Hur silikonerar man om en tank med aluram? Är det bara att skära bort det gamla och trycka i nytt??? och jag har aldrig gjort sånt förut, måste man va proffs eller så?? räcker en tub silikon? 540 kar. och måste jag silikonera om hela om det mesta är ok?
silikonera om...
Kollaps
X
-
-
Skär bort det gamla (noga) och gör rent med aceton, ta bara en del av burken/glasen per tillfälle och låt det härda, och fortsätt sedan med resten, då behöver du inte tänka på att rubba positionen på glasen och/eller att ha distanser emellan. Jag brukar ha en rejäl tejp (typ silvertejp) att tejpa två, tre bitar över från ex bakruta till sidorutorna och lika med fronten för att grejerna skall hålla positionen!
En tub lär inte räcka vad jag kan minnas....Senast redigerad av Hagge; 22 January 2008, 20:46./Fredrik -
Kund elite låta bli att läsa det där Hagge, jag har alltid fått tipset tidigare att man ska silikonera om hela karet på en gång för att det är nästan omöjligt att fortsätta om man stannar någonstan. Men det kanske var en myt?Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Hagge
Menade nog att risken är mindre att man rubbar glasets position i ramen.
Därför tar man en bit i taget.
Ramakvarier är ju lite speciella där ramen utgör stor del av fäst anordningen.
Men jag skulle skära bort det som börjar släppa och tvätta med aceton där...
sen skulle jag dra på silikon ett tunt lager ovanpå.
Ram akvarier är ju lätta på så sätt...då de både är täta inifrån och utifrån.
Därför kan man göra så.
Skär man bort all silikon som man kan så skulle jag ta en gavel åt gången och sen bakrutan och sen framrutan samt botten.
Tänk på att glasen är limmade/silikonerade i ramen också så även om man skär bort allt gammalt så är akvarier troligtvis fortfarande tätt...
Sen köper man med fördel ett bra silikon typ AquaStabil svarta eller transparenta. Minst 1½tub lär gå åt.
Dock kostar de lite men det oandra sidan förbaskat bra.
Sen lägger man en tunnare sträng o drar ut med fog pinne.
Låt silikonet härda och sen lägger du ett lika tunt lager ovanpå.
Mina silikonsträngar när jag silikonerar om ramakvarier sticker bara ut 2-4mm ut på var sida från vinkeln...och är max 4mm djupa...härdningstid 1-1½dygn bara.Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
16500liter odlingskar.
3500liter vardagliga.
6kbm tempererad damm.
MvH
Daniel
0735-433428Kommentar
-
Intressant, då kanske jag skulle passa på att skära bort och lägga på en ny sträng i det 600 liters som jag plockat bort BTN-modulerna i. har Fyllt det till hälften och det höll tätt, men jag har en modul som jag inte vågat plocka bort eftersom den sitter rakt över en hörnskarv. Men eftersom det är ett 4 år gammalt ramakvarium så skulle det vara rätt lätt gjort då att bara dra ett par nya strängar kanske.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
japp!
Var hos min lokala akvariehandlare idag... verkade inte alls svårt att göra det själv, ska börja med mitt snart, fast jag vågar inte ta hela samtidigt... men jag har en plan för allt... tar en gavel i taget så är alla hörna gjorda, sen blir det långsidorna!
Zooaffären tyckte även att jag verkligen skulle ha riktig akvariesilikon då hon hade en kompis som köpt i färgaffär och alla fiskarna dog...
Någon som har några praktiska tips? Typ glöm inte, eller tänk på???540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
2ggr
Därför kan man göra så.
Skär man bort all silikon som man kan så skulle jag ta en gavel åt gången och sen bakrutan och sen framrutan samt botten.
Tänk på att glasen är limmade/silikonerade i ramen också så även om man skär bort allt gammalt så är akvarier troligtvis fortfarande tätt...
Sen köper man med fördel ett bra silikon typ AquaStabil svarta eller transparenta. Minst 1½tub lär gå åt.
Mina silikonsträngar när jag silikonerar om ramakvarier sticker bara ut 2-4mm ut på var sida från vinkeln...och är max 4mm djupa...härdningstid 1-1½dygn bara.540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Därför kan man göra så.
Mina silikonsträngar när jag silikonerar om ramakvarier sticker bara ut 2-4mm ut på var sida från vinkeln...och är max 4mm djupa...härdningstid 1-1½dygn bara.
Kan bara säga det här är typ alla fel man kan göra,
det är det sämsta reparation som ej kommer att hålla en längre tid men det är klart att om du har reparerat ett fåtal akvarier som möjligen håller tätt fine men det är dåligt att rekomendera folk ska reparera på detta sätt, tänk på att folk har sina burkar i tex vardagsrum.
en reparation ska i första hand ta isär rutorna för limfogen mellan rutorna är den bärande.
En tjock siliconfog är mer bärande än en tunn.
