Temperatursänkning vid vattenbyte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Temperatursänkning vid vattenbyte

Jag byter ca 1/3 vatten / vecka. Då jag bara byter med kallvatten får jag en ganska kraftig temperatursänkning, ca 8 grader.

Är detta ett problem för fisken? tycker de verkar lite chockade några timmar efteråt.
    Temperaturen brukar ligga på ca 26, efter vattenbyte ca 18, sedan har den nått normaltemperatur efter ca 1 dygn igen. Använder ingen värmare.

Kan/Bör jag köra så här eller ska jag byta mindre vatten & kanske 2ggr /vecka istället, för en jämnare temp och på så sätt slippa en så kraftig sänkning??

Någon som har några synpunkter?
  • Sacrium
    Användare
    • November 2005
    • 353

Låter som en väl häftig sänkning. Byter med kallare vatten här så att dom får ner tempen 1-2 grader. 8 låter lite för mycket.

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Hej Krille!

Jag vet egentligen inte hur detpåverkar fisken - mer än att jag gör som du och har gjort ganska länge. Jag droppar kanske från 25 till 18/19 vid vattenbyte i mina kar. Egentligen kan jag inte påstå att jag sett någon direkt påverkan och definitivt ingen stor sådan. Min återgång till normaltemperatur sker dock snabbare då jag har värmare.

Enda undantaget är yngelkaret/en där jag är lite försiktigare med temp.drop!

Men kanske gör vi båda "fel"?
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Där var Sacrium snabbare - och hade avvikande åsikt/erfarenhet. Jag var mer försiktig i början (vid återkomsten till hobbyn) och rent teoretiskt är det ju en ganska stor sänkning, men om det inte verka störa så funderade jag inte så mycket på det. Men det kanske är att vara alltför naiv och egentligen inte alls bra...trots att jag inte ser nån indikation åt det hållet!??
        MVH - joe

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Vad är vitsen att fylla med så pass svalt vatten?
          Det bästa för fisken borde vara att fylla med samma temp på vattnet som det som är i burken, eller.
          Så gör i alla fall jag och jag tror ingen har mått dåligt av det.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Jag byter vatten varje dag åt diskus och sänker med någon grad fungerar bra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Rauken
              Användare
              • January 2007
              • 310

Ursprungligen postat av tege
              Det bästa för fisken borde vara att fylla med samma temp på vattnet som det som är i burken, eller.
              Fördelen är att det blir minst utfällning av metaller i vattnet när man använder kallvatten..
              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Det har jag varit lite mer skraj för - då jag hört/läst att varmt kranvatten lättare lösre ut metaller etc. ur vattenledningarna och därför är det bästa att bara "röra" kallvattenkranen...men det kanske inte är så. I så fall kan man ju ställa blandaren på en lagom temperatur och så är "problemet ur världen. Nån som gör det - som kan berätta?
                MVH - joe

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

När jag hade min gamla lokal så hade jag bara kallvatten framdraget dit.
                  Då var jag tvungen att byta med bara kallvatten, och det funkar det också.Janne

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Här var aalla på hugget - hinner inte skriva innan det hunnit in inlägg emellan...kanske ett tecken på min skrivhastighet
                    MVH - joe

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ursprungligen postat av joe
                      Det har jag varit lite mer skraj för - då jag hört/läst att varmt kranvatten lättare lösre ut metaller etc. ur vattenledningarna och därför är det bästa att bara "röra" kallvattenkranen...men det kanske inte är så. I så fall kan man ju ställa blandaren på en lagom temperatur och så är "problemet ur världen. Nån som gör det - som kan berätta?
                      Ja som jag har det nu så har jag varmvatten, då brukar jag läga mig på en 20 grader, för att ju mindre varmvatten ju mindre koppar som löser ut.Janne

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja som jag har det nu så har jag varmvatten, då brukar jag läga mig på en 20 grader, för att ju mindre varmvatten ju mindre koppar som löser ut.Janne
                        OK - om du gör så då vågar jag också - känns som att 20 grader är helt OK och då dyker ju inte temperaturen alltför mycket!

Vilket högfartstråd du skapade krille - inne på sida två efter mindre än 20 minuter! Många åsikter...
                        MVH - joe

Kommentar

• Wirre
                          Användare
                          • November 2006
                          • 50

Har också bara tillgång till kallvatten påfyllning undrar också om en temperatur sänkning från 27 till 20 grader är farlig för fisken.
                          720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

En modern vattenblandare tror jag inte det går att få rent kallvatten ur, den blandar alltid från både den varma o kalla ledningen.
                            Jag har ju bara hållt på med Afrikanska ciklider i 30 år, och då alltid kört med tempererat vatten. Därför blir jag lite nyfiken vad dessa utfällningar ställer till för problem.
                            Kan ju i och försig bero på hur o vart man bor, men skulle jag vintertid köra med rent kallvatten, då snackar vi 6-8 gradigt vatten då lovar jag att fiskarna inte skulle må så gott.
                            Det måste finnas någon märkbar effekt på fiskarna när ni kör i varmvatten, annars låter det som ett fall för djuskyddslagen när ni plågar fiskarna med nordiskt vintervatten.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Jag byter med temp. vatten. Brukar ligga på 20-24 grader. Vet inte om det har haft någon negativ effekt, inte vad jag har kunnat se iaf. Jag brukar inte ha värmare därav temp. vatten. Nu har jag iofs värmare för när jag kollade tempen var det nere på 22 grader. Firrarna är betydligt mer aktiva om man ligger på 24-26 grader.

Kommentar

Arbetssätt...