Behövs vattenbyten i fisk- & växtkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • November 2007
    • 555

    #16
    Ursprungligen postat av tropfrog
    Angående bakterier.....Jag känner inte till några bakterier som 1: Blir fler när man inte byter vatten 2: lever fritt i vattenkolumnen så att man blir av med dem vid vattenbyte 3: Är skadliga för fiskarna. Innan någon har gett mig ett bra exempel.

    Angående nitrat så har jag aldrig sett en enda vetenskapligt baserad referens som anger samband mellan nitrat och fiskhälsa. Dessutom är nitrat oftast den begränsande faktorn i den typ av akvarium som koifantast pratar om.

    Angående rådet om att ta bort fiskarna så slår det fel, utan fisklast så får akvarium av lowtecmodell inte näring och går ner sig snabbt. Dessutom så är akvarium utan fisk väldigt tråkiga.


    Så vad händer när man inte byter vatten på ett tag i ett akvarium med mycket växter?

    1: Med tiden så gulnar vattnet något, detta hindrar ljusgenomträngningen och därigenom begränsar tillväxt och näringsupptag. Tidsperspektivet för denna gulnande effekten är 6-12 månader om inga rötter som fäller gulämnen finns. Gulämnena kan dock förebyggas med hjälp av uv-c, med den negativa effekten att järnschelat förstörs och järn kan bli en begränsande faktor.

    2: Om det finns ytcirkulation i karet så kan Kväve/fosforkvoten förskjutas med tiden pga amoniakavgasning, detta kan leda till besvärliga algblommningar. Det går dock att förebygga med hjälp av antingen kemisk fosfatfitrering eller kno3 tillsats. Diana W rekomenderar ingen eller mycket svag ytcirkulation för att förebygga, är man rädd om fiskarna tycker jag dock att ytcirkulation är bra

    3: Om det finns ett biologiskt filter i karet så urlakas alkaliniteten med tiden med ph fall som effekt, detta går dock att förebygga med hjälp av bikarbonattillsats. Diana W använder ingen eller mycket liten biologisk filtrering i sina kar och förlitar sig på växtupptag för amoniumstabilitet, denna metod vill jag dock inte rekomendera då växtupptaget kan variera stort över tiden och jag vill inte riskera fiskarnas hälsa. Tidsaspekten för urlakad alkalinitet är 1-24 månader beroende på fisklast, matning, växtupptag, belysningsmängd och förståss kranvattnets alkalinitet.

    4: De övriga hårdhetsbildande ämnena kan också lakas ur med tiden, detta går dock att förebygga med tillsatser. Den negativa effekten av tillsatser av kalciumklorid i samma kar som bikarbonat är att vattnets salthalt ökas med tiden, detta kan på sikt ge besvärande problem för först växterna och deras upptag och senare även för fiskhälsan. Ett annat sätt att förebygga skulle teoretiskt vara kalkreaktor sådan som används i saltvatten, men detta kostar nog mer än det smakar.

    I mitt Västafrika lowtec bytte jag vatten 50% var tredje månad och i samband med det justerade jag upp samtliga hårdheter och no3 halt, på så sätt kunde jag förebygga samtliga punkter ovan samt att jag kunde skydda akvariet mot andra faktorer som jag kanske inte tänkt på/vetat om. Alla växterna växte på bra, alla fiskar som jag kunde förvänta sig skulle leka i det akvariet med de medinevånarna de hade gjorde det. Jag ser inga som helst problem med denna metod, tvärtom bara positivt. Vid ett tillfälle då jag renoverade lägenheten stod akvariet i 6 månader utan VB, Valisnerian gick ner sig något men fiskarna trivdes fint och lekte som aldrig förr. Så jag vet nu att ca 6 månader var gränsen för detta kar, men kan inte utesluta att det kan handla om både avsevärt längre eller kortare perioder i andra kar beroende på en mängd faktorer.
    MVH
    Magnus
    Tack Magnus! Du är en av dem som kan förklara detta på ett mycket bra sätt! En dag ska jag bli lika kunnig..

