Fick en grupp "Vanliga" Ancistrus av en vän både bruna och albino släppte ner 6st utav dem i ett 240 kar med lekgrottor (halva kokosnötter) som täcktes med skiffer i stora högar.. Kollade vid vattenbyte igår och då var en nöt fylld med rom och en hane satt där och fläktade.. Hur lång tid bör det ta innan de kläcks och vart tar de vägen sedan lämnar de grottan direkt eller tillbringar de första tiden där? Funderade på om man ska plocka upp dem och köra dem i ett separat kar eftersom det i 240L karet även går rowmalawi yngel på runt 3cm. lättast är ju då om man lyfter upp hela grottan.
Fullt med rom
Kollaps
X
-
Fullt med rom
4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Taggar: Ingen -
Har inte pejl på rommens utvecklingstid, men jag vet att det funkar att kläcka rommen separat. Den är rätt okänslig för hantering, går bra att plocka den med händerna. Lägg den i separat kar (helt rent) och se till att det är hyfsad snurr på vattnet. Kanske enklast med en syresten. Om du låter rommen vara kvar så kommer ynglen att tillbringa den första tiden i eller i närheten av grottan. Några brukar sticka iväg en liten bit, oftast är det så jag har upptäckt att jag har yngel - några småttingar sitter och gnager på rutorna. Rovmalawina verkar rätt små, men kanske de ger sig på Ancistrus-yngel ändå. Vet inte hur taggiga ynglen är som nykläckta, så det bästa är kanske att flytta hela rasket i allafall.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna. -
Om du bestämmer dig för att lyfta ur grottan med rommen så är ett bra tips att skära till en plexiglasbit o placera under grottan när du återsätter den.
Då är det himla mycket lättare nästa gång att få ur paketet.
Rommen tar 14 dagar på sig att bli frisimmande yngel o ja brukar vänta till dit innan ja lyfter ur fiskarna.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Om du bestämmer dig för att lyfta ur grottan med rommen så är ett bra tips att skära till en plexiglasbit o placera under grottan när du återsätter den.
Då är det himla mycket lättare nästa gång att få ur paketet.
Rommen tar 14 dagar på sig att bli frisimmande yngel o ja brukar vänta till dit innan ja lyfter ur fiskarna.4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
Kanon att du redan tänkt på den lösningen.
Vill du att så många som möjligt ska överleva så flytta dom.
Nysläppta anc.yngel betraktas som godis av nästan alla fiskar.
Jag hade t.e.x Bolivianska fjärillsciklider som formligen älskade anc. yngel.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Tack för infon om rommen - jag har noterat att min ancistrushane fläktar igen i sin "bokruka" och jag gissar att det är en dryg vecka kvar dåp innan jag kan se de små gynnarna.
Det där med plexiglas under var ingen dum idé - men sist (och hittills enda gången) det begav sig för mig med en stor kull yngel så kunde jag faktiskt bara lyfta och vända krukan utan någon botten...OK alla kom väl inte med, men gissningsvis 90% i allafall.MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Kollade karet förut då låg rommen utanför verkar som hanen inte ville ha den kvar? puttade in rommen men efter ett tag låg den utanför igen. Nu hade den kläckts ialf och det kryllar av dem iofs larver men går de då möjligtvis att flytta till en "guppy flyttank" tills gule säcken är borta?4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
Du kan ha stört honom när du flyttat grottan, eller så har rommen lossnat när du trixat med den. Borde gå fint att köra larverna i en flyt-tank (vet folk som kört med sådana till andra malar), men se verkligen till att det är vattencirkulation i den.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar