Temperatursänkning vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • November 2007
    • 555

    #31
    Ursprungligen postat av tege
    Självkokar jag alltid pasta i varmt kokande vatten, har aldrig förstått mig på att göra det i kallvatten.
    Det blir bättre med kallt kokande vatten..
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • April 2007
      • 1147

      #32
      ja jag alltid byta när den kallt vatten runt 18-20 grader så jag kör själv med den malawiciklider där i min karet och den fuingera bra där.. så kommer värme runt 24-25grader efter så den har den dropvärme så¨hösten-vinter. så jag använde inte den på sommartid när ute är värme så av dropvärme det själv.. för jag bor själv lägenhet där.. den fungera bra där med karet hos mitt hemma.
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • endymion

        #33
        Ursprungligen postat av tege
        För det första förstår du inte varför man inte ska kunna fylla på med kallvatten, samtidigt kan du inte göra det för att madagaskarcikliderna inte pallar för det. Vad menar du egentligen? Vill inte låta elak men lite konstigt låter ditt resonemang.
        Ok jag menar att de arter av Victoriaciklider, Malawiciklider, Tangayikaciklider, CA-ciklider, SA- ciklider och Västafrikanska ciklider jag har tål att få vattnet sänkt utan problem till de nivåer jag skriver. Därimot har jag några madagaskarciklider som inte tål att få vattnet sänkt så mycket. Alltså byter jag inte riktigt lika mycket vatten där. De tål bara att få vattnet sänkt till 20-21 grader eftersom de har noll i immunitet mot vita prick.

        Jag vill också att fisken ska vara van vid en viss temperatursänkning, detta för att de ska klara sig bättre vid transporter.

        Och varför ska jag använda massa energi på att värma upp vattnet då det ändå blir varmt av spillvärmen i lokalen?

        Å förresten vem är det som släppt ut flera miljoner afrikanska nakenapor i kalla norden, de är ju definitivt inte gjorda för det här klimatet.

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #34
          Finns det nån här på forumet som har lyckats kopparförgifta sina fiskar genom vattenbyten med tempererat vatten? (hur bevisar man det? )

          Dom gånger jag själv har missat och råkat fyllt med kallvatten, dom gångerna har då mina fiskar åkt runt efter botten och mest liknat omkringblåsande höstlöv. Visst en eller två timmar senare är det okej igen.
          Det har även hänt att jag fått i alldeles för varmt vatten, det blir som mjölk i burken men fiskarna har vart piggare än någonsin. ( förklara det den som kan )

          Byter jag med rent kallvatten så märks det negativt på fiskarna ett tag, byter jag med tempererat vatten så märks det också fast i positiv bemärkelse.

          Ge mig då en enda vettig anledning att byta med kallvatten.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #35
            Jag har byggt mig ett nytt hus för ett tag sedan.
            Det första året så lyckades jag ta kål på en del fisk genom kopparutfällningar från mina splitt nya rör. Den negativa effekten klingade av betydligt snabbare i kallvattnet än i varmvattnet. Nu efter 4 år så har jag inga problem längre varken i kall eller varmvattnet med koppar.

            Helt kalltvatten byter jag med vid små (30%) iga vattenbyte.
            Fiskarna får en regäl kick av det extra syret(som det finns betydligt mera av i kallt vatten) av vattnet.
            Ser det särskilt på troffar.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • April 2002
              • 1321

              #36
              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Tillsätter alltid askorbinsyra vid vattenbyte eftersom vi har kloramin i Växjövattnet.
              Har jag aldrig hört talas om!?
              Är du säker? C-vitamin mot Kloramin?.....
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

                #37
                Ursprungligen postat av LN
                Jag har byggt mig ett nytt hus för ett tag sedan.
                Det första året så lyckades jag ta kål på en del fisk genom kopparutfällningar från mina splitt nya rör. Den negativa effekten klingade av betydligt snabbare i kallvattnet än i varmvattnet. Nu efter 4 år så har jag inga problem längre varken i kall eller varmvattnet med koppar.

                Helt kalltvatten byter jag med vid små (30%) iga vattenbyte.
                Fiskarna får en regäl kick av det extra syret(som det finns betydligt mera av i kallt vatten) av vattnet.
                Ser det särskilt på troffar.
                Den där kicken märker jag också av - det är emellanåt nästan som om nån "dopat" dem. Sedan håller jag med LN, oftast handlar mina vattenbyten om ca. 25-30% och då ser jag ingen fara - om jag skulle byta mer så är jag nästan tvingad att ha det lite tempererat för annars blir temperaturdippen alltför stor. Och nu har väl Krille - om inte fått svar så åtminstone en erfarenhetsbank att ösa ur utifrån sin fråga i början av tråden!

