Fire Fish är väl ändå fett framkorsad mellan olika arter!? Ingen kan väl tro annat??
Äe denna eurekan bastard eller är urvalsodlad
Kollaps
X
-
-
Och varför skulle inte fire fishen och röd rubin också vara urvalsodlade.
Nej jag tror fortfarande att dom också är urvalsodlade.
Och om dom nu är det, så är dom faktiskt en naturlig fisk som finns i sjön, likväl som mina hongie som är knallröda också är en naturlig fisk som finns i sjön, trots vad många andra säger, att dom är bastarder. alltså om man ser till deras gener,Janne
Tror det skulle vara himla dumt att återplacera odlingsvarianter igen.Kommentar
-
Kommentar
-
Hur menar du? att en grupp fiskar som urvaltsodlats i akvarium under ett antal år ska kunna vara en naturlig fisk som finns i sjön????????( nu fastnade jag i knapparna igen) Till och med utseendemässigt så skiljer dom sig en hel del från sjövarianterna.
Tror det skulle vara himla dumt att återplacera odlingsvarianter igen.
Men självklart hade dom nog haft lite svårt att klara sig i sjön på grund utav dom är uppfödda i akvarium.JanneSenast redigerad av malawijanne; 22 January 2008, 23:13.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Klicka på länken så kan du läsa.Janne
Sitter och funder lite på malawikorsningar det är ju tabu och särskillt om det står att det är en rasfisk. Men kan man inte göra så som man har gjort med firefish att man döper varje kosrning till ett namn så säljs även kosrningarna. Eller vad är skillnaden på att det är okej att sälja kosrningar bara för dom har ett namnKommentar
-
Men borde det då inte kallas evolution även i akvarier för har du inte fina färger så överlever du inte därKommentar
-
tänk alla fiskfångare som kastar fisk överbord tammefan precis överallt i hela världen
så nog finns det korsningar alltjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Det handlar tyvärr bara om vad som säljer när man odlar i större omfattning.
Det går väl an så länge fiskarna inte är så missbildade att de lider. Men personligen föredrar jag "naturligt" färgade malawiciklider.Kommentar
-
-nördar som bevarar arten. Den framavlade färgen kommer nog inte att försvinna hux-flux utan det tar säkert många generationer innan stammen blivit stabil igen.Kommentar
-
Jo, det var t ex Darwin fullt medveten om. Detta kallar man artificiellt urval medan det som sker i sjön kallas naturligt urval eller sexuellt urval (många anser att det sexuella urvalet är en del av det naturliga, men jag tycker att det är praktiskt att betrakta det som två ej helt oberoende processer). Naturliga korsningar brukar snarare kallas nämnas med termer som "hybridisering" och "genföde", inte evolution. Fast det är ju självklart en del av den ständigt pågående evolutionsprocessen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nej, inte om du har inavlat på det sättet som du beskriver. De saknar helt genetisk variation. Men de hade korsat sig lite då och då och "bra" gener skulle därmed föras in och ge variation som urvalet kan verka på. Detta skulle ta mer än några generationer.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar