Astaxantin fråga?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

Ursprungligen postat av Vingen
    jag hade tänkt och mata det till mina salousi, och med tanke på att dom först är gula sedan till ljus-blåa med svarta ränder (hanar), så undrar jag hur det påverka dom.
    Ingen fara. Honorna kommer må gott av astaxantinet och främja dess gula färg och hanarna mår ju också bra av det röda mirakel pulvret
    Lycka till.
    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Vingen
      Användare
      • November 2007
      • 38

ok, mixade ihop två påsar med räxmix inkl.en aning överdos(dubbla dos) av mirakel pulvert, hur länge dröjer det innan man ser skillnad på firrarna?

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

Att överdosera gör egentligen inte att det funkar så mkt bättre. det har bara en tendens att lösas mer i vattnet och sätta igen filter och färga dom röda. Saulosa är ju gul så skillnade kommer nog inte bli jätte stor och inte kommer den så fort häller. Med tiden kanske du ser skillnad om du tar kort nu och tar kort om 3 månader typ. Men ser man fisken dagligen så är det svårt att se skillnaden då den kommer smygande.
        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Jag testade att spetsa räkmixen med astaxanthin ett tag, men nu hoppar jag definitivt över det. Jag tycker de flesta firrar får skumma färger av det, utom då rödzebra som en del vill ha sådär neon-glödande röda.

Som exempel blev följande arter helt knas:
          N. livingstoni - Honorna blev på tok för röda i mönstret, på hanarna gjorde det ingen större skillnad.
          Ps. saulosi - honorna lite mer åt det orangea hållet.
          M. sp. "Northern blue" - Hanarna fick knallröd analfena

Rödzebrorna blev lite rödare, men har man bra rödzebra i grunden räcker det gott med helt vanlig räkmix. Då slipper man problemet med fisk som blir helt annorlunda om man slutar med astaxanthin
          Tony Englund

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ursprungligen postat av Tony
            Jag testade att spetsa räkmixen med astaxanthin ett tag, men nu hoppar jag definitivt över det. Jag tycker de flesta firrar får skumma färger av det, utom då rödzebra som en del vill ha sådär neon-glödande röda.

Som exempel blev följande arter helt knas:
            N. livingstoni - Honorna blev på tok för röda i mönstret, på hanarna gjorde det ingen större skillnad.
            Ps. saulosi - honorna lite mer åt det orangea hållet.
            M. sp. "Northern blue" - Hanarna fick knallröd analfena

Rödzebrorna blev lite rödare, men har man bra rödzebra i grunden räcker det gott med helt vanlig räkmix. Då slipper man problemet med fisk som blir helt annorlunda om man slutar med astaxanthin
            Ja jag tycker faktist tvärtom "undrar varför" dom fiskarna du nämner, tycker jag blev snyggare.Janne

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Att överdosera gör egentligen inte att det funkar så mkt bättre. det har bara en tendens att lösas mer i vattnet och sätta igen filter och färga dom röda. Saulosa är ju gul så skillnade kommer nog inte bli jätte stor och inte kommer den så fort häller. Med tiden kanske du ser skillnad om du tar kort nu och tar kort om 3 månader typ. Men ser man fisken dagligen så är det svårt att se skillnaden då den kommer smygande.
              Nej Andreas jag håller inte med dig om att astaxantinet sätter igen filtren.
              Jag matar uteslutande med bara räkmix med astaxantin, och inget annat, och mina filter sätter aldrig igen sig, plus att jag slipper göra rent dom dom bara går och går.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Pundamilia igneopinnis får röda fensömmar istället för gula. Snyggt, visst. Men så ser de inte ut i naturen.

Det skulle vara intressant att veta om mängden man ger akvariefirrar ligger inom det naturliga som anges i artikel jag länkade till.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

Ursprungligen postat av malawijanne
                  Nej Andreas jag håller inte med dig om att astaxantinet sätter igen filtren.
                  Jag matar uteslutande med bara räkmix med astaxantin, och inget annat, och mina filter sätter aldrig igen sig, plus att jag slipper göra rent dom dom bara går och går.Janne
                  Räkmix??? Matar inte du enbart med astaxanthin

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Pundamilia igneopinnis får röda fensömmar istället för gula. Snyggt, visst. Men så ser de inte ut i naturen.