    När det gäller nitrit och nitrat så visar mina tester på noll. Om det finns amonium så borde det sugas upp av växterna ganska omgående vilket skulle resultera i en kraftig tillväxt. Detta har jag inte sett, utan de växer på med kraftig grön färg, relativt långsamt. Precis som du skriver så är troligtvis kväve en begränsande faktor för växterna, men det är helt okej för mig. Jag har även kraftig ytcirkulation för fiskarnas hälsa. Att minska ner på ytcirkulationen på Fluval 3+ känns som en allt för stor risk för fiskarna och det är jag inte beredd att ta. Jag behöver nog överväga ev. tillsatser, nu använder jag äggskal för att jusera ph uppåt. Tack, mvh Matti
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • Koi-fantast
      Användare
      • November 2007
      • 555

      #17
      Ursprungligen postat av Blueartic
      Nej det är inte mina egna ord utan utklipp från internet när jag sökt information om detta ämne.Det kan tyckas naturligt att en del ämnen som vi inte mäter också ökar när No3 även ökar och så är jag övertygad att vi även i ett akvarium får ökad bakterie halt inte då bara dom goda..för akvariumet står som sagt inte i en steril miljö.Precis som i munhålan där finns det både goda och onda bakterier det är därför vi behöver borsta tänderna.Växer dom goda till sej gör även dom mindre bra det.Sen tror jag inte heller att man kanske behöver byta så ofta som många gör,men mina fiskar verkar gilla detta så jag fortsätter med detta.
      Det jag reagerade mot var att du skulle vänta till fiskarna blev dåliga.
      När det gäller att borsta tänderna så är vi helt överens. Det är också så att det hänger mycket ihop med vår kost och att socker- och kolhydrater har den effekten på tänderna. En annan aspekt är hur väl akvaristen sköjer sin "gurka" som de ger fiskarna. Den innehåller troligtvis bekämpningsmedel som fiskarna mår bättre utav utan. Du hänvisar även till "onda" bakterier och jag undrar vilka dessa är, för karies borde det inte vara?

      Det är också intressant att du själv bedömmer att många troligtvis byter vatten allt för ofta. Jag tror också att det är så, men detta är troligtvis mycket bättre om man inte kan se symptom på att något är fel. Vi har båda samma intresse, dvs. att fiskarna ska ha det så bra som möjligt. Mvh Matti
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      • Blueartic
        Användare
        • November 2007
        • 91

        #18
        Ursprungligen postat av Koi-fantast
        När det gäller att borsta tänderna så är vi helt överens. Det är också så att det hänger mycket ihop med vår kost och att socker- och kolhydrater har den effekten på tänderna. En annan aspekt är hur väl akvaristen sköjer sin "gurka" som de ger fiskarna. Den innehåller troligtvis bekämpningsmedel som fiskarna mår bättre utav utan. Du hänvisar även till "onda" bakterier och jag undrar vilka dessa är, för karies borde det inte vara?

        Det är också intressant att du själv bedömmer att många troligtvis byter vatten allt för ofta. Jag tror också att det är så, men detta är troligtvis mycket bättre om man inte kan se symptom på att något är fel. Vi har båda samma intresse, dvs. att fiskarna ska ha det så bra som möjligt. Mvh Matti
        Onda bakterier är dom som orsakar plackbeläggningar och tandlossning.
        Sen tror jag även att vissa stora vattenbyten kan vara stressande om detta gör att Ph ändras mycket.Men här funkar det kanon för jag har samma ph i kran som i akvariet.
        Ha en bra dag.
        Mvh Stefan
        720l Malawi
        Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

        Kommentar

        • Blueartic
          Användare
          • November 2007
          • 91

          #19
          Här är en bra sida om bakterier i vattnet som kan orsaka sjukdomar oss fisk vid stress och dålig vatten kvalite.
          The Merck Veterinary Manual has been a trusted source of animal health information for students and practicing veterinarians. It contains authoritative guidelines for the diagnosis, treatment, and prevention of animal disorders and diseases.

          High concentrations of waterborne bacteria are normally found in ponds and aquaria. Many of these bacteria are opportunistic facultative pathogens, which are activated by an adverse environment, a debilitated host, or a primary pathogen.
          Senast redigerad av Blueartic; 28 January 2008, 00:20.
          Mvh Stefan
          720l Malawi
          Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

          Kommentar

          • Koi-fantast
            Användare
            • November 2007
            • 555

            #20
            Bra sida, jag ska läsa igenom den en gång till, men det står dock ingenstans att vattenbyte på något sätt eliminerar risken för bakterie-infektioner. Det är stress, skador, kraftiga temperaturförändringar, parasiter och bakterier som följer med maten som oftast är orsaken till problem.

            Dålig vattenkvalité innebär hög kvävehalt, vilket mina växter och filter förhindrar.

