Behövs vattenbyten i fisk- & växtkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #31
    Ursprungligen postat av tropfrog
    I det utan måste jag tillsätta kno3 varje vecka för att styra algtillväxten mot betningsbara alger samt byta vatten när fosfat når över 2 ppm, dvs en intervall på ca 4-8 veckor. Karet är riktigt fett befolkat, jag matar rikligt 2-3 ggr dagligen, Fiskarna ruvar hela tiden och inga dödsfall på mer än 10 månader. Allt är nogrannt dokumenterat och akvariet är offentligt för alla som råkar ha vägarna förbi, total transparans och inga myter att hålla fast vid.
    Sant, kör man med igenbeckade filter så är det inte bra - där ligger en ammoniumkälla om något. Kontinuerlig filterskötsel är något jag rekommenderar, likaså biologiska filter. Klart effektivt - men som du skriver försvinner kvävet ut medans resterande ämnen ackumuleras. Tror du inte du fått samma resultat i burken ovan om du bytt vatten oftare? Sedan svävar jag ändå lite på detta med vattenbyte, det handlar mycket om vilket vatten man byter med och hur snabbt det går. Månne finns tid på stämman att avhandla detta djupare, har en del sluga lösningar som jag trixat fram.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1834

      #32
      Rising NO3 also corresponds with the increase of several other organic pollutants in the water that are not measured by the aquarist, but which contribute to declining water quality.
      Det är sådanna citat som akademikern i mig vaknar till liv. Om det nu skulle finnas en MASSA olika organiska ämnen som fördärvar vattenkvalitén, varför inte helt enkelt ge minst ett exempel?

      Jag kan inte för mitt liv acceptera att fiskar skulle producera något som växterna inte kan ta upp och att det problemet faktiskt i naturen löses genom finurliga kontinuerliga vattenbyten. I naturen cirkulerar allt vatten och alla ämnen i såväl organiska som oorganiska former. Vattnet som tar sig från djupa regnskogen ut i havet är renare när det når sin slutdestination, havet är inte en enda skräphög för att ta hand om allt skit som sötvattensfiskarna producerat längre upp i vattenflödet. Sorry, jag köper inte det.

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Klart effektivt - men som du skriver försvinner kvävet ut medans resterande ämnen ackumuleras. Tror du inte du fått samma resultat i burken ovan om du bytt vatten oftare?
      Min erfarenhet är att man lätt kan begränsa algtillväxt med amoniumstabilitet och att man kan styra de alger som faktiskt kommer mot betningsbara alger med rätt kvävefosforförhållande. Efterssom Kvävet är så himla flyktigt i riftburkar så krävs det antingen kemisk fosfatabsorber eller kno3 tillsats för att upprätthålla kvoten, jag väljer själv det billigaste. De exakta nivåerna av kväve och fosfor är inte viktigt, bara det individuella förhållandena. Problemet som kan uppstå med tätare vattenbyten har nog inte med kvoten att göra utan snarare med amoniumstabiliteten. Jag vet inte varför, men täta vattenbyten har grott mer alger än längre intervaller i mina burkar. Troliga förklaringar är att man svälter nitrifierarna till döds varje gång man byter eller så har det med kloret i kranvattnet som knäcker dem.


      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Sedan svävar jag ändå lite på detta med vattenbyte, det handlar mycket om vilket vatten man byter med och hur snabbt det går. Månne finns tid på stämman att avhandla detta djupare, har en del sluga lösningar som jag trixat fram.

      Hilsen,

      P
      Som världens främsta produktionstekniker alltid sagt, shit in shit out . Patriks sluga lösningar ställer jag gärna upp på att lyssna på över den gyllene vätskan (Då snackar vi INTE gammalt akvarievatten).
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Blueartic
        Användare
        • November 2007
        • 91

        #33
        citat topfrog:
        Det är sådanna citat som akademikern i mig vaknar till liv. Om det nu skulle finnas en MASSA olika organiska ämnen som fördärvar vattenkvalitén, varför inte helt enkelt ge minst ett exempel?

        Ja det har jag gjort flera gånger.Igen då.Flera exempel tom.