Ramakvarier har oftast en ram som till viss gräns är bärande men det är ganska knepigt att ta ut rutorna vilket medför att en snikvariant av reparation blir att lägga nytt silicon på insidan detta är mer en tätning, akvariet ska då vara glasrent samt tvättat med sprit för i ramen kan det finnas fukt som tränger upp.
Det är mest vanligt att ramburkar läcker i ramen upptill pga att kondensvatten tränger ut i överkant på insidan på ramen.
att inte ta bort allt silicon är idiotiskt (det tar bara en timme)
Att ej ta bort allt silicon kommer att skapa flera problem vissa uppstår inte omdelbart
tex
1. Silicon fäster ej särskillt bra på gammalt torrt silicon
2. Om silicon har släppt på ett par ställen som repareras kommer det snart att släppa på nya ställen.
3. gammalt silicon som ej tas bort kan ha ändar som är svåra att täta med nytt silicon vilket medför smala kanaler som leder vatten.
4. Att provfylla ett gammalt akvarium säger bara en sak, det läcker inte idag.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
hmm...
--------------------------------------------------
Kan bara säga det här är typ alla fel man kan göra,
det är det sämsta reparation som ej kommer att hålla en längre tid men det är klart att om du har reparerat ett fåtal akvarier som möjligen håller tätt fine men det är dåligt att rekomendera folk ska reparera på detta sätt, tänk på att folk har sina burkar i tex vardagsrum.
en reparation ska i första hand ta isär rutorna för limfogen mellan rutorna är den bärande.
En tjock siliconfog är mer bärande än en tunn.
Ramakvarier har oftast en ram som till viss gräns är bärande men det är ganska knepigt att ta ut rutorna vilket medför att en snikvariant av reparation blir att lägga nytt silicon på insidan detta är mer en tätning, akvariet ska då vara glasrent samt tvättat med sprit för i ramen kan det finnas fukt som tränger upp.
Det är mest vanligt att ramburkar läcker i ramen upptill pga att kondensvatten tränger ut i överkant på insidan på ramen.
att inte ta bort allt silicon är idiotiskt (det tar bara en timme)
Att ej ta bort allt silicon kommer att skapa flera problem vissa uppstår inte omdelbart
tex
1. Silicon fäster ej särskillt bra på gammalt torrt silicon
2. Om silicon har släppt på ett par ställen som repareras kommer det snart att släppa på nya ställen.
3. gammalt silicon som ej tas bort kan ha ändar som är svåra att täta med nytt silicon vilket medför smala kanaler som leder vatten.
4. Att provfylla ett gammalt akvarium säger bara en sak, det läcker inte idag.540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Det står i början
och vi tillverkar ca 1000 akvarier per år medans våra reklammationer är i stort sett obefintliga
Några tips
använd många brytknivsblad eller rakblad minst 20-30st per akvarium då dom blir slöa snabbt och filmen som finns på rutorna bara smetas ut.
om du tejpar upp akvariet först sedan drar du ut siliconet ta genast bort tejpen skulle det bli kladd vänta tills det härdat då det är lätt att ta bort.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
okilidokli.... som flanders säger...
Det står i början
och vi tillverkar ca 1000 akvarier per år medans våra reklammationer är i stort sett obefintliga
Några tips
använd många brytknivsblad eller rakblad minst 20-30st per akvarium då dom blir slöa snabbt och filmen som finns på rutorna bara smetas ut.
om du tejpar upp akvariet först sedan drar du ut siliconet ta genast bort tejpen skulle det bli kladd vänta tills det härdat då det är lätt att ta bort.
Något mer praktiskt att tänka på tips? snurrig... fick massa tips av dig! Tack540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Ord och inga visor CF, det var längesen jag fick det förklarat, men det var så jag mindes det. Som jag kom ihåg det så skulle man plockat isär alla rutorna och sedna sätta ihop akvariet med tejp medan man limmar fast det gällde för helglaskar då. Hur gör man med ram? Plockar bort alla rutor limmar i ramen och sen plocka i rutorna och limma på insidan eller? Det där lät precis så besvärligt som jag vill undvika. Nu är jag tillbaka där jag började, jag ger fan i modulen som sitter över en skarv och kör igång karet utan att limma om.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
till ch akvalagret
Läste gamla trådar om svart och transp silikon... någon skillnad om det är samma märke på den? Min lokala zoohandlare hade spec akvasilikon, både transp o svart!540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
personligen blir svart snyggare, men man måste tejpa alla rutor först
dom slarviga använder transparent utan att tejpajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
oki
Vanlig gul masktejp funkar va?
rekomenderar du sån speciell akvariesilikon även till bakgrundsbygge? råder delade meningar om det... ägaren på zooaffären skulle aldrig våga ha nått annat under vatten sa han...540 mbuna + 54L yngelKommentar
Kommentar