            "Some of the most common bacterial infections that are associated with stressful conditions in freshwater systems are Aeromonas hydrophila , A sobria , and Pseudomonas spp . These opportunistic organisms frequently cause disease in freshwater fish, usually under warmwater conditions, although all species are susceptible. They produce very similar clinical syndromes, sometimes referred to as hemorrhagic septicemia. Nutritional deficiencies, traumatic injuries, parasitism, and sharp seasonal temperature changes appear to be predisposing factors."
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1834

              #21
              En mycket bra källa som bekräftar det mesta av min erfarenhet. Det talas om dense pollulations och det är precis vad som är problemet i akvarium och dammar, nämligen att fiskarna går trängre och att smitta lättare kan spridas. Ingen av dessa nämnda sjukdommar kan nämligen överleva en längre tid utan värd. Sjukdommen kan ligga latent i kroppen och stress kan utlösa en epedemi i akvariet. Exempel på sådanna stressors är för hög bioload dvs amoniak/nitrit, låga temperaturer, flytt/hantering av fisk osv.

              Ingenstans föreslås det att nitrat skulle vara en sådan stressor, inte heller nämns det att förekomsten av "onda" bakterier skulle vara större i ett vatten med högre nitrathalt. Och varför då? Jo helt enkelt för att detta är en seriös källa skriven av och för vetenskapsmän, samt att inga sådanna samband har påträffats.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Blueartic
                Användare
                • November 2007
                • 91

                #22
                Ursprungligen postat av tropfrog
                En mycket bra källa som bekräftar det mesta av min erfarenhet. Det talas om dense pollulations och det är precis vad som är problemet i akvarium och dammar, nämligen att fiskarna går trängre och att smitta lättare kan spridas. Ingen av dessa nämnda sjukdommar kan nämligen överleva en längre tid utan värd. Sjukdommen kan ligga latent i kroppen och stress kan utlösa en epedemi i akvariet. Exempel på sådanna stressors är för hög bioload dvs amoniak/nitrit, låga temperaturer, flytt/hantering av fisk osv.

                Ingenstans föreslås det att nitrat skulle vara en sådan stressor, inte heller nämns det att förekomsten av "onda" bakterier skulle vara större i ett vatten med högre nitrathalt. Och varför då? Jo helt enkelt för att detta är en seriös källa skriven av och för vetenskapsmän, samt att inga sådanna samband har påträffats.
                MVH
                Magnus
                Har aldrig sagt att nitrat ska vara en sådan stressor.
                Det jag sagt är att detta kan uppkomma i akvarium med dålig vatten kvalitet,då dessa bakterier är precis som vissa alger det vill säga går igång på förandringar och populationen exploderar.Dessa finns i vattnet hela tiden.Jag har heller alldrig sagt att dom ska kunna tas bort genom vattenbyten utan dessa är till för att minska risken att få dålig vattenkvalite och även minska halten av bakterier.Precis som en av anledningarna med Uvc att minska bakterier inte ta bort dessa detta är fullkomligt omöjligt om man inte doppar karet i klorhexident.Dessa kallas "opportunistic facultative pathogens" och dom finns där hela tiden i direkt motsats till "obligatory bacterial pathogens" av finfish som behöver en värd för att överleva.

                Epidemics of bacterial diseases are common in dense populations of cultured food or aquarium fish. Predisposition to such outbreaks frequently is associated with poor water quality, organic loading of the aquatic environment, handling and transport of fish, marked temperature changes, hypoxia, and related stressful conditions. High concentrations of waterborne bacteria are normally found in ponds and aquaria. Many of these bacteria are opportunistic facultative pathogens, which are activated by an adverse environment, a debilitated host, or a primary pathogen. In sharp contrast, obligatory bacterial pathogens of finfish require the presence of fish for replication and are unable to survive alone for long in the aquatic environment.
                Senast redigerad av Blueartic; 28 January 2008, 20:59. Anledning: tilllägg uvc
                Mvh Stefan
                720l Malawi
                Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                Kommentar

                • Blueartic
                  Användare
                  • November 2007
                  • 91

                  #23
                  Dom finns altså inte i fiskarna utan i vattnet.
                  Och när fisken blir dålig av tex.dålig vatten kvalitet eller stress kan den inte stå imot detta.(pga.nedsatt.imunförsvar)och ökad tillväxt.Ett exempel är bakteriel fenröta,denna blommar upp vid dålig vatten kvalitet.
                  Mvh Stefan
                  720l Malawi
                  Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1834

                    #24
                    Vad jag vill komma fram till är vad det är som gör att fiskarnas hälsa är i fara om man använder växter för vattenrening och inte byter vatten lika ofta som de flesta, låt oss säga var 3e månad som jag gjorde i mitt VA akvarium. Det predikas väldigt mycket om vattenbyten i detta forum. Jag vill bara att alla skall se att det finns andra vägar till god vattenkvalité, vägar som enligt min erfarenhet är mycket bättre.