        In summary, organic pollutants are particles and nutrients from metabolic waste, organic acids, proteins, hormones, antibiotic compounds, organic compounds etc. But also many elements from the surrounding air, such as pesticides, nicotine, and perfumes etc., which enter the aquarium at the water surface.(notera etc.)

        Och det ända jag gjort är att backa upp mina två svar i början av tråden,som det blev lite mothugg mot.
        Dessa två:
        1.Ökade bakterie halter tex.
        High concentration of bacteria in the water. Uneaten fish food or fish waste in the water provides nourishment for bacteria, that are floating in the water, and feeding on the waste in the water.

        These bacteria often cause Signs of Stress and Disease in the fish.

        2.Ökade föroreningar tex.
        Rising NO3 also corresponds with the increase of several other organic pollutants in the water that are not measured by the aquarist, but which contribute to declining water quality.
        Som du motsa med detta:
        Citat:topfrog
        Angående bakterier.....Jag känner inte till några bakterier som 1: Blir fler när man inte byter vatten 2: lever fritt i vattenkolumnen så att man blir av med dem vid vattenbyte 3: Är skadliga för fiskarna. Innan någon har gett mig ett bra exempel.
        Punkt 1,2,3
        Har jag backat upp.
        Det finns alltså anledningar att byta vatten,men även anledningar att inte göra detta.
        Huvudsaken är att fiskarna har det bra.
        Ha det gött
        Mvh Stefan
        720l Malawi
        Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #34
          Visst finns det anledningar till både det ena och det andra. Ibland tycker jag bara att det lutar alltför mycket åt följande scenario:

          Du har problem med att algerna blommar, fråga på ciklid.se och svaret är byt vatten. Alternativt dra ner på belysningen.

          Du får problem med sjuka fiskar, fråga på ciklid.se och svaret är byt vatten.

          Efter att tokbytt vatten och minskat på belysningen får problem med att växterna inte växer, fråga på ciklid.se och svaret är byt till crinum.

          Många av våra ciklider kommer från biotoper som inehåller växter. De som inte gör det mår bra av växter i vattnet i vilket fall. Växter behöver en viss mängd mat för att överleva precis som fiskarna, men det är inte samma mat. Den maten växterna behöver finns löst i vattnet och till viss del i bottensediment. För att växterna skall växa så krävs det altså en viss del bajs från fiskarna, städar man bort allt så växer inte växterna (förutom crinum som har näringen lagrad i rotknölen). Växterna behöver dessutom ljus för att överleva, om man begränsar den så växer de inte. Sen när du har vågat gå ifrån vattenbyteshysterin så märker du att växter:
          1: Håller amoniumstabilitet och därmed minskar algblommningar och fiskförgiftning (av ofullständig/otillräcklig/ojämn nerbrytning av kväve), dvs starker imunförsvaret hos fisken.
          2: Syresätter vattnet och bottnen så att en del riktigt läbbiga bakterier inte har en shans.
          3: Har ett överupptag av ämnen som de inte direkt har någon nytta av själv, däribland niktin som du nämnt men även en hel del tungmetaller.
          4: blir snygg inredning och praktiska reviravdelare.
          5: INTE äts på av de flesta östafrikanska ciklider.

          Allt detta sammantaget gör att jag förespråkar export av näringsämnen och övrig föroreningar i vattnet med hjälp av växter. Ett 50%igt vattenbyte kan endast ta bort 50% av ett eventuellt kemiskt hot i akvariet, en växtmassa kan ta bort allt. Men för detta så krävs det tillgång på främst kväve, fosfor och kalium, då kan man inte byta vatten varje vecka, inte heller varannan. I ett tättbefiskat akvarium pratar vi om vb max en gång i månaden.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Koi-fantast
            Användare
            • November 2007
            • 555

