Ta bort kalkavlagringar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    Ta bort kalkavlagringar???

    Vilket sätt e det vanligaste och bästa att ta bort kalkavlagringar (mycket) på insidan av ett akvarium? Har stått så vattnet avdunstat så ni kan tänka er resten!! Skall man fylla det med vatten och låta det stå så att kalken löses upp eller man skall ta med ättika eller något kalkborttagnings medel? Vill inte att där skall vara någon fara för fiskarna sedan?
    Petrochromis is da shit8)8)
  • Ulf M.
    Användare
    • December 2006
    • 53

    #2
    Att skrubba med koncentrerad ättika på en svamp borde fungera bra. Gör det utomhus bara (starka ångor!) och se upp med sår på händerna, det kan svida rätt mycket!

    Mvh Ulf

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      Rakblad brukar funka kanon för mig..
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Om det är fisk i karet hade jag använt rakblad/glasskrapa. Är karet tom kör jag först med rakblad och sedan tvättar jag med blå Pri, ett kalkborttagningsmedel. Var inte för snabb när du tvättar med Pri, låt det ligga kvar och verka en stund. Det "löddrar" rätt snabbt, och detta lödder brukar jag svabba runt med ett tag. Ättika eller andra kalkborttagningsmedel funkar också, men just Pri tycker jag gett bäst effekt hos mig.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

          #5
          Vart köper vi Pri här i Malmö då?
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • palm
            Användare
            • August 2006
            • 114

            #6
            Citronsyra eller pressad citron på flaska finns på ica konsum etc
            Funkar kanon
            325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
            +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Jepp om du har fisk i karet så funkar pressad citron alldeles ok ovan vattenytan. Se bara till att du buffrat karet.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Jepp om du har fisk i karet så funkar pressad citron alldeles ok ovan vattenytan. Se bara till att du buffrat karet.
                Buffra?? Behövs väl inte när man har troffar???Tänker hälla ner citronsaft i karet ca 4 liter och sedan svabba runt detta med en mjuk svamp.. Sedan skall jag ta en rakbladsskrapa och ta lite med den, Blir det bra??

                Upps glömde att säga en sak... Har INGEN troffe i karet nu då det e tommt
                Får väl passa på att önska alla en skön helg.. snart dax för en wirre....
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Oden70
                  Vart köper vi Pri här i Malmö då?
                  Överskottsbolaget brukar ha det, likaså gamla AG Favör på Värnhem (tror det är COOP numera, men ska inte svära på det).

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • October 2007
                    • 355

                    #10
                    Ursprungligen postat av Oden70
                    Buffra?? Behövs väl inte när man har troffar???Tänker hälla ner citronsaft i karet ca 4 liter och sedan svabba runt detta med en mjuk svamp.. Sedan skall jag ta en rakbladsskrapa och ta lite med den, Blir det bra??

                    Upps glömde att säga en sak... Har INGEN troffe i karet nu då det e tommt
                    Får väl passa på att önska alla en skön helg.. snart dax för en wirre....
                    Då kan du ju passa på när du har fest så kan du fylla på med en flaska vodka också och dricka ur karet medans du skrubbar
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    Arbetssätt...