FavoritOtocinklus ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

FavoritOtocinklus ?

Jag funderar på att anskaffa några Otocinklusar. Det finns ju några att välja på så jag undrar vad ni har och om någon har fått favoritstatus ?
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

Jag röstar på Otocinclus zebra.
    Och så är det.
    /J

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

Utan att tveka cocama "zebra Otocinclus"

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Hum ingen som har Otocinklus arnoldi ?

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Jag är glad för de vanliga som man oftast ser i handeln. Zebran är visserligen snygg, men tydligen känsligare. De vanliga (lurigt med artbestämningar av Otos, så jag lämnar artnamnet därhän), är fredliga, rätt okänsliga och mästare på att äta alger av flera slag.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

"Otocinclus arnoldi" i handeln är Otocinclus macrospilus. Äkta Otocinclus arnoldi förekommer inte i handeln, men är en mycket större kallvattensart från Argentina (till förväxling lik Otocinclus flexilis).

"Otocinclus affinis" i handeln är också Otocinclus macrospilus.

Övriga Otocinclus i handeln, utom zebra-otto, är en blandning av cirka ett dussin olika Otocinclus; den vanligaste är förmodligen Otocinclus vittatus. De säljs ofta som "Otocinclus vestitus", vilket är ironiskt eftersom Otocinclus vestitus aldrig exporterats och såvitt vet aldrig återfunnits i naturen efter den ursprungliga beskrivningen - dvs man kan kallt räkna med att alla bilder som visar "Otocinclus vestitus" är felidentifierade.

Äkta O. affinis förekommer extremt sällsynt i handeln; det är obegripligt hur denna ganska stora, guldglänsande, argentinska fisk som importerats till europa en handfull gånger, kunnat blandas ihop med O. macrospilus.

Min favorit-otocinclus är för övrigt Otocinclus flexilis, en annan storvuxen sydlig kallvattensart.
            Den förekommer extremt sällsynt i handeln, självklart då förväxlad med en annan, helt annorlunda, art, nämligen Parotocinclus jumbo, och bägge säljs ofta under namnet "Otocinclus niger".

Förvirrande? Jajamensan.
            Senast redigerad av Mike_Noren; 01 February 2008, 16:29.

Kommentar

• Koi-fantast
              Användare
              • November 2007
              • 555

Jösses vilken soppa...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Lutt
                Användare
                • October 2005
                • 1919

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                Jösses vilken soppa...
                Mjo men Otocinclus är en baggis om man skall jämnföra med andra firrar inom den familjen, blir tex inte klok på Hypancistrus släktet, snart har varje randig individ ett eget L-nummer

Kommentar

Arbetssätt...