Nytt akvarium som skall fyllas, med vad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

När du nu endå skall köra aggro firrar lyssna på det här förslaget: Cynotilapia afra coube, tycker den är snyggast av affrona, psedtropheus sp Polit. Jag skickar 2 bilder:

Bild 1 C. afra coube
    Bild 2 Psedotropheus sp Polit

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

ja den där är kanonsnygg!, vissa afra kan vara så fina
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

Ursprungligen postat av Mattias777
        När du nu endå skall köra aggro firrar lyssna på det här förslaget: Cynotilapia afra coube, tycker den är snyggast av affrona, psedtropheus sp Polit. Jag skickar 2 bilder:

Bild 1 C. afra coube
        Bild 2 Psedotropheus sp Polit
        Gillar absolut utseendet på Afra Coube! Även honorna såg trevliga ut med en bronsfärg. http://www.african-cichlid.com/AfraCobue.htm
        Den verkar också hålla sig runt 10cm vilket jag skulle föredra.

Politen verkar extra vild... jag har funderat på en liknande men som inte blir lika stor. Psedotropheus socolofi http://www.ciklider.se/malawi/pseudo...socolofi.shtml
        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Gillar absolut utseendet på Afra Coube! Även honorna såg trevliga ut med en bronsfärg. http://www.african-cichlid.com/AfraCobue.htm
          Den verkar också hålla sig runt 10cm vilket jag skulle föredra.

Politen verkar extra vild... jag har funderat på en liknande men som inte blir lika stor. Psedotropheus socolofi http://www.ciklider.se/malawi/pseudo...socolofi.shtml
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106
          hej
          vill du ha socolofi den så jag har själv där så den är bra fisk o tufft fisk den är den klart.. jag har den själv hemma karet.. o egna odling.. jag har den själv 375 liter.,. så du skall ha 4 arter mbuna där i din karet i 375 liter.. jag har egna där är fem arter tycker inte bra där själv vill ta en av dom skall plocka borta min arter fiskar.. mvh klas
          Senast redigerad av classe; 05 February 2008, 00:35.
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

Ursprungligen postat av classe
            hej
            vill du ha socolofi den så jag har själv där så den är bra fisk o tufft fisk den är den klart.. jag har den själv hemma karet.. o egna odling.. jag har den själv 375 liter.,. så du skall ha 4 arter mbuna där i din karet i 375 liter.. jag har egna där är fem arter tycker inte bra där själv vill ta en av dom skall plocka borta min arter fiskar.. mvh klas
            OK, men tror du att det blir för mycket med fyra arter eller kan det fungera bra?
            - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• classe
              NCS Medlem

• April 2007
              • 1147

OK, men tror du att det blir för mycket med fyra arter eller kan det fungera bra?
              ja jag egna tycker bäst den fyra arter där än ha fem arter där för 375 liter.. jag är mkt ångrar om en arter där.. jag vill ta bort den själv.. jag gillar min 4 arter är den lab.golden, ps.sp.acei marygold, ps.socolofi och lab.trewavasae occra chilumba i mina 375liter.. jag vill inte ha min behålla är den en av den metria.zebra yellow chin R/T lundo.. så den vill ta bort.. och den så jag tycker bra den fyra arter där.. så mest lagom med minst 35 tal stycker där.. har nån egna yngel där oxåå.. du får bestämmer själv.. men jag vill bara ge dig råd för tips..
              jag har oxåå den syn.petricola (göklekare) där oxåå...
              Vad vill du skall ha fiskar för din där i 375 liter tänker du det.. mvh klas
              Senast redigerad av classe; 05 February 2008, 00:54.
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

socolofin blir aningen större än afran, personligen så kanske ingen av dessa två arter är ett ett bra kompliment pga att dom är för veka/känsliga som att hannen aldrig vågar färga ut mm.., satsa mer på arter som Polit,Demasoni, kanske saulosi och sen har du släktingarna, Maingano, Johanni, Chipokae (överkurs), bry dej inte om flosskler som att dom korsar sej ty det gör alla mbunas med FEL förutsättningar, de finns på en del lokaler olika Melanochromis som lever tillsammans mm, andra arter kan vara Tropheops (kolla upp dom-snygga & tuffa) dock så blir Tropheops lite större i vuxenstorlek men jag tycker att dom är ett mkt bra sällskap till just Auratus, dom blir lite större och tillräckligt hårda, dessutom är vissa fantastiskt snygga

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Mattias777
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1493

Afran är inte vek. Min hanne spöar allt motstånd i min burk inklusive Politen som är större än han och jag har många tuffa arter där, han är jämt utfärgad. Polit är också en liten embuna en av dom minsta arterna, bilden som jag skickade är halvtaskig men jag kan varmt rekomendera den, honorna är pupurbruna vilket kan vara rätt fint tycker jag. Dessa arter skulle passa ihop. Tror även golden tillsamans går bra. Hade så själv förut och dom trivdes o lekte
                  Senast redigerad av Mattias777; 05 February 2008, 09:15.

