Nytt akvarium som skall fyllas, med vad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

Ursprungligen postat av Peter_A_F
    OK, men är 10 st en större grupp?

Tanken är att komplettera med ytterligare 4 st Golden (totalt) + 8-10 st blåa (kommer inte ihåg namnet). Vilket blir ett 30 tal fiskar... det borde bli bra mängd när de växer till sig... på tal om det... hur lång tid tar det för fiskarna att bli någorlunda fullstora?
    nått drygt år beroende på hur du matar, personligen bör man mata lite, dom blir lätt feta, och kan tyvärr bli riktiga broilers-usch!.
    det där med antal är lite trixigt men jag tycker att du gått kan ösa i 5-10 st till., En bild på hur hur en hanne ska se ut,
    Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja välkommen till göteborg, Mattias där finns det konkurrens.Det är säkert så att Tommy på tropiska akvarieimporten plockat hem lite auratus från tailand. och fått lite överskott.
      Så han kanske kände sig för att konkurrera med herkules zoo, det händer då och då. Och som det har varit historiskt sett så brukar herkules inte vara sämre, så vi kan säkert vänta oss lite erbjudande från herkules.
      Sedan så tror jag att det kan vara en missuppfattning ang namnet, Tommy brukar faktiskt hålla koll på om det är melanochromis eller pseudotropheus

Appropå det här med Tailand och Asien odlad malawi. Hur är det med kvaliten på fisk därifrån? Har hört en del dåliga saker om Asien odlat men vet inte hur det ser ut. Janne eller nån annan som vet?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

[QUOTE=Mattias777;720912]Appropå det här med Tailand och Asien odlad malawi. Hur är det med kvaliten på fisk därifrån? Har hört en del dåliga saker om Asien odlat men vet inte hur det ser ut. Janne eller nån annan som vet?[/QUOTEJ

Jo det är problem med Asien fisk, det är ofta fel namn och ibland så dyker det upp lite bastarder, men det är billigt.
        Så som tropiska akvarieimporten gör ibland han beställer lite på chans ibland, ibland går det fel och ibland gör han ett klipp.
        Men i det stora hela så går det rätt så bra.
        Nu ser jag det genom en normalskund ögon.
        Han säger jag vill ha lite gula och lite blåa malawi, och det kan Tommy ta fram men då säger kunden, jag vill även ha lite röda
        ja då blir det genast besvärligt, för att det finns inga röda malawi.Janne

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

Ja välkommen till göteborg, Mattias där finns det konkurrens.Det är säkert så att Tommy på tropiska akvarieimporten plockat hem lite auratus från tailand. och fått lite överskott.
          Så han kanske kände sig för att konkurrera med herkules zoo, det händer då och då. Och som det har varit historiskt sett så brukar herkules inte vara sämre, så vi kan säkert vänta oss lite erbjudande från herkules.
          Sedan så tror jag att det kan vara en missuppfattning ang namnet, Tommy brukar faktiskt hålla koll på om det är melanochromis eller pseudotropheus
          ja jag har sett den där förra 1 par veckor den stämmer vid tropiska akvareimport där i partille.. .. ja den finns oxåå metria. lombardoi oxåå den 10 st för 390krdär.. samma oxåå den nån auratus o golden där finns nån mera där o nån där mera är metria esthera röd zebra jaa där mera blååå tror jag är den metria. callioinus bright zebra så tror jag den.. men inte stämmer.. vi glömmer den vad heter så finns kanske oxåå msobo el nån eller nån den???.. bara minns auartus, rödzebra o golden där..
          Senast redigerad av classe; 02 February 2008, 05:03.
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

Jo det är problem med Asien fisk, det är ofta fel namn och ibland så dyker det upp lite bastarder, men det är billigt.
            Så som tropiska akvarieimporten gör ibland han beställer lite på chans ibland, ibland går det fel och ibland gör han ett klipp.
            Men i det stora hela så går det rätt så bra.
            Nu ser jag det genom en normalskund ögon.
            Han säger jag vill ha lite gula och lite blåa malawi, och det kan Tommy ta fram men då säger kunden, jag vill även ha lite röda
            ja då blir det genast besvärligt, för att det finns inga röda malawi.Janne
            Men vart finns det röda malwi.janne då?!