                Tege - varför inte bara inse att vi gör och tycker olika. Du får ha din åsikt och jag min, värre är det väl inte och fiskarna är vi ju mån om allihop så ingen gör ju något på flit som skulle skada dem - vi har olika erfarenhet bara.
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

                  #38
                  Ursprungligen postat av joe
                  Tege - varför inte bara inse att vi gör och tycker olika. Du får ha din åsikt och jag min, värre är det väl inte och fiskarna är vi ju mån om allihop så ingen gör ju något på flit som skulle skada dem - vi har olika erfarenhet bara.
                  Givetvis får du ha din åsikt precis som jag har min.

                  Krille skrev i början på tråden att han hade problem med sina fiskar när han byter vatten med bara kallvatten. fiskarna är i chocktillstånd efteråt.
                  Då tycker jag att det känns bra onödigt att rekommendera honom att fortsätta så. Eftersom jag själv aldrig har haft ett endaste problem med tempererade vattenbyten.

                  Om man fyller med tempererat vatten och vill uppnå 25 grader, då skall det blandas kallt 5-12 gradigt med varmt 60-80 gradigt. Är ingen mattematiker men andelen varmt vatten bode inte bli kattastrofal.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • ICC
                    Användare
                    • May 2006
                    • 243

                    #39
                    I mitt akvarierum har jag bara kallvatten indraget. Jag har löst den största temperatursänkningen genom att skaffa 200L plasttunnor/fat (annons på blocket) i vilka jag tappar upp vatten i. Sedan får de stå i en vecka med en syresten för genomluftningens skull, samt att de når rumstemperatur till nästa vattenbyte.

                    Så här gör jag: Tappar ur 1/3 ur akvariet direkt i golvbrunnen. Sedan fyller jag på akvariet från plastfatet med en länspump i plast som jag köpt på Bauhaus. Till slut fyller jag sedan upp plastfaten från kallvattenkranen igen. Funkar hur bra som helt. Byter vatten på 9 akvarier på ca 50 minuter.

                    Lite fixande med gardenakopplingar, slang och utformade elrör var allt som behövdes.

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

                      #40
                      Ursprungligen postat av Hank
                      Har jag aldrig hört talas om!?
                      Är du säker? C-vitamin mot Kloramin?.....
                      Det fungerar alldeles utmärkt. Jag gjorde det efter tips på zoopet. Och vad jag har förstått innehåller vattenberednings medel askorbinsyra.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #41
                        Ursprungligen postat av Hank
                        Har jag aldrig hört talas om!?
                        Är du säker? C-vitamin mot Kloramin?.....
                        Joppppp.

                        Askorbinsyra oxiderar kloramin.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #42
                          Ursprungligen postat av tege

                          Krille skrev i början på tråden att han hade problem med sina fiskar när han byter vatten med bara kallvatten. fiskarna är i chocktillstånd efteråt.
                          Då tycker jag att det känns bra onödigt att rekommendera honom att fortsätta så.
                          Nu sa jag väll inte riktigt så.....

                          Jag sa inte att det var ett problem, utan frågade om det var ett problem.

                          Vidare sa jag att de verkade lite chockade...inte jag upprepar, inte i chocktillstånd, vilket jag tycker känns som viss skillnad

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #43
                            Hej!

                            Hej!
                            Jag byter dagligdags vatten åt mina diskus och sänker då vattenvärmen i det nya vattnet dom mår hur bra som helst, Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #44
                              Ursprungligen postat av annmari
                              Hej!
                              Jag byter dagligdags vatten åt mina diskus och sänker då vattenvärmen i det nya vattnet dom mår hur bra som helst, Mvh Ann-Mari
                              jo du sa det igår också

                              Kommentar

                              • keno
                                Användare
                                • October 2006
                                • 119

                                #45
                                Man kan ju också bara byta t.ex 1/5 med kallt vatten, så har man ju löst hälften av kallvattens problemet!

                                Byter själv endast med kallvatten och har så gjort i massor av år, problem? Nej det kan jag inte påstå, varför? Varmvatten kostar pengar och dom lägger jag på annat, har man bara ett par akvarium kan man ju mixa om man vill, det funkar lika bra det.
                                Sen kan man ju fråga sig hur länge släpper ett kopparrör ifrån sig oxid? Någon som har något klurigt svar på det? Oavsett detta, BYT vatten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...