Nu kör ju inte jag genom blandare då. Har kopplat på mig på ingående lednig och dragit fram till karet. så varmvatten är bara att glömma. Stötte och blötte ämnet kall/varmvatten i en annan tråd innan jag drog fram vatten & avlopp, fick då rådet att bara fylla med kallvatten, skulle tydligen vara bättre syresättning.
Temperatursänkning vid vattenbyte
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Den lilla utfällning av koppar man får när man använder varmvatten tror jag inte har någon som helst påverkan på fiskarna. Odlar man däremot snäckor eller har ett saltvattens kar så kanske det finns mer orsak att oroa sig.Patrick ErikssonKommentar
-
jag har oftast hällt temperat vatten i karet gåt ju mycket fortare bara kall vatten tar det ju kanske 2-3 tim fylla på rinner ju betydligt saktare för att inte chocka fiskarna fick odinium en gång (lätt att åtgärda visserligen)av för kallt vatten sen dess aldrig mer bara kallt vatten vid mina vatten bytenMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Jag fyller alltid med kallvatten och förstår inte varför man inte skulle kunna göra det? Vattnet i kranen här i Växjö håller 10 °C. Vid vattenbyte sjunker vattnet från 24-25 °C till 19-20 °C. Enda jag har haft problem med detta är Madagaskarciklider. Så där tar jag det lite försiktigt.Kommentar
-
Ursprungligen postat av tegeDjävla djurplågare
Samtidigt så kan du läsa på forumsreglerna.JanneKommentar
-
Jag byter alltid med tempererat vatten och har inte haft några problem med det. Tillsätter alltid askorbinsyra vid vattenbyte eftersom vi har kloramin i Växjövattnet.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Jag hade aldrig vågat en kraftig temperatur sänkning på 8 grader trots att jag har tåliga ciklider, sker det under några timmar hade jag inte brytt mig. Läste någonstans för längesedan att man rekommenderade max 4 grader men kommer inte ihåg varifrån. Den snabba temperatursänkningen lär ju aldrig ske i sjöarna heller eller har jag fel?
När jag gör vattenbyten på 25%x2 varje vecka i varje kar kör jag i betydligt kallare vatten och får normalt en temperatursänkning på runt 2-3 grader som max.Kommentar
-
Jag tänker nog som Patrik här.
Just att fiskarna inte får dom svängningarna i temperaturen i naturen så jag försöker undvika dom i akvariet också.Kommentar
-
personligen tror jag att det överhuvudtaget inte det finns någon skillnad
utom när man tar tester vid olika temperaturer då diffar det mycketjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Jag fyller alltid med kallvatten, och förstår inte varför man inte skulle kunna göra det? Vattnet i kranen här i Växjö håller 10 °C. Vid vattenbyte sjunker vattnet från 24-25 °C till 19-20 °C. Enda jag har haft problem med detta är Madagaskarciklider. Så där tar jag det lite försiktigt.Kommentar
-
Jag använder blandat vatten på ca. 18 grader C (vatten på gränsen till vad jag gillar när jag duschar) vid vattenbyten. Jag tror att fiskarna bättre klarar av den lilla ökningen av ev. tungmetallet än ett snabbt temperaturskifte. Det är iofs också intressant att veta Ph etc. på kranvatten och vad som finns i karet. Har du otur och har högre ph i vattnet i kran så riskerar du ju Amonium-topp och kvävecykeln kan också rubbas av tempförändringen.
Jag tror inte att det spelar någon roll för fiskarna om man inte kör med bara kall eller varmvatten. Det är ju även så att somliga kokar pasta i varmvatten även om livsmedelsverket har synpunkter på detta. Det viktiga är troligtvis den totala mängden tungmetaller.Kommentar
-
Jag använder blandat vatten på ca. 18 grader C (vatten på gränsen till vad jag gillar när jag duschar) vid vattenbyten. Jag tror att fiskarna bättre klarar av den lilla ökningen av ev. tungmetallet än ett snabbt temperaturskifte. Det är iofs också intressant att veta Ph etc. på kranvatten och vad som finns i karet. Har du otur och har högre ph i vattnet i kran så riskerar du ju Amonium-topp och kvävecykeln kan också rubbas av tempförändringen.
Jag tror inte att det spelar någon roll för fiskarna om man inte kör med bara kall eller varmvatten. Det är ju även så att somliga kokar pasta i varmvatten även om livsmedelsverket har synpunkter på detta. Det viktiga är troligtvis den totala mängden tungmetaller.Kommentar
-
Ja att varmvatten löser koppar mer än kallvatten det är solklart, om man tittar på hur rören ser ut inuti, varmvattenrören är mera gröna.
Sedan en annan sak om man han har egen brunn med ph som är mycket lägre.
Då löser kopparn ut ännu mer, titta på gamla tvättställ i sommarstugor utan kommunalt vatten, dom brukar vara rätt så gröna på grund utav att kopparn löser ut. Så det är nog störst risk om man har egen brunn och använder varmvatten att kopparn löser ut.
Sedan som Christer skrev, det kanske inte gör någon skillnad, eller vill kalla det en skröna.JanneKommentar
-
Jag fyller alltid med kallvatten och förstår inte varför man inte skulle kunna göra det? Vattnet i kranen här i Växjö håller 10 °C. Vid vattenbyte sjunker vattnet från 24-25 °C till 19-20 °C. Enda jag har haft problem med detta är Madagaskarciklider. Så där tar jag det lite försiktigt.
Skröna eller ej - alla varianter finns ju representerade och verkar ju funka. Så låt var och en bli salig på sin egen tro!!!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
Kommentar