                    Att fiskarnas imunförsvar försämras vid dålig vattenkvalité är jag inte ett dugg tveksam till, men i såna fall vad är det som gör vattnet dåligt om man inte byter vatten och förlitar sig till växter för vattenrening?

                    Författaren pratar om dålig vattenkvalité och hög bioload i samma mening. Det är klart att om man har för hög bioload (i förhållande till vattenreningskapacitet gissar jag) så har man amoniak och nitrit i vattnet. Detta är förstås dålig vattenkvalité och därmed dåligt för fisken. Simultant så har man det problem som täta poppulationer ger i och med att smittor lätt kan spridas.

                    MEN, författaren pratar också om snabba förändringar i vattnet, vilket förståss vb varje vecka skapar mer än att förlita sig på växter för vattenrening.

                    Hur är det med dessa oppurtunistiska fakultativa patogener, hur täta är poppulationerna i vårt kranvatten, maten vi stoppar i, på våra händer? Vilka är de miljöfaktorer som triggar igång tillväxt av dessa utan att samtidigt försvaga fiskarnas imunförsvar. Vad lever de på utanför värddjuret, var får den energi ifrån? Men den främsta frågan av alla, vilken av de vanligare akvariesjukdommarna är resultat av oppurtunistiska fakultativa patogener?

                    Jag frågar för att jag aldrig sett något samband mellan långa vb intervaller och dålig fiskhälsa i mina akvarium, de börjar bli en hel del nu. Det som försöker att påvisas i denna tråden att fiskarna far illa av att inte byta vatten ofta stämmer helt enkelt inte. Sen vill jag ju gärna lära mer också.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Blueartic
                      Användare
                      • November 2007
                      • 91

                      #25
                      Ursprungligen postat av tropfrog
                      Vad jag vill komma fram till är vad det är som gör att fiskarnas hälsa är i fara om man använder växter för vattenrening och inte byter vatten lika ofta som de flesta, låt oss säga var 3e månad som jag gjorde i mitt VA akvarium. Det predikas väldigt mycket om vattenbyten i detta forum. Jag vill bara att alla skall se att det finns andra vägar till god vattenkvalité, vägar som enligt min erfarenhet är mycket bättre.

                      Att fiskarnas imunförsvar försämras vid dålig vattenkvalité är jag inte ett dugg tveksam till, men i såna fall vad är det som gör vattnet dåligt om man inte byter vatten och förlitar sig till växter för vattenrening?

                      Författaren pratar om dålig vattenkvalité och hög bioload i samma mening. Det är klart att om man har för hög bioload (i förhållande till vattenreningskapacitet gissar jag) så har man amoniak och nitrit i vattnet. Detta är förstås dålig vattenkvalité och därmed dåligt för fisken. Simultant så har man det problem som täta poppulationer ger i och med att smittor lätt kan spridas.

                      MEN, författaren pratar också om snabba förändringar i vattnet, vilket förståss vb varje vecka skapar mer än att förlita sig på växter för vattenrening.

                      Hur är det med dessa oppurtunistiska fakultativa patogener, hur täta är poppulationerna i vårt kranvatten, maten vi stoppar i, på våra händer? Vilka är de miljöfaktorer som triggar igång tillväxt av dessa utan att samtidigt försvaga fiskarnas imunförsvar. Vad lever de på utanför värddjuret, var får den energi ifrån? Men den främsta frågan av alla, vilken av de vanligare akvariesjukdommarna är resultat av oppurtunistiska fakultativa patogener?

