Hållbarhet på artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

    Hållbarhet på artemia

    Garderobstädning idag.... *pust*, mycket bortglömda saker hittade jag dock. Pumphuvud, rötter, luftpumpar, div luftslang med tillbehör, torv, en uppsjö av håvar och en liten glatt färgad metallburk!? -denna visade sig (när jag väl fick upp den) innehålla ca 2-3 dl artemiaägg -det hade jag ingen aning om

    Det blev väl så när jag lade ner verksamheten i odlingslokalen för ca 4-5 år sedan. Äggen är förpackad i en genomskinlig påse med en sådan där liten "påse" som skall hålla innehållet torrt och sedan metallburken då. Vad är det för hållbarhet på artemiaäggen tro? Någon som har en aning? Ja, det är väl bara att prova naturligtvis... men någon kanske har erfarenhet av att "lagra" dem

    Den som söker han finner!
    /Fredrik
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Gammal artemia brukar vara stendöd. Man ska förvara artemia i frysen. Då håller den föralltid.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Hur länge håller det i frysen?

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Gammal artemia brukar vara stendöd. Man ska förvara artemia i frysen. Då håller den föralltid.
        Asså... bara att prova då så får jag det definitiva svaret Frysen -det är taget! Lite synd på så pass mycket artemia men är huvudet dumt får plånboken lida eller hur det nu var.....
        /Fredrik

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • January 2003
          • 432

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Hur länge håller det i frysen?
          Föralltid skrev han iaf.
          /Fredrik

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Hagge
            Föralltid skrev han iaf.
            Det lade han till i efterhand. Men tack för svaret.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Artemia ligger i kryptobios dvs de har ingen metabolism alls. Det enda som angriper dem är kemiska processer. Lägger man dem i -273.15 så kommer de hypotetiskt sätt alltså att hålla sig lika länge som universum (om vi bortser från att atomerna faller sönder).

              Vakumförpackad artemia håller ju länge så om du inte har öppnat den så har du kanske rätt OK klöckning. Men ett tips är so sagt att förvara artemia i frysen.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Jag ställde denna fråga förut och fick aldrig svar..så jag var riktigt nära att kasta burken jag har hemma när jag gjorde rent i frysen. Tur att jag ändå sparade den...

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • January 2003
                  • 432

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Artemia ligger i kryptobios dvs de har ingen metabolism alls. Det enda som angriper dem är kemiska processer. Lägger man dem i -273.15 så kommer de hypotetiskt sätt alltså att hålla sig lika länge som universum (om vi bortser från att atomerna faller sönder).

                  Vakumförpackad artemia håller ju länge så om du inte har öppnat den så har du kanske rätt OK klöckning. Men ett tips är so sagt att förvara artemia i frysen.
                  Mja, det är jag som packat kvarvarande i den plastpåsen och burken. Köpte storpack när jag hade mycket fisk och hade nog inte ens i tanken att den skulle hålla ett bra tag eftersom det gick åt med rasande fart....

                  Men jag ska ändå prova bara för att se om det är någon som överhuvudtaget kläcker efter sådan tid och med sådan förvaring, det kostar inget!

                  Tackar för svar!
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Artemia ligger i kryptobios dvs de har ingen metabolism alls. Det enda som angriper dem är kemiska processer. Lägger man dem i -273.15 så kommer de hypotetiskt sätt alltså att hålla sig lika länge som universum (om vi bortser från att atomerna faller sönder).

                    Vakumförpackad artemia håller ju länge så om du inte har öppnat den så har du kanske rätt OK klöckning. Men ett tips är so sagt att förvara artemia i frysen.
                    Sikken j***a frys du måste ha! Vi har -18 i våran

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Krille J-son
                      Sikken j***a frys du måste ha! Vi har -18 i våran
                      Ska jordvarelser besöka främmande planeter så är det Artemia i blykappsel som gäller

                      Fast eventuell utomjording som hittade kapseln och begrep skötselbeskrivningen så skulle de nog inte våga lägga dem i vatten. De har säkert rymdmonsterskräckisar på andra planeter också.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • January 2003
                        • 432

                        #12
                        Ola: Du hade helt rätt -den var STENDÖD!

                        Inte för att jag inte litade på dig, men jag är av den praktiska sorten (prova och se) som inte kan låta bli att faktiskt verifiera....

                        Case closed
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hagge
                          Ola: Du hade helt rätt -den var STENDÖD!

                          Inte för att jag inte litade på dig, men jag är av den praktiska sorten (prova och se) som inte kan låta bli att faktiskt verifiera....

                          Case closed
                          Om det nu inte är ett cold case.Janne

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • January 2003
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Om det nu inte är ett cold case.Janne

                            Ha ha, du verkar ha en räv bakom varje öra du Janne!
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            Arbetssätt...