            #35
            Ursprungligen postat av Blueartic
            ...Environment is the most important and unstable of these three factors and itsimportance is intensified by the presence of potential pathogens that commonly coexist in the water (Walters and Plumb, 1980) Change in water quality may be directly lethal to fish and sublethal changes may stress fish sufficiently to predispose them to infectious diseases..
            Det talas om föränding av vattenkvalité! Vattenkvalitén i ett akvairum förändras troligtvis snabbast när vi gör vattenbyten, eller om det uppstår syrebrist pga att filtret inte underhålls. I vattnet som finns i kranen så finns det högst halt av bakterier och kemikalier under höst och vår pga att förorenat vatten kommer in i dricksvattnet. Av det jag läst så kan det ta upp till tre dagar för en fisk att ställa om sig efter ett vattenbyte. Ett vattenbyte borde alltså i normalfall inte vara större än ca 15-20% och ske kanske en gång i månaden om man inte använder ett foder som skräpar ner mycket, ex egen räkmix.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • November 2007
              • 555

              #36
              Ursprungligen postat av tropfrog
              Jag vet inte varför, men täta vattenbyten har grott mer alger än längre intervaller i mina burkar. Troliga förklaringar är att man svälter nitrifierarna till döds varje gång man byter eller så har det med kloret i kranvattnet som knäcker dem.
              Temperaturförändingar vid vattenbyte eller rengöring av filter kan också ta kål på nitrifieringsbakterierna så att kvävecykeln får hicka något som algerna är snabba på att ta vara på.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • November 2007
                • 555

                #37
                Ursprungligen postat av Blueartic
                In summary, organic pollutants are particles and nutrients from metabolic waste, organic acids, proteins, hormones, antibiotic compounds, organic compounds etc. But also many elements from the surrounding air, such as pesticides, nicotine, and perfumes etc., which enter the aquarium at the water surface.(notera etc.)
                Jag undrar vilka ämnen som inte kan brytas ner i akvariumet eller som inte är önskvärda att de bryts ner i akvariumet? Alla organiska och en hel del oorganiska ämnen behövs för att växterna ska tillverka bla proteiner. Jag är också med på att bekämpningsmedel kan vara ett problem om detta används i hemmet så att det kan hamna i akvariumet. Nikotin och parfym är inget jag räknar med heller för att de är på så små volymer.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • Blueartic
                  Användare
                  • November 2007
                  • 91

                  #38
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Det talas om föränding av vattenkvalité! Vattenkvalitén i ett akvairum förändras troligtvis snabbast när vi gör vattenbyten, eller om det uppstår syrebrist pga att filtret inte underhålls. I vattnet som finns i kranen så finns det högst halt av bakterier och kemikalier under höst och vår pga att förorenat vatten kommer in i dricksvattnet. Av det jag läst så kan det ta upp till tre dagar för en fisk att ställa om sig efter ett vattenbyte. Ett vattenbyte borde alltså i normalfall inte vara större än ca 15-20% och ske kanske en gång i månaden om man inte använder ett foder som skräpar ner mycket, ex egen räkmix.
                  Visst håller med om att vissa vattenbyten kan vara påfrestande för fiskarna,specielt om man gör 50% iga detta om Ph,Gh,Kh skiljer mycket från det man har i kranen.Ang bakterier i kranvatten det är inte överallt detta sker på höst och vår men om detta sker javist då chockkloreras vattnet och ledningar.
                  Men jag tror ändå att mindre vattenbyten med jämna mellan rum är bättre än ett jättestort längre fram.
                  Sen tycker jag detta citat säger en hel del,och så är det jag upplever det när jag byter vatten.
                  Introducing fresh water into the aquarium is like pumping breaths of fresh air into it for your fish. Watch your fish after changing some of the water in their aquarium and you’ll notice your fish seem considerably more energetic.
                  Senast redigerad av Blueartic; 31 January 2008, 22:46. Anledning: tillägg
                  Mvh Stefan
                  720l Malawi
                  Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    Användare
                    • November 2007
                    • 555

                    #39
                    Ursprungligen postat av Blueartic
                    Men jag tror ändå att mindre vattenbyten med jämna mellan rum är bättre än ett jättestort längre fram.
                    Jag tror mer på mindre vattenbyten så långt som möjligt i mellan än jättestora ofta.