                      Jag frågar för att jag aldrig sett något samband mellan långa vb intervaller och dålig fiskhälsa i mina akvarium, de börjar bli en hel del nu. Det som försöker att påvisas i denna tråden att fiskarna far illa av att inte byta vatten ofta stämmer helt enkelt inte. Sen vill jag ju gärna lära mer också.
                      MVH
                      Magnus
                      Håller med dej om detta jag tror nämligen inte heller att man behöver byta vatten så ofta.En del gör det flera gånger i veckan,vad är bra och vad är dålig intervall,ja det är olika från vatten till vatten.Men jag tror att en mindre förändring är bättre en ett jättebyte långt i mellanfallen.Men frågeställningen var sådan i början att man fick uppfattningen att vattnet skulle bytas först när fisken blev dålig och han fick dålig vatten kvalitet.Och vela ha råd om detta.Sen är det väll så att vattnet även förorenas av våran närmiljö händer i vattnet,tonårs döttrar med hårspray,matos m.m.Teoretiskt skulle ju man kunna spara vattnet i 100 år eller mer om bara nitrat påvisade dålig vattenkvalitet,(om man har växter,och tillsätter vissa ämnen).
                      Men som sagt mina fiskar gillar detta,sen om det har och göra med den extra syre kicken(eller renare vatten)vet ej.Till din fråga: Men den främsta frågan av alla, vilken av de vanligare akvariesjukdommarna är resultat av oppurtunistiska fakultativa patogener?
                      Dom vanligaste akvarie sjukdommar som orsakas av detta är Cotton wool disease,Fin rot condition.
                      Sen har jag alldrig velat på visa att detta skulle vara skadligt för fisken med långa intervaller.(Hur långa talar vi om.?)
                      Utan gav bara två råd i början av tråden varför man skulle byta vatten,eftersom frågeställningen var om det fanns någon annledning att inte byta vatten?
                      Sen är det ju så extremt många på våran jord som förespråkar vattenbyten,även dom stora akvarier parkerna gör detta i vilken omfattning vet jag inte vore ju kul att ta reda på.
                      Hittade detta på Yamato greens sida:
                      So, how does one control the accumulation of unwanted colors or aromas from the aquarium? After all, any aquarium tends to build up a “yellow” color with time. The answer is regular water changes. If you are not doing regular partial water changes, you should start. Nature “changes the waterevery few seconds in a river or stream. Fish and plants are evolved to do best in water that is changed regularly. No aquarium, whether with fish or without, can remain healthy without regular water changes. The minimum recommended water change is 10% per week. This means removing 10% of the water, and replacing it with fresh dechlorinated water. If you have a large aquarium, or more than one (I know, it’s hard to believe, but there are actually people out there with more than one aquarium), you might want to look into purchasing a water changing hose such as the Pythonã. It makes quick work of water changes on even the largest of aquariums. Don’t be afraid to change more than 10%, either. Commercial aquarium maintenance companies have long changed 25% or even 50% of the water per week without consequence. It keeps the aquarium healthy and the water clear. To use, first suck out the desired amount of water that you want to change, then add the required amount of Yamato No-Chlor or other dechlorinator of your choice to the water column. Then, reverse the flow of the hose and add back water (adjusted for temperature) in the amount required. If you do this every week, you will be amazed at how healthy and sparkling your aquarium becomes. Water changes, not Granular Activated Carbon, are the true secret to a healthy, beautiful aquarium.
                      Hittade även detta:
                      Chemical aquarium filtration removes impurities from the water. Activated carbon is the most common media used for chemical filtration.


                      Activated Carbon
                      Activated carbon is the most widely known and used media for chemical filtration. Activated Carbon is used to remove organic pollutants, which cannot be handled by biological or mechanical filtration. In summary, organic pollutants are particles and nutrients from metabolic waste, organic acids, proteins, hormones, antibiotic compounds, organic compounds etc. But also many elements from the surrounding air, such as pesticides, nicotine, and perfumes etc., which enter the aquarium at the water surface.

                      Det var detta jag menade med att även andra föroreningar stiger även om växterna tar upp nitratet.Förorenigar som inte tas hand av det biologiska filtret eller det mekaniska.
                      Tidigare inklipp från internet:
                      Ökade föroreningar tex.
                      Rising NO3 also corresponds with the increase of several other organic pollutants in the water that are not measured by the aquarist, but which contribute to declining water quality.
                      Nu finns en referens till detta.

                      Blev en bra diskution detta
                      Ha det så gött.
                      Senast redigerad av Blueartic; 29 January 2008, 02:13. Anledning: tillägg
                      Mvh Stefan
                      720l Malawi
                      Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #26
                        Ursprungligen postat av tropfrog
                        Jag frågar för att jag aldrig sett något samband mellan långa vb intervaller och dålig fiskhälsa i mina akvarium, de börjar bli en hel del nu. Det som försöker att påvisas i denna tråden att fiskarna far illa av att inte byta vatten ofta stämmer helt enkelt inte. Sen vill jag ju gärna lära mer också.
                        Beror väl på vad man har för kar och vilket vatten man byter med - växter eller inte och hur hög fiskbelastningen är (= mer matning, mer ammonium unt so weiter) samt kranvattnets sammansättning.

                        I många riftlake-burkar är ju belastningen extremt hög och växtbesättningen gles eller obefintlig. Ammonium är garanterat giftigt för firrarna, och man får problem rätt snabbt om man ska mata tillräckligt. Samma sak i många yngelburkar. Även i dessa burkar är det kanske bättre med ammonium än att pytsa i kopparhaltigt kranvatten (om nu kranvattnet är kasst). Vattenbyte är dock det enklaste att komma tillrätta med höga kvävehalter i sådana kar. I mer normala kar eller för den delen kar med mycket växter och låg fiskbelastning så köper jag ditt resonemang - där kan man vänta lång tid innan byte. Tycker mig ha sett att växterna funkar bättre (även utan gödning), just om man inte byter vatten så ofta.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1834

                          #27
                          Blueartic:
                          Jag har ingen egen erfarenhet av "Dom vanligaste akvarie sjukdommar som orsakas av detta är Cotton wool disease,Fin rot condition.", men jag ser det väldigt ofta i akvariebutiker som uppenbarligen byter mycket vatten. Menar du att man inte kan skydda sig mot dessa sjukdomar genom gammal hederlig kärantän?

                          Patrik, jag har inte samma tro på vattenbyte som du när det gäller amoniakexport. Jag har sett många ciklidodlingar och affärer med gamla igenbegade filter och kontinuerliga vattenbyten "för att det behövs annars blir fiskarna kassa". Detta tror jag inte är bra för fiskarnas hälsa. Jag är helt övertygad om att bra biologiska filter som är väl underhållna slår kontinuerliga vb any day när det gäller amoniakexport/nerbrytning. Med det menar jag lägre nivåer totalt sett oavsett fiskmängd, oavsett matningsmängd. Jag har bara två riftburkar i min erfarenhetsbas, det ena med gott om växter och det andra utan. I det utan måste jag tillsätta kno3 varje vecka för att styra algtillväxten mot betningsbara alger samt byta vatten när fosfat når över 2 ppm, dvs en intervall på ca 4-8 veckor. Karet är riktigt fett befolkat, jag matar rikligt 2-3 ggr dagligen, Fiskarna ruvar hela tiden och inga dödsfall på mer än 10 månader. Allt är nogrannt dokumenterat och akvariet är offentligt för alla som råkar ha vägarna förbi, total transparans och inga myter att hålla fast vid.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • November 2007
                            • 555

                            #28
                            Blueartic; Jag hittade ditt citat om att vattenbyten är nödvändigt under aktivt kol på Yamotogreen´s hemsida. Jag tolkar det som att de sammankopplar ett gult vatten med för höga halter av amoniak, amonium, nitrit och nitrat. Dvs. för hög biologisk nedbrytningsmassa och då är det nödvändigt med vattenbyten. En gul färg kan även framkomma av ex. tanniner när trä används i karet och detta är inte skadligt för fiskar.

                            Det står även att aktivt kol tar bort spårämnen som växterna behöver och om det används ska det endast användas en vecka per månad.

                            Jag hittade det här på Yamatogreen's hemsida, "Plants in aquariums can become just as interesting and engrossing as the fish. Plants perform some useful functions in aquariums. Besides their aesthetic value, plants consume ammonia (fish waste), helping to keep the water cleaner. Indeed, with sufficient plants, an aquarium may be "cycled" on its very first day!" http://www.yamatogreen.com/indexOLD.htm

                            Det är intressant att de säger att ett akvarium kan vara incycklat efter en dag med växter.

                            Lite info om vilka mineraler växterna behöver.

                            "There are 13 mineral nutrients needed for plants to grow. The mineral nutrients are divided into two groups: macronutrients and micronutrients. You also sometimes see these nutrients divided as primary and secondary nutrients.

                            Macronutrients are so named because plants use quite a lot of them. The macronutrients are: nitrogen (N), phosphorus (P), potassium (K), calcium (Ca), magnesium (Mg), and sulfur (S). Most of these nutrients must usually be added to the aquarium water because plants use so much of them for growth. Some (like magnesium, sulfur and calcium) are usually present in large amounts in hard water. If you live in a soft water area, you may need to add magnesium, sulfur and calcium to increase the hardness levels of the water and provide these essential nutrients to the plants.

                            Micronutrients are so named because, while necessary for growth, plants usually require only small amounts of them. The micronutrients are: boron (B), copper (Cu), Iron (Fe), chloride (Cl), manganese (Mn), molybdenum (Mo), and zinc (Zn).

                            There are also three non-mineral nutrients required by plants. These are hydrogen (H), oxygen (O), and carbon (C).

                            While some of these nutrients may be present in tapwater, not all are present. Indeed, some municipalities reduce or remove important nutrients at the water processing plant. As an example, most municipal water supplies are very deficient in iron. Soft water areas are deficient in calcium, magnesium and sulfur.