Tommy verkar trevlig och fiskarna ser ut att må prima. Jag vet inte om jag var otydlig men jag beskrev mig som amatör och ville ha lättskötta färggranna ciklider... han borde väl igentligen avrått mig från Auratus. Men de är fina om än något vilda så jag vill inte göra mig av med dom.
            - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

Men vart finns det röda malwi.janne då?!

Tommy verkar trevlig och fiskarna ser ut att må prima. Jag vet inte om jag var otydlig men jag beskrev mig som amatör och ville ha lättskötta färggranna ciklider... han borde väl igentligen avrått mig från Auratus. Men de är fina om än något vilda så jag vill inte göra mig av med dom.
              hur stora är dom?

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

Ursprungligen postat av specmats
                hur stora är dom?
                Små... mellan 2-4 cm.

Menar du att de blir fullständigt rabiata när de blir 8-12 cm.
                - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

Små... mellan 2-4 cm.

Menar du att de blir fullständigt rabiata när de blir 8-12 cm.
                  nja dom blir värre, det lovar jag!, arten är liten till storleken och i naturen blir de max 8-10 cm., Auratus är som sagt ingen typisk nybörjar mbuna men du har starta med en yngelgrupp som får växa upp tillsammans vilket är bra, skaffa gärna fler nu när de är små. det är betydligt svårare att skaffa vuxna direkt så att säga...

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Peter_A_F
                    Användare
                    • January 2008
                    • 809

Ursprungligen postat av specmats
                    nja dom blir värre, det lovar jag!, arten är liten till storleken och i naturen blir de max 8-10 cm., Auratus är som sagt ingen typisk nybörjar mbuna men du har starta med en yngelgrupp som får växa upp tillsammans vilket är bra, skaffa gärna fler nu när de är små. det är betydligt svårare att skaffa vuxna direkt så att säga...
                    Det som är problemet är att jag inte vet hur länge jag skall vänta på att släppa i fler... akvariet har bara varit igång en vecka och jag är orolig över att Nitrithalten skall slå i botten.

Jag fick någon liter med filtergojs från förra ägaren av akvariet (hade ytterligare ett antal akvarier). Jag har också ca 25 liter filtermaterial bakom bakgrunden med dubbla pumpar som trycker runt vattnet.

(Enligt Tommy borde man helst fylla akvariet med fisk inom 4-6 veckor för att minska friktionen mellan de olika grupperna.)
                    - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Jepp bra tips av Tommy.

Pallar du inte vänta i 6 veckor så vänta iallafall på att karet har gått en månad från start.

Låt karet bygga upp en bakterieflora innan du lastar i rubbet.

Ja tror att många blir brända av hobbyn just för att man är lite otålig och lastar karet för fullt på för kort tid.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Nästa variant är att du köper en bakteriekur i flaskor från affären.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

Ok, men då skall jag försöka hålla mig 3-5 veckor till och njuta av de fiskarna som plaskar runt där nu!

Som sagt, jag har
                          10 st Pseudotropheus Auratus
                          4 st Labidochromis Caeruleus (Golden)

Min tanke är väl ytterligare 3-5 golden
                          7-10 av någon blå sort
                          5-6 av någon röd kanske...

Lite förslag på andra fiskar som jag kan få att trivas tillsammans (med mina taliban Auratus)!
                          - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Peter_A_F
                            Användare
                            • January 2008
                            • 809

Ursprungligen postat av LN
                            Nästa variant är att du köper en bakteriekur i flaskor från affären.
                            Kan man skynda på inplanteringen då?

Skulle vilja slänga i lite fler om 2 veckor...
                            - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

Kan man skynda på inplanteringen då?

Skulle vilja slänga i lite fler om 2 veckor...
                              ja en del kan du säkert påverka med olika preparat och eftersom de är så små så har du gått om tid för eventuellt fler, andra lämpliga arter finns det många av

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Köp JBL's Denitrol så kan du köpa och stoppa i dom i akvariet direkt, det fungerar väldigt bra.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...