Astaxantin fråga?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Egentligen så är ju inte det viktiga vad andra tycker, vill man ha röda fiskar så är det ju bara o ösa på med Astanaxin och gillar man inte fiskarna så behöver man ju inte köpa dem. Personligen så tycker jag astanaxin är pricken över i:et på rödzebror.
    Så sant!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Ursprungligen postat av ozric
      Så sant!
      Vad var sant i bright blues inlägg.Janne

Kommentar

• cichlids4fun
        • April 2002
        • 3109

Ursprungligen postat av malawijanne
        Vad var sant i bright blues inlägg.Janne
        Allt
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jaha? Men det gör dem inte mer lika naturformer för det och det tar inte bort faktumet att det finns folk som gillar att firrarna ser ut som i naturen. Du får lov att accepptera att alla inte tycker som du. Du kan inte bara avfärda oss med att kalla oss nördar och en försvinnande liten minoritet.
          Hehe Ola
          Är det inte tvärt om Vi som gillar odlingsformer som är i minoritet iallfall på detta forumet.

De flesta här på formet samt NCS 1000 medlemmar vill nog att de flesta av deras fiskarna ska se ut som i naturen så därför var väl ändå mitt inlägg på plats
          När det gäller Astraxanthin så Överdosering eller dubbel dos. Detta finns ju i olika koncentrat jag har både 1 % o 4.5 % Så jag kan tänka att det också handlar om vad för koncentration man har på Astraxhanthinet.
          Har du järn i vattnet påverkar detta också. Sedan är det skillnad på maskrosgul o citrongul. För citrongul fisk krävs liv i x % osmosvatten

Skulle sedan tro att mina "morötter" inte faller dig i smaken Men det är bland det mest exclusiva man kan ha idag. Så smaken som baken
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

Ursprungligen postat av kaj.p
            Hehe Ola
            Är det inte tvärt om Vi som gillar odlingsformer som är i minoritet iallfall på detta forumet.

När det gäller Astraxanthin så Överdosering eller dubbel dos. Detta finns ju i olika koncentrat jag har både 1 % o 4.5 % Så jag kan tänka att det också handlar om vad för koncentration man har på Astraxhanthinet.
            Har du järn i vattnet påverkar detta också. Sedan är det skillnad på maskrosgul o citrongul. För citrongul fisk krävs liv i x % osmosvatten

Skulle sedan tro att mina "morötter" inte faller dig i smaken Men det är bland det mest exclusiva man kan ha idag. Så smaken som baken
            Ojojoj... de var läckra.
            http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Jaha? Men det gör dem inte mer lika naturformer för det och det tar inte bort faktumet att det finns folk som gillar att firrarna ser ut som i naturen. Du får lov att accepptera att alla inte tycker som du. Du kan inte bara avfärda oss med att kalla oss nördar och en försvinnande liten minoritet.
              Nej jag avfärdar inte oss tokstollar som nördar, och jag accepterar att ni andra vill ha naturligt bruna fiskar, men det vill inte jag, ju mer färg desto bättre tycker jag.
              Sen att vi är en försvinnande minoritet, det kanske vi är.
              Men hade inte vi funnits vi nördar, okej vi kan tycka lite olika, och det är ett friskhetstecken. för med bara ja sägare, då blir det ingen utveckling.
              Ja vad ville jag säga med det.
              Ja utan oss nördar som är beredda att lägga ner hundratals timmar med våran hobby, det kommer faktiskt mest till gott till zoohandlaren, han kan tjäna mer på sina fiskar.

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

Ursprungligen postat av kaj.p
                Hehe Ola

Ja nu blir man sugen på discus igen, kanonfirrar som vanligt KajJanne

Kommentar

• rent vatten
                  Användare
                  • November 2005
                  • 530

Hur påverkar Astraxhanthinet fire fish då?

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Ursprungligen postat av rent vatten
                    Hur påverkar Astraxhanthinet fire fish då?
                    Dom blir rödareJanne

Kommentar

• rent vatten
                      Användare
                      • November 2005
                      • 530

Dom blir rödareJanne
                      Som en röd rubin till slut då eller?

Kommentar

• endymion

Pundamilia igneopinnis får röda fensömmar istället för gula. Snyggt, visst. Men så ser de inte ut i naturen.

Det skulle vara intressant att veta om mängden man ger akvariefirrar ligger inom det naturliga som anges i artikel jag länkade till.
                        Ska inte P.igneopinnis vara orange i fensömmarna? De kallades ju tidigare för "black and orange nyererei"

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Ursprungligen postat av rent vatten
                          Som en röd rubin till slut då eller?
                          Nej fire fishen får mera rött i sig och mer åt det blodröda hållet.
                          Om man har bra exemplar utav firefishen.Janne

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

[QUOTE=malawijanne;721016]Nej jag avfärdar inte oss tokstollar som nördar, och jag accepterar att ni andra vill ha naturligt bruna fiskar, men det vill inte jag, ju mer färg desto bättre tycker jag.

Påstår du att alla naturformer är bruna Janne?

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3216

[QUOTE=Bright_Blue;721128]
                              Nej jag avfärdar inte oss tokstollar som nördar, och jag accepterar att ni andra vill ha naturligt bruna fiskar, men det vill inte jag, ju mer färg desto bättre tycker jag.

Påstår du att alla naturformer är bruna Janne?
                              Nej självklart inte, att jag skrev så var bara för att jag ville förstärka att det är så viktigt för en del att behålla det naturliga.
                              Man måste vara väldigt noga när man uttrycker sig här i forumet, annars så missuppfattas det lätt.Janne

Kommentar

• Mike_Noren
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2694

Jag tror ni underskattar hur mycket astaxantin vilda planktonätande fiskar kan få i sig.

Jag tror också man skall vara lite försiktig med att säga nåt om victoriacikliders färg i naturen; såvitt jag vet finns det ganska få foton och detaljerade beskrivningar av vilda fiskar.

Ganska många, kanske de flesta, av de fiskar vi normalt håller i akvarier är mycket färggrannare i naturen än de blir i akvarium, delvis pga att kosten i fångenskap innehåller mindre mängd karotenoider (som astaxantin). Det skulle inte förvåna mig om det också gäller victoriaciklider.
                                Senast redigerad av Mike_Noren; 02 February 2008, 12:46.

Kommentar

Arbetssätt...