                            Let's briefly discuss these nutrients and their roles in plant growth.

                            Nitrogen (N): An essential part of all living cells. Must be present for protein synthesis. Nitrogen is an important part of chlorophyll (the green pigment in plants). Nitrogen is usually provided to plants in the form of nitrate, and is usually deficient in tapwater, where it is considered a contaminant. Aquarium plants require about 5-10 ppm nitrate for adequate growth.

                            Phosphorus (P): helps convert light into sugars that the plants use to feed, and is an essential component of photosynthesis. Excess phosphorus without adequate light levels can contribute to algae growth. Usually present in adequate amounts in tapwater, and by the addition of fish food to the tank.

                            Potassium (K): plants require huge amounts of potassium for growth. Important in protein synthesis, and helps plants to metabolize iron. Usually deficient in aquariums. Ideal level varies, but is around 5-10 ppm.

                            Calcium (Ca): a component of cell wall structure. Helps provide strength to the plant, and helps transport other nutrients throughout the plant. Usually present in adequate quantities in most municipal water areas, where it is responsible for "hard" water.

                            Magnesium (Mg): A component of chlorophyll. Essential to the transport of iron in the plant. May be present in adequate quantities in hard water areas; is probably deficient in softer water areas.

                            Sulfur (S): Helps in chlorophyll production. Essential for healthy root growth. Stimulates rapid plant growth. Usually deficient in all but the hardest water areas.

                            Boron (B): Essential for the regulation of other nutrients. Helps the plant produce sugars and starches. Very small amounts required.

                            Copper (Cu): Essential for the plant to reproduce. Helps stimulate the production of proteins.

                            Chloride (Cl): Plays a role in plant metabolization of other nutrients. Usually present in chlorinated water (dechlorinators convert Chlorine into a salt of chloride). May be deficient in well water or deionized water.

                            Iron (Fe): absolutely essential for plant growth, and usually deficient in all municipal water. Must be present for the manufacture of chlorophyll. Without adequate iron (about 0.1 to 0.5 ppm), plants will yellow and fail to produce dark green growth.

                            Manganese (Mn): important nutrient that helps the plant digest starches and nitrogen, thus helps the plant to use other minerals. A deficiency may actually show up as a deficiency in one of the other nutrients, such as iron (yellowing leaves).

                            Molybdenum (Mo): assists the plant to metabolize nitrogen. Very tiny amounts required to maintain plant health.

                            Zinc (Zn): Essential for carbohydrate metabolization. Helps regulate plant growth."
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • Blueartic
                              Användare
                              • November 2007
                              • 91

                              #29
                              [QUOTE=Koi-fantast;720314]Blueartic; Jag hittade ditt citat om att vattenbyten är nödvändigt under aktivt kol på Yamotogreen´s hemsida. Jag tolkar det som att de sammankopplar ett gult vatten med för höga halter av amoniak, amonium, nitrit och nitrat. Dvs. för hög biologisk nedbrytningsmassa och då är det nödvändigt med vattenbyten. En gul färg kan även framkomma av ex. tanniner när trä används i karet och detta är inte skadligt för fiskar.

                              Det står även att aktivt kol tar bort spårämnen som växterna behöver och om det används ska det endast användas en vecka per månad.

                              Ja det är just det jag menar dom säger att man ska inte använda aktivt kol för det har en jäkla massa nacktdelar,(Water changes, not Granular Activated Carbon, are the true secret to a healthy, beautiful aquarium).
                              men som bekant så används aktivt kol till att ta bort föroreningar som inte kan brytas ner biologiskt eller med mekanisk filtrering.
                              Activated Carbon is used to remove organic pollutants, which cannot be handled by biological or mechanical filtration. In summary, organic pollutants are particles and nutrients from metabolic waste, organic acids, proteins, hormones, antibiotic compounds, organic compounds etc. But also many elements from the surrounding air, such as pesticides, nicotine, and perfumes etc., which enter the aquarium at the water surface.
                              Då återstår bara vattenbyten,och gör man inte detta ska man börja med detta säger dom.
                              Och detta citat säger väll en hel del:
                              Nature “changes the water” every few seconds in a river or stream. Fish and plants are evolved to do best in water that is changed regularly. No aquarium, whether with fish or without, can remain healthy without regular water changes.
                              Och jag upprepar detta igen då att även om nitrat och mätbara ämnen tas om hand av växterna så återstår faktum att andra ämnen ökar som växterna inte kan ta bort:
                              Rising NO3 also corresponds with the increase of several other organic pollutants in the water that are not measured by the aquarist, but which contribute to declining water quality.
                              Men sen återstår väll frågan hur länge kan man vänta med vattenbyten?
                              Men tror fortfarande att det är bättre med en mildare omställning än en större längre fram i tiden.?
                              Senast redigerad av Blueartic; 30 January 2008, 02:09. Anledning: tillägg
                              Mvh Stefan
                              720l Malawi
                              Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                              Kommentar

                              • Blueartic
                                Användare
                                • November 2007
                                • 91

                                #30
                                [QUOTE=tropfrog;720311]Blueartic:
                                Jag har ingen egen erfarenhet av "Dom vanligaste akvarie sjukdommar som orsakas av detta är Cotton wool disease,Fin rot condition.", men jag ser det väldigt ofta i akvariebutiker som uppenbarligen byter mycket vatten. Menar du att man inte kan skydda sig mot dessa sjukdomar genom gammal hederlig kärantän?

                                Svar vet ej men det verkar som man inte kan det.
                                Sen kan jag mycket väl tro att miljön i många akvariebutiker är väldigt stressande för fiskarna,med eller utan vattenbyten.
                                Dessa bakterier är styrda av vatten miljön bla.
                                Är miljön bra och fisken mår bra så klarar den sej tydligen från dessa sjukdommar.
                                Vem vet inte jag..

                                Dessa är trixiga rackare.
                                Citat:
                                3.1 FACULTATIVE PATHOGENS AND OPPORTUNISTS
                                “Bacterial diseases are responsible for heavy mortality in both wild and cultured fish. The actual role of these micro-organisms may vary from that of a primary pathogen to that of an opportunist invader of a host rendered moribund by some other disease process” (Richards & Roberts, 197. The non-specific nature of diseases induced by non-fastidious and opportunistic bacterial organisms makes them unpredictable and complicates their differential diagnosis. Many of these organisms are a usual component of the bacterial flora in aquatic habitats, particularly eutrophic systems. Stressors, often inevitable in most culture systems, predispose fish to bacterial-born diseases (Snieszko, 1974). The course of events from stress to predisposition to infection, include physiological changes (described as a general alarm response syndrome) the consequences of which are to enforce barriers, normally preventing entry of bacteria to fish inner systems and at the same time incapacitating fish defence responses and immune reactions (Mazeaud et al., 1977; Barton & Iwama, 1991).

                                Här är lite om finrot,som i detta fall orskas av lite oljespill i dammens ekosystem,som triggar dessa bakterier.Detta hände inte i labratoriemiljö.
                                Four estuarine pond-ecosystems equipped with tidal simulation were established and stocked with mullet, shrimp, and oysters. A 6 month pre-spill sampling period established a consistently low incidence of disease in the mullet, Mugil cephalus, from all ponds. Following the preliminary study period, Empire Mix crude oil (4.0-5.0 p.p.m.) was spilled on each of two of the ponds in mid-July, 1974. Six to eight days following the oil spill all the mullet examined from the treated ponds had varying degrees of fin rot on one or more of their fins. The fin erosion involved primarily the caudal, pectoral, and pelvic fins with the caudal fin the most severely damaged. The degree of damage to the fins varied from a slight discoloration with no visible fraying to complete erosion of all of the fin elements. A gram negative rod tentatively identified as Vibrio sp. is considered the primary pathogen responsible for the fin erosion. Although the condition of the infected fish indicated the possibility of a systemic infection, only a low percentage of the kidney cultures taken from the diseased fish were positive indicating the infection was mostly external. The course of the infection was documented over a 56-day period following the oil spill. Significantly, 96% of the mullet observed from the treated ponds had some degree of fin damage while only 6 % of those observed from the control ponds had eroded fins. The high incidence of fin rot which occurred in the estuarine-pond ecosystems did not occur during numerous acute exposures of mullet to crude oil in the laboratory.


                                Disease is not a simple result of contact between host and pathogen; it is a complex interaction between host, pathogen, and environment (Snieszko, 1974). Environment is the most important and unstable of these three factors and its importance is intensified by the presence of potential pathogens that commonly coexist in the water (Walters and Plumb, 1980) Change in water quality may be directly lethal to fish and sublethal changes may stress fish sufficiently to predispose them to infectious diseases. In attempting to discuss the role of environmental stress on outbreaks of infectious diseases of fishes one has to consider the relationship between the noxious stimulus and outbreaks of disease (Snieszko, 1974).
                                Senast redigerad av Blueartic; 30 January 2008, 02:42. Anledning: tillägg
                                Mvh Stefan
                                720l Malawi
                                Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                                Kommentar

                                Arbetssätt...