Känsliga Ancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

Känsliga Ancistrus

Hur känsliga är Ancistrus yngel igentligen? Vet att de är det men igår bytte jag vatten i yngelkaret och idag låg det 17döda på botten ca 1,5cm långa. Kollade PH och KH före och efter för att få samma, KH har stigit men trodde det inte var så farligt! Tips angående ancistrus yngel motages gärna.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Har problem av liknande slag. Hos en del förökar sig Ancistrus som flugor, det går hur många yngel som helst tillsammans med föräldrarna i ett litet kar. Hos andra förökar de sig som flugor och dör som flugor. Har testat lite olika saker, men inte hittat någon lösning som funkar. Just nu är jag inne på att de kanske inte fått tillräckligt med foder alternativt att det faktiskt är något sjukdomsmög.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Om det är en skröna vet jag inte men trä att gnaga på anses ofta vara nödvändigt. Bra är det hursomhelst även om det inte är nödvändigt. Jag har alltid haft trä och matat mycket med räkmix. Jag har haft epedemiartade dödsfall och de har varit i samband med att jag varit borta och det funnits massor av ancistrusyngel när jag kommit hem. Döden verkar något fördröjd efter svält.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Jepp ja har oxå haft massdöd på anc.yngel.
        Det hjälper betydligt om bottenytan på karet har en ordentlig vattenströmning (syresatt).

Om det är själva ynglet som behöver syret eller om det är bottenmaterialet som avger något vid syrebrist har jag dock ingen aning om.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• drd
          Användare
          • December 2004
          • 1112

Det kan inte bero på inavel i leden så det är därför som dom blir känsliga ??
          // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• endymion

Jag har snackat med en föredetta storodlare av ancistrus han sa att det var nitrit som ancistrus yngel dog av. Enligt honom var det så nitrithalten knappt visades i dropptest. Men det skulle tydligen vara tillräckligt för ynglena.

Jag vet också en annan som odlar ancistrus i lite större omfattning och han byter 50 % vatten om dagen med gammalt akvarievatten. Mig veterligen har han aldrig haft problem med denna metod.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Ursprungligen postat av endymion
              Jag har snackat med en föredetta storodlare av ancistrus han sa att det var nitrit som ancistrus yngel dog av. Enligt honom var det så nitrithalten knappt visades i dropptest. Men det skulle tydligen vara tillräckligt för ynglena.

Jag vet också en annan som odlar ancistrus i lite större omfattning och han byter 50 % vatten om dagen med gammalt akvarievatten. Mig veterligen har han aldrig haft problem med denna metod.
              Ja jo det jåter helt troligt.
              När jag fick min massdöd så strök några med på kvällen som ja inte plockade ur o dagen efter så vart alla döda. O några ruttnade fiskar belastar vattnet hårt med lite nitrit som följd som knäckte resten (några hundra).
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

5 saker ancistrusyngel massdör av enligt min erfarenhet

1. dåligt vatten (nitrit)(inga för stora byten dagligen kan ha motsatt effekt) jag byter 5% varje dag men har oxå bytt 30% 2ggr/vecka utan problem förr.
                2. Syrebrist, men ynglerna visar tydligt att det finns syrebrist eller vattenproblem genom att samlas på frontrutan uppe vid ytan.
                3. brist på bra foder (skrumpmage)
                4. inavel ( jag blandar alltid in lite nya gener i mina avelsdjur då och då)
                5.Mediciner som innehåller koppar.....

men som patrik säger så är det väldigt olika hur odlingar fungerar, jag tror det beror en hel del på hur kranvattnet är på orten.det funkar helt klart bättre på vissa orter än andra, sen tror jag ynglerna mår bäst av att gå utan grus, för mycket bakterier i gruset annars.
                cellulosan är enligt mig viktig oxå (har aldrig kört utan så jag kan inte referera til motsatsen) och jag vet att fodret är viktigt, att bara köra med räkmix dög inte för mig, det finns nåt i maltabs som är viktigt för de små+ att jag kör levande nykläckt artemia oxå.....

good luck
                Mvh
                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• firefox75
                  Användare
                  • April 2007
                  • 234

Ancisturs

Vet inte riktigt men maltabletter med spirulina och kanske färksa gröna ärter o sallad.
                  Bra vatten värden...
                  Byte varje vecka med 30%.
                  Givetvis en rot...ancistrusen o andra malar behöver cellulosan för sin matsmältning.
                  Bra med andra växter.

Blir ju inte kommersiell odling men jag tycker man får lika bra resultat för det.
                  Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                  16500liter odlingskar.
                  3500liter vardagliga.
                  6kbm tempererad damm.
                  MvH
                  Daniel
                  0735-433428

Kommentar

• kattsta
                    Användare
                    • December 2012
                    • 171

Ancistrus

Enligt mina erfarenheter så tål dom inte koppar som fäller ut av rören vid
                    vattenbyten.Prova med att ej göra så stora vattenbyten det är vad jag kommit fram till,framför allt så är små yngel känsliga.
                    Tomas

Kommentar

• Koi-fantast
                      Användare
                      • November 2007
                      • 555

Så här säger jag med min korta erfarenhet.

1. Ancistrus kommer från floder med hög vattencirkulation och hög syresättning så jag tror att det är viktigt med bra fart i vattnet på ytan, men även på botten.

2. Sjukdomar, Patogena sjukdomar, har läst att upp till 80% av akvariefiskar har dem och att de utlöses av stessfaktorer och dåligt vatten.

3. Dåligt vatten, det görs för snabba förändrigar av vattenkvalitén som de inte klarar av att ställa om till.

4. För lite cellulosa för tarmarna och växter som plockar upp kväve i olika former samt att växterna även ger tillskott på vitaminer till de små liven.

5. Dålig genetisk stam så att de har sämre förutsättningar i livet.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Cichlidaholic
                        Användare
                        • June 2005
                        • 1103

Har inte haft fler dösfall på dem som vart kvar men jag har heller inte bytt vatten sen dess. Vet inte om man ska våga sig på ett litet eller om man ska vänta en vecka. de är nu redan runt 2cm

Tror de fick en chock senast när jag gjorde byte , har matat med ärtor det gilla dem satt i klasar på dem o åt
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Koi-fantast
                          Användare
                          • November 2007
                          • 555

Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                          Har inte haft fler dösfall på dem som vart kvar men jag har heller inte bytt vatten sen dess. Vet inte om man ska våga sig på ett litet eller om man ska vänta en vecka. de är nu redan runt 2cm

Tror de fick en chock senast när jag gjorde byte , har matat med ärtor det gilla dem satt i klasar på dem o åt
                          Sånt är alltid kul att höra!!
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

Arbetssätt...