                    Mina fiskar verkar friska hela tiden oavsett om det är innan eller efter ett vattenbyte. Lite synd bara att de små Paletterna ska bil uppätna, men föräldrarna behöver nog träna lite. Jag tror faktiskt att föräldrarna gav bort yngel till sina ungar så att de kunde träna, men det gick förstås åt pipan..
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1834

                      #40
                      Ursprungligen postat av Blueartic
                      Visst håller med om att vissa vattenbyten kan vara påfrestande för fiskarna,specielt om man gör 50% iga detta om Ph,Gh,Kh skiljer mycket från det man har i kranen.Ang bakterier i kranvatten det är inte överallt detta sker på höst och vår men om detta sker javist då chockkloreras vattnet och ledningar.
                      Men jag tror ändå att mindre vattenbyten med jämna mellan rum är bättre än ett jättestort längre fram.
                      Sen tycker jag detta citat säger en hel del,och så är det jag upplever det när jag byter vatten.
                      Introducing fresh water into the aquarium is like pumping breaths of fresh air into it for your fish. Watch your fish after changing some of the water in their aquarium and you’ll notice your fish seem considerably more energetic.
                      Självklart kan man se att fiskarna är mer energiska efter vattenbyten, förklaringen till det kan vara jättemånga. Att många fiskar söker föda i utflöden från kalla vattendrag kan vara en, de kanske är programmerade att söka mat helt enkelt. Att det kan bero på högre syrehalt är en annan förklaring, men det är bättre med konstant höga syrenivåer än syrekickar. Om skillnaden är mycket stor i fiskarnas energi efter vb så bör man se över sina filter noga, för små? Dags att tvätta?
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Blueartic
                        Användare
                        • November 2007
                        • 91

                        #41
                        Koi-fantast och Tropfrog hur är det oss er blåser det som sjutton eller?
                        Här har det börjat vina som tusan i kåken..
                        Ha det så gött..
                        Mvh Stefan
                        720l Malawi
                        Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                        Kommentar

                        • Mikael_Wolfbrandt
                          Användare
                          • October 2007
                          • 14

                          #42
                          Intressant ämne detta. Har själv länge funderat på det här med vattenbyte.
                          För några år sedan fick jag en möjlighet att delta i ett projekt där målet var att planera och bygga våtmarker i Västerviks kommun för att minska ökningen av bla kväve och fosfor i gamlebyviken. Har sedan dess funderat på om inte denna model skulle gå och föra över på akvarium och speciellt om man som många här på forumet kanske har mer än 5 st akvarium.

                          Självklart är ju fiskbeståndet tätare i akvarium så då behövs det ju ett antal växtkar som tar upp överskotten av näringsämnen.Någon som testat bygga något system som funkar?

                          En annan fråga är ju hur viktig ökningen av syre är för att få fiskar i lek
                          mot att bara göra ändringar i temperatur,ph,dGH osv?
                          Själv har jag upptäckt att mina Nanochromis transvestitus verkar "triggas" mest av en ph-sänkning framför vattenbyte, men detta kan ju givetvis bero på många andra faktorer som jag inte har kunskap om. Därav frågan.

                          Är själv väldigt noga med vattenbyten och byter flera gånger i veckan på mina fisktätaste akvarium, men skulle vara intressant och se om någon annan har testat ovanstående i praktiken.
                          trial and error

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mikael_Wolfbrandt
                            Självklart är ju fiskbeståndet tätare i akvarium så då behövs det ju ett antal växtkar som tar upp överskotten av näringsämnen. Någon som testat bygga något system som funkar?
                            Modellen är ju redan i drift hos många akvarister - med mycket växter funkar det precis som i våtmarkerna du beskrev. För att hålla växterna vid god vigör får man ju tillsätta kväve och fosfor, en fet växtmassa strippar snabbt vattnet från dessa ämnen. Har sett en "modell" med ett nästan växtfritt kar som var ihopkopplat med en sump som stod i en fönsterkarm. I sumpen växte det Iris. Klockrent. Finns en beskrivning på hur man kan bygga ett minisystem i boken "Det levande akvariet". Jag vet också att en del som odlar matfisk i slutna system har kopplat ihop "fisksystemet" med grönsaksodling. Går tydligen alldeles utmärkt, även om jag inte minns var jag sett länken.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...