Astaxantin fråga?
Kollaps
X
-
-
ok, mixade ihop två påsar med räxmix inkl.en aning överdos(dubbla dos) av mirakel pulvert, hur länge dröjer det innan man ser skillnad på firrarna?Kommentar
-
Att överdosera gör egentligen inte att det funkar så mkt bättre. det har bara en tendens att lösas mer i vattnet och sätta igen filter och färga dom röda. Saulosa är ju gul så skillnade kommer nog inte bli jätte stor och inte kommer den så fort häller. Med tiden kanske du ser skillnad om du tar kort nu och tar kort om 3 månader typ. Men ser man fisken dagligen så är det svårt att se skillnaden då den kommer smygande.Kommentar
-
Jag testade att spetsa räkmixen med astaxanthin ett tag, men nu hoppar jag definitivt över det. Jag tycker de flesta firrar får skumma färger av det, utom då rödzebra som en del vill ha sådär neon-glödande röda.
Som exempel blev följande arter helt knas:
N. livingstoni - Honorna blev på tok för röda i mönstret, på hanarna gjorde det ingen större skillnad.
Ps. saulosi - honorna lite mer åt det orangea hållet.
M. sp. "Northern blue" - Hanarna fick knallröd analfena
Rödzebrorna blev lite rödare, men har man bra rödzebra i grunden räcker det gott med helt vanlig räkmix. Då slipper man problemet med fisk som blir helt annorlunda om man slutar med astaxanthinTony EnglundKommentar
-
Jag testade att spetsa räkmixen med astaxanthin ett tag, men nu hoppar jag definitivt över det. Jag tycker de flesta firrar får skumma färger av det, utom då rödzebra som en del vill ha sådär neon-glödande röda.
Som exempel blev följande arter helt knas:
N. livingstoni - Honorna blev på tok för röda i mönstret, på hanarna gjorde det ingen större skillnad.
Ps. saulosi - honorna lite mer åt det orangea hållet.
M. sp. "Northern blue" - Hanarna fick knallröd analfena
Rödzebrorna blev lite rödare, men har man bra rödzebra i grunden räcker det gott med helt vanlig räkmix. Då slipper man problemet med fisk som blir helt annorlunda om man slutar med astaxanthinKommentar
-
Att överdosera gör egentligen inte att det funkar så mkt bättre. det har bara en tendens att lösas mer i vattnet och sätta igen filter och färga dom röda. Saulosa är ju gul så skillnade kommer nog inte bli jätte stor och inte kommer den så fort häller. Med tiden kanske du ser skillnad om du tar kort nu och tar kort om 3 månader typ. Men ser man fisken dagligen så är det svårt att se skillnaden då den kommer smygande.
Jag matar uteslutande med bara räkmix med astaxantin, och inget annat, och mina filter sätter aldrig igen sig, plus att jag slipper göra rent dom dom bara går och går.JanneKommentar
-
Pundamilia igneopinnis får röda fensömmar istället för gula. Snyggt, visst. Men så ser de inte ut i naturen.
Det skulle vara intressant att veta om mängden man ger akvariefirrar ligger inom det naturliga som anges i artikel jag länkade till.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Och så tror jag att dom flesta akvarister vill ha det.
Alltså nu pratar jag inte om oss nördar som hänger här på forumet.
Vi är en väldigt liten del av summan akvarister.JanneKommentar
-
Ja OLa jag har aldrig fattat varför man måste eftersträva hur det ser ut i naturen, huvudsaken är väl att fisken mår så bra den kan i en balja, sedan att man kan få lite bättre färg på fiskarna så att det ser lite bättre ut i baljorna. Det kan väl inte vara fel.
Vi är en väldigt liten del av summan akvarister.JanneMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag ser inte rött som bättre än gult och helt ärligt så är igneopinnis snyggare i gult. De flesta här på formet samt NCS 1000 medlemmar vill nog att de flesta av deras fiskarna ska se ut som i naturen så därför var väl ändå mitt inlägg på plats. Det saknade dessutom helt och hållet värderingar. Slutligen vill jag tillägga att en stor andel akvarister faktiskt inte vet att det är odlingsformer de har i sitt "stycke natur i vardagsrummet" och faktiskt vill hålla naturformer.
Nej vänta, det viktigaste är faktiskt dottern eller sonen, så att dom ska bli nöjda. OCh det är ca 90% av alla som köper akvariefiskar här i sverige.
SEn att det är odlingsformer spelar säkert roll, ju mer färg och att dom ser speciella ut det spelar roll, färg och ett roligt utseende spelar mycket roll.
Bara sonen eller dottern blir nöjda.
Men det hur fiskarna ser ut i naturen det är nog inte så noga.JanneKommentar
-
Egentligen så är ju inte det viktiga vad andra tycker, vill man ha röda fiskar så är det ju bara o ösa på med Astanaxin och gillar man inte fiskarna så behöver man ju inte köpa dem. Personligen så tycker jag astanaxin är pricken över i:et på rödzebror.Kommentar
-
Ja OLa jag har aldrig fattat varför man måste eftersträva hur det ser ut i naturen, huvudsaken är väl att fisken mår så bra den kan i en balja, sedan att man kan få lite bättre färg på fiskarna så att det ser lite bättre ut i baljorna. Det kan väl inte vara fel.
Vi är en väldigt liten del av summan akvarister.Janne
Skulle saltvatten vart lika lätt(både prismässigt och hanteringen) som sötvatten skulle jag utan tvekan valt saltvatten p.g.a färgarna på fiskarna och "formen" på dom, varför jag valde malawi firrarna är pga vad folk säger det är det närmaste man kan komma till saltvatten och som sagt lättare i hanteringen, men nu ångra jag inget att jag valde malawisarna, dom är roliga och snygga o titta på.
Janne, dina fiskar, vilka zoo affärer i göteborg säljer du det till ?
en annan sak, skulle inte firrarna ge en slant, så tycker jag du borde marknadföra din räkmix, det borde bli en ge en slant.Kommentar
-
kunde inte har sagt det bättre, håller med dig till 101%.
Skulle saltvatten vart lika lätt(både prismässigt och hanteringen) som sötvatten skulle jag utan tvekan valt saltvatten p.g.a färgarna på fiskarna och "formen" på dom, varför jag valde malawi firrarna är pga vad folk säger det är det närmaste man kan komma till saltvatten och som sagt lättare i hanteringen, men nu ångra jag inget att jag valde malawisarna, dom är roliga och snygga o titta på.
Janne, dina fiskar, vilka zoo affärer i göteborg säljer du det till ?
en annan sak, skulle inte firrarna ge en slant, så tycker jag du borde marknadföra din räkmix, det borde bli en ge en slant.Kommentar
-
Ja först så litar han på sin zoohandlare och låter honom bestämma hur hans akvarie ske bli.
Nej vänta, det viktigaste är faktiskt dottern eller sonen, så att dom ska bli nöjda. OCh det är ca 90% av alla som köper akvariefiskar här i sverige.
SEn att det är odlingsformer spelar säkert roll, ju mer färg och att dom ser speciella ut det spelar roll, färg och ett roligt utseende spelar mycket roll.
Bara sonen eller dottern blir nöjda.
Men det hur fiskarna ser ut i naturen det är nog inte så noga.JanneMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar