Temperatursänkning vid vattenbyte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Ursprungligen postat av joe
    Som du sa Krille - gäller bara att välja rätt ämne...även om avstickarna var ganska många så där på slutet av tråden. - Himmel, 7 sidor på mindre än två dygn. Detta med avtten byte upptar visserligen oss akvarister - men så till den milda "grad" ha,ha,ha,ha
    jojjomen så är det.

Du som byter vatten på samma sätt som jag, hur länge har du gjort det?

Kommentar

• rent vatten
      Användare
      • November 2005
      • 530

Ursprungligen postat av Krille J-son
      jojjomen så är det.

Du som byter vatten på samma sätt som jag, hur länge har du gjort det?
      Ett år nu. Jag har haft lokalen så länge.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Det handlar inte om idoldyrkan utan om att Christer och Lagret är bra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Det handlar inte om idoldyrkan utan om att Christer och Lagret är bra,Mvh Ann-Mari
          Vad bra nu fick du ju det sagt igen nä skämt åsido så tror jag de flesta har snappat upp din åsikt om Christer & lagret nu

Kommentar

• Koi-fantast
            Användare
            • November 2007
            • 555

Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Bortsätt från att jag har liknande erfarenhet om a-lagret...

En temperaturförändring på åtta grader är ganska stor, och det är viktigt att veta vilka tidsaspekter vi pratar om. Jag har för mig att tre grader per timme är ungefär vad fiskar klarar av. Om inte annat så diskuteras detta mycket när det handlar om doppvärmare och att det är viktigt med en jämn temperatur. Argumenten för att ha en bra doppvärmare står och fallet lite på om man samtidigt gör vattenbyten med stora temperaturförändringar.

Viktigast är nog att se hur fiskarna klarar av stress och omställning, och anpassa miljön därefter så att man inte står där utan fiskar.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Koi-fantast

Viktigast är nog att se hur fiskarna klarar av stress och omställning, och anpassa miljön därefter så att man inte står där utan fiskar.
              Bra mening Koi-fantast!

Olika fiskar har väldigt varierande tolerans gentemot temperaturförändringar beroende på bl.a vilken typ av miljö de naturligt förekommer i. Man kan fundera på hur temperaturen påverkas i grunda långsamrinnande vattendrag när solen gassat x antal timmar och sedan utsätts för ett kraftigt skyfall...
              Långtifrån alla ciklider lever i sådana vattendrag och ej heller är kontrasterna sådana på alla platser med tanke på klimatet men jag tippar att man kan finna den "naturliga" toleransen för de tåligare arterna i det resonemanget...

Sen tycker jag att det är viktigt att se till proportionerna och hålla sig inom vissa marginaler. Vad har det för betydelse om utgångstempen är 30 grader eller om den är 24 grader innan kall-vattenbytet.

Slutligen lufttemperaturen; om akvariet står i en sval lokal så kan man mkt väl tänka sig att det blir dyrare att låta värmare värma upp kallvatten i karet än att använda mer ljummet från kranen. Om man dock har en normal rumstemperatur och gör ett långsamt vattenbyte behöver ju dock inte ett byte med kallt vatten innebära samma temperatursänkning som ett hastigt vattenbyte.

Det finns så många variabler att väga in i ekvationen att en entydig bedömning ej kan ges annat än i specifika fall.

Själv byter jag med vatten som är några grader kallare än akvarietempen då jag likt en del andra upplevt en uppiggande effekt på mina fiskar. (30% 2 ggr i veckan) Ett större vattenbyte med kallvatten skulle jag dock aldrig våga utsätta mina fiskar för.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ja vad vet jag, jag hade bara,
                12000 liter vatten i min gamla friggebod, och jag hade bara kallvatten där.
                Jag bytte vatten en gång i veckan ca 50% vinter som sommar.
                Och jag hade inga dödsfall i samband med mina vattenbyte.
                Och mina fiskar lekte och frodades.
                Jag kan till och med säga, "att dom trivdes som fiskarna i vattnet".Janne

Kommentar

• Gäst

jaja Occelatusen verkar trivas i vilket fall som helst, såg att det var yngel i två snäckor nu

Kommentar

• Gäst

jaja Occelatusen verkar trivas i vilket fall som helst, såg att det var yngel i två snäckor nu
                    Gratulerar!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

Tackar ! Första gången med dem-får se hur det går.

Provade att byta ca 100 l ikväll, då sjönk det 3 grader, får väll prova att köra så ett tag och byta 2 ggr / vecka och utvärdera sedan.

Kommentar

• Gäst

Tre graders tillfällig sänkning är oftast bara uppfriskande!
                        En av anledningarna till att jag inte gör stora vattenbyten med enbart kallvatten är att mina kar står i en källare där det är hyffsat kallt, så en återgång till normaltemperatur skulle ta onödigt lång tid. Dock så fyller jag som sagt i regel med "ngt svalare" vatten än vad som är i karen.

(OT, Om du skulle möta en leende joggare...Vad skulle du överväga då? Inte jogga va...?)

Mvh/Andreas.
                        Senast redigerad av Gäst; 27 January 2008, 03:39.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av A C-son
                          (OT, Om du skulle möta en leende joggare...Vad skulle du överväga då? Inte jogga va...?)

Mvh/Andreas.
                          nänä, att köra honom hem såklart

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

ditt kar är väl hyffsat nystartat då räcker 100liter per vecka utmärkt, dessutom kan occelatusynglerna vara lite småkänsliga i början...
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              ditt kar är väl hyffsat nystartat då räcker 100liter per vecka utmärkt, dessutom kan occelatusynglerna vara lite småkänsliga i början...
                              Ja jag körde väll igång det nyårshelgen tror jag det var.
                              Hur länge tror du det räcker att byta 100 per vecka?

Kommentar

• Gäst

nänä, att köra honom hem såklart

Man kan ju bara spekulera i hur det skulle påverka hans leende om han precis hade påbörjat sin joggingrunda...

Mvh/Andreas

Kommentar

Arbetssätt...