Det skulle vara intressant att veta om mängden man ger akvariefirrar ligger inom det naturliga som anges i artikel jag länkade till.
                    Ja OLa jag har aldrig fattat varför man måste eftersträva hur det ser ut i naturen, huvudsaken är väl att fisken mår så bra den kan i en balja, sedan att man kan få lite bättre färg på fiskarna så att det ser lite bättre ut i baljorna. Det kan väl inte vara fel.
                    Och så tror jag att dom flesta akvarister vill ha det.
                    Alltså nu pratar jag inte om oss nördar som hänger här på forumet.
                    Vi är en väldigt liten del av summan akvarister.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Ja OLa jag har aldrig fattat varför man måste eftersträva hur det ser ut i naturen, huvudsaken är väl att fisken mår så bra den kan i en balja, sedan att man kan få lite bättre färg på fiskarna så att det ser lite bättre ut i baljorna. Det kan väl inte vara fel.
                      Jag ser inte rött som bättre än gult och helt ärligt så är igneopinnis snyggare i gult. De flesta här på formet samt NCS 1000 medlemmar vill nog att de flesta av deras fiskarna ska se ut som i naturen så därför var väl ändå mitt inlägg på plats. Det saknade dessutom helt och hållet värderingar. Slutligen vill jag tillägga att en stor andel akvarister faktiskt inte vet att det är odlingsformer de har i sitt "stycke natur i vardagsrummet" och faktiskt vill hålla naturformer.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag ser inte rött som bättre än gult och helt ärligt så är igneopinnis snyggare i gult. De flesta här på formet samt NCS 1000 medlemmar vill nog att de flesta av deras fiskarna ska se ut som i naturen så därför var väl ändå mitt inlägg på plats. Det saknade dessutom helt och hållet värderingar. Slutligen vill jag tillägga att en stor andel akvarister faktiskt inte vet att det är odlingsformer de har i sitt "stycke natur i vardagsrummet" och faktiskt vill hålla naturformer.
                        Ja först så litar han på sin zoohandlare och låter honom bestämma hur hans akvarie ske bli.
                        Nej vänta, det viktigaste är faktiskt dottern eller sonen, så att dom ska bli nöjda. OCh det är ca 90% av alla som köper akvariefiskar här i sverige.
                        SEn att det är odlingsformer spelar säkert roll, ju mer färg och att dom ser speciella ut det spelar roll, färg och ett roligt utseende spelar mycket roll.
                        Bara sonen eller dottern blir nöjda.
                        Men det hur fiskarna ser ut i naturen det är nog inte så noga.Janne

Kommentar

• Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • June 2004
                          • 1582

Egentligen så är ju inte det viktiga vad andra tycker, vill man ha röda fiskar så är det ju bara o ösa på med Astanaxin och gillar man inte fiskarna så behöver man ju inte köpa dem. Personligen så tycker jag astanaxin är pricken över i:et på rödzebror.

Kommentar

• Vingen
                            Användare
                            • November 2007
                            • 38

kunde inte har sagt det bättre, håller med dig till 101%.

Skulle saltvatten vart lika lätt(både prismässigt och hanteringen) som sötvatten skulle jag utan tvekan valt saltvatten p.g.a färgarna på fiskarna och "formen" på dom, varför jag valde malawi firrarna är pga vad folk säger det är det närmaste man kan komma till saltvatten och som sagt lättare i hanteringen, men nu ångra jag inget att jag valde malawisarna, dom är roliga och snygga o titta på.

Janne, dina fiskar, vilka zoo affärer i göteborg säljer du det till ?
                            en annan sak, skulle inte firrarna ge en slant, så tycker jag du borde marknadföra din räkmix, det borde bli en ge en slant.

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3216

Ursprungligen postat av Vingen
                              kunde inte har sagt det bättre, håller med dig till 101%.

Skulle saltvatten vart lika lätt(både prismässigt och hanteringen) som sötvatten skulle jag utan tvekan valt saltvatten p.g.a färgarna på fiskarna och "formen" på dom, varför jag valde malawi firrarna är pga vad folk säger det är det närmaste man kan komma till saltvatten och som sagt lättare i hanteringen, men nu ångra jag inget att jag valde malawisarna, dom är roliga och snygga o titta på.

Janne, dina fiskar, vilka zoo affärer i göteborg säljer du det till ?
                              en annan sak, skulle inte firrarna ge en slant, så tycker jag du borde marknadföra din räkmix, det borde bli en ge en slant.
                              Tack Vingen, alla mår bra utav beröm.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

Ja först så litar han på sin zoohandlare och låter honom bestämma hur hans akvarie ske bli.
                                Nej vänta, det viktigaste är faktiskt dottern eller sonen, så att dom ska bli nöjda. OCh det är ca 90% av alla som köper akvariefiskar här i sverige.
                                SEn att det är odlingsformer spelar säkert roll, ju mer färg och att dom ser speciella ut det spelar roll, färg och ett roligt utseende spelar mycket roll.
                                Bara sonen eller dottern blir nöjda.
                                Men det hur fiskarna ser ut i naturen det är nog inte så noga.Janne
                                Jaha? Men det gör dem inte mer lika naturformer för det och det tar inte bort faktumet att det finns folk som gillar att firrarna ser ut som i naturen. Du får lov att accepptera att alla inte tycker som du. Du kan inte bara avfärda oss med att kalla oss nördar och en försvinnande liten minoritet.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...