Temperatursänkning vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ursprungligen postat av tege
    En modern vattenblandare tror jag inte det går att få rent kallvatten ur, den blandar alltid från både den varma o kalla ledningen.
    Nu kör ju inte jag genom blandare då. Har kopplat på mig på ingående lednig och dragit fram till karet. så varmvatten är bara att glömma. Stötte och blötte ämnet kall/varmvatten i en annan tråd innan jag drog fram vatten & avlopp, fick då rådet att bara fylla med kallvatten, skulle tydligen vara bättre syresättning.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av joe
      Vilket högfartstråd du skapade krille - inne på sida två efter mindre än 20 minuter! Många åsikter...
      Väljer man bara rätt ämne så händer det saker sedu

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • October 2007
        • 355

        #18
        Den lilla utfällning av koppar man får när man använder varmvatten tror jag inte har någon som helst påverkan på fiskarna. Odlar man däremot snäckor eller har ett saltvattens kar så kanske det finns mer orsak att oroa sig.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

          #19
          jag har oftast hällt temperat vatten i karet gåt ju mycket fortare bara kall vatten tar det ju kanske 2-3 tim fylla på rinner ju betydligt saktare för att inte chocka fiskarna fick odinium en gång (lätt att åtgärda visserligen)av för kallt vatten sen dess aldrig mer bara kallt vatten vid mina vatten byten
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Jag fyller alltid med kallvatten och förstår inte varför man inte skulle kunna göra det? Vattnet i kranen här i Växjö håller 10 °C. Vid vattenbyte sjunker vattnet från 24-25 °C till 19-20 °C. Enda jag har haft problem med detta är Madagaskarciklider. Så där tar jag det lite försiktigt.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av tege
              Djävla djurplågare
              Och vad menar du med den kommentaren, skärp dig nu, och ta reda på fakta innan du svär i tråden och hoppar på folk.
              Samtidigt så kan du läsa på forumsreglerna.Janne

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • February 2004
                • 1127

                #22
                Jag byter alltid med tempererat vatten och har inte haft några problem med det. Tillsätter alltid askorbinsyra vid vattenbyte eftersom vi har kloramin i Växjövattnet.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  #23
                  Jag hade aldrig vågat en kraftig temperatur sänkning på 8 grader trots att jag har tåliga ciklider, sker det under några timmar hade jag inte brytt mig. Läste någonstans för längesedan att man rekommenderade max 4 grader men kommer inte ihåg varifrån. Den snabba temperatursänkningen lär ju aldrig ske i sjöarna heller eller har jag fel?
                  När jag gör vattenbyten på 25%x2 varje vecka i varje kar kör jag i betydligt kallare vatten och får normalt en temperatursänkning på runt 2-3 grader som max.

                  Kommentar

                  • Sacrium
                    Användare
                    • November 2005
                    • 353

                    #24
                    Jag tänker nog som Patrik här.
                    Just att fiskarna inte får dom svängningarna i temperaturen i naturen så jag försöker undvika dom i akvariet också.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #25
                      Ursprungligen postat av Rauken
                      Fördelen är att det blir minst utfällning av metaller i vattnet när man använder kallvatten..
                      Jag tror att vi får lägga till det här som en skröna,

                      personligen tror jag att det överhuvudtaget inte det finns någon skillnad

                      utom när man tar tester vid olika temperaturer då diffar det mycket
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

                        #26
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Jag fyller alltid med kallvatten, och förstår inte varför man inte skulle kunna göra det? Vattnet i kranen här i Växjö håller 10 °C. Vid vattenbyte sjunker vattnet från 24-25 °C till 19-20 °C. Enda jag har haft problem med detta är Madagaskarciklider. Så där tar jag det lite försiktigt.
                        För det första förstår du inte varför man inte ska kunna fylla på med kallvatten, samtidigt kan du inte göra det för att madagaskarcikliderna inte pallar för det. Vad menar du egentligen? Vill inte låta elak men lite konstigt låter ditt resonemang.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • November 2007
                          • 555

                          #27
                          Jag använder blandat vatten på ca. 18 grader C (vatten på gränsen till vad jag gillar när jag duschar) vid vattenbyten. Jag tror att fiskarna bättre klarar av den lilla ökningen av ev. tungmetallet än ett snabbt temperaturskifte. Det är iofs också intressant att veta Ph etc. på kranvatten och vad som finns i karet. Har du otur och har högre ph i vattnet i kran så riskerar du ju Amonium-topp och kvävecykeln kan också rubbas av tempförändringen.

                          Jag tror inte att det spelar någon roll för fiskarna om man inte kör med bara kall eller varmvatten. Det är ju även så att somliga kokar pasta i varmvatten även om livsmedelsverket har synpunkter på detta. Det viktiga är troligtvis den totala mängden tungmetaller.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

                            #28
                            Ursprungligen postat av Koi-fantast
                            Jag använder blandat vatten på ca. 18 grader C (vatten på gränsen till vad jag gillar när jag duschar) vid vattenbyten. Jag tror att fiskarna bättre klarar av den lilla ökningen av ev. tungmetallet än ett snabbt temperaturskifte. Det är iofs också intressant att veta Ph etc. på kranvatten och vad som finns i karet. Har du otur och har högre ph i vattnet i kran så riskerar du ju Amonium-topp och kvävecykeln kan också rubbas av tempförändringen.

                            Jag tror inte att det spelar någon roll för fiskarna om man inte kör med bara kall eller varmvatten. Det är ju även så att somliga kokar pasta i varmvatten även om livsmedelsverket har synpunkter på detta. Det viktiga är troligtvis den totala mängden tungmetaller.
                            Självkokar jag alltid pasta i varmt kokande vatten, har aldrig förstått mig på att göra det i kallvatten.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ja att varmvatten löser koppar mer än kallvatten det är solklart, om man tittar på hur rören ser ut inuti, varmvattenrören är mera gröna.
                              Sedan en annan sak om man han har egen brunn med ph som är mycket lägre.
                              Då löser kopparn ut ännu mer, titta på gamla tvättställ i sommarstugor utan kommunalt vatten, dom brukar vara rätt så gröna på grund utav att kopparn löser ut. Så det är nog störst risk om man har egen brunn och använder varmvatten att kopparn löser ut.
                              Sedan som Christer skrev, det kanske inte gör någon skillnad, eller vill kalla det en skröna.Janne

                              Kommentar

                              • joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

                                #30
                                Ursprungligen postat av endymion
                                Jag fyller alltid med kallvatten och förstår inte varför man inte skulle kunna göra det? Vattnet i kranen här i Växjö håller 10 °C. Vid vattenbyte sjunker vattnet från 24-25 °C till 19-20 °C. Enda jag har haft problem med detta är Madagaskarciklider. Så där tar jag det lite försiktigt.
                                Jag är med dig - det du beskriver är också det som jag kör. Som jag ser det haltar inte resonemanget - ciklider är ju också olika och för vissa funkar det inte - då får man ta det lite piano. Jag har inte, som sagt märkt nån negativ effekt - men då har jag inte Madagaskarciklider.

                                Skröna eller ej - alla varianter finns ju representerade och verkar ju funka. Så låt var och en bli salig på sin egen tro!!!
                                MVH - joe

                                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...