Kommentar

• Peter_A_F
                    Användare
                    • January 2008
                    • 809

Oj, det här kommer att bli spännande... får åka och titta runt lite utan att köpa något! Får lämna plånboken hemma.

Jag gillade Afran pga de fina färgerna plus att honan också hade fin brun färg.
                    Gillade den rena färgen på Socolofin plus beskrivningen om den... Men om jag förstår er rätt så kanske Polit vore bättre. De är inte helt olika och den blåsvarta nederdelen ser också snygg ut.
                    - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

Afran är inte vek. Min hanne spöar allt motstånd i min burk inklusive Politen som är större än han och jag har många tuffa arter där, han är jämt utfärgad. Polit är också en liten embuna en av dom minsta arterna, bilden som jag skickade är halvtaskig men jag kan varmt rekomendera den, honorna är pupurbruna vilket kan vara rätt fint tycker jag. Dessa arter skulle passa ihop. Tror även golden tillsamans går bra. Hade så själv förut och dom trivdes o lekte
                      menar att Afra förmodligen är för vek tillsammans med auratus, generellt är afra ganska tuff det håller ja med om, men personligen tror ja inte att arten är ett bra sällskap i denna konstellation, men det finns alltid undantag-naturligtvis try&error hehe

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Peter_A_F
                        Användare
                        • January 2008
                        • 809

Ursprungligen postat av specmats
                        menar att Afra förmodligen är för vek tillsammans med auratus, generellt är afra ganska tuff det håller ja med om, men personligen tror ja inte att arten är ett bra sällskap i denna konstellation, men det finns alltid undantag-naturligtvis try&error hehe
                        Men är verkligen lösningen att stoppa ner ytterligare med bråkstakar? Tänkte att ifall Afra, Socolofin och Golden kanske funkar ok tillsammans. Det blir ändå så att Auratusen blir i minoritet i förhållande till de övriga.

När byter hannarna färg hos Auratus? Nu är det svårt att se ifall jag har 10 hannar eller 10 honor... räknar med att behöva minska antalet hannar ifall de är för många, eller?
                        - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

Men är verkligen lösningen att stoppa ner ytterligare med bråkstakar? Tänkte att ifall Afra, Socolofin och Golden kanske funkar ok tillsammans. Det blir ändå så att Auratusen blir i minoritet i förhållande till de övriga.

När byter hannarna färg hos Auratus? Nu är det svårt att se ifall jag har 10 hannar eller 10 honor... räknar med att behöva minska antalet hannar ifall de är för många, eller?
                          större antal innebär att aggressionen fördelas på fler, ex, kan vara mkt enklare att ha 10-30 hannar än 2, vissa kallar det för "kaosteori" förmodligen blir även slitaget på andra arter mindre ifall du har en stor grupp. lite olika när hannen färgar men det kan ske redan vid en storlek på 4cm
                          Läs den här artikeln mbunagrupper
                          Senast redigerad av specmats; 05 February 2008, 17:18.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

Kör som du tänkt och skulle Auratusen spåra ur längre fram så sälj dom då. Du kan nog göra en vinst på dom då med tanke vad du betalade för dem

Kommentar

• Peter_A_F
                              Användare
                              • January 2008
                              • 809

Kör som du tänkt och skulle Auratusen spåra ur längre fram så sälj dom då. Du kan nog göra en vinst på dom då med tanke vad du betalade för dem
                              Jag tror faktiskt att jag skall hålla mig till planen... och som sagt Auratusen borde väl rimligtvis gå att sälja eller i värsta fall skänka bort ifall det inte går vägen.

Det som jag känner skall bli spännande är att se dem växa. Jag tycker att 8-12 cm eller kanske ytterligare lite större låter ganska stort men vackert. Har aldrig varit någon fantast av neontetra eller liknande småfisk...

Socolofin verkar vara omöjligt att skilja hane/hona så där får man också chansa. Kan man i ett tidigt stadium se skillnad på afrans hane/hona? När de blir större är ju skillnaden stor.

Vad är ett lämpligt antal på respektive art?

10 Auratus
                              6 Golden
                              8 Afra
                              8 Socolofin

Titta gärna in och titta till mitt akvarium:
                              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Mattias777
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1493

Om du köper yngel oavsett vilken malawi det gäller så fråga om säljaren vet om ynglen är ifrån samma kull dvs lika gamla.

Om dom är det så titta på dom som har vuxit mer än dom andra, 99,9 % att det är hannar. Plocka några större och några mindre så blir det nog bra. Det är lite olika det där med storlek då dom färgar ut. 5-7cm undgefär. Titta också på äggfläckar om ett yngel har många äggfläckar så är chansen stor att det är en hanne.

Kommentar

Arbetssätt...