Argtråden!!!
Kollaps
X
-
-
Har man inte bälte på sig så riskerar man att bli väldigt död, alternativt mer eller mindre invalidiserad... Och därpå kosta samhället flera hundra tusen kronor i läkarvård och sjukfrånvaro från jobbet...
Mvh/JanneSenast redigerad av jannemannen; 27 January 2008, 22:58.Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
-
Om man har bälte på sig och krockar i 50 km/h så har man hyfsade möjligheter att kliva ut bilen oskadd !
Har man inte bälte på sig så riskerar man att bli väldigt död, alternativt mer eller mindre invalidiserad... Och därpå kosta samhället flera hundra tusen kronor i läkarvård och sjukfrånvaro från jobbet...
Mvh/Janne
2007 hade antalet döds olyckor minskat men antalet drogpåverkade i trafiken hade ökat därför skall mera av polisens resurser läggas på att få fast dom som kör påverkade
Tycker det låter som om folk orsakar mindre olyckor om dom är drågpåverkadeKommentar
-
Mycket intressanta spekulationer i bilbälten nu Billigast blir det naturligtvis med ett förbud mot bilbälten i hastigheter över 80km/h. Sannolikheten att överleva är ju minimal, och då blir det ju billigast för staten.
<-- fanns det en större sådan passar den fint här-Tony EnglundKommentar
-
Kan vara farligt med sådana inlägg om någon poitiker skulle se det kommer säkert ett sådant förslag att läggas fram i riksdagenKommentar
-
tezz: Antalet drogpåverkade förare i trafiken ökar nog inte (faktisk siffra), antalet misstänkta (upptäckter) och lagförda (dömda) ökar, men det har en direkt koppling till resurser, utbildning och prioriteringar inom polisen. Det är inte detsamma som att antalet drogpåverkade förare i trafiken faktiskt ökar.
Det är alltså en av flera brottstyper där statistiken står i direkt relation till polisens insatser på området, statistiken talar alltså om hur väl man jobbar mot problematiken. Detta område har helt enkelt uppmärksammats och prioriterats inom polisen. Det är egentligen samma sak med all form av narkotikabrottslighet, om polisen jobbar aktivt mot det så ökar antalet narkotikabrott markant, ger man fan i problematiken (strutsmentalitet -syns det inte så finns det inte) så minskar brottsstatistiken.Senast redigerad av Hagge; 28 January 2008, 10:35./FredrikKommentar
-
tezz: Antalet drogpåverkade förare i trafiken ökar nog inte (faktisk siffra), antalet misstänkta (upptäckter) och lagförda (dömda) ökar, men det har en direkt koppling till resurser, utbildning och prioriteringar inom polisen. Det är inte detsamma som att antalet drogpåverkade förare i trafiken faktiskt ökar.
Det är alltså en av flera brottstyper där statistiken står i direkt relation till polisens insatser på området, statistiken talar alltså om hur väl man jobbar mot problematiken. Detta område har helt enkelt uppmärksammats och prioriterats inom polisen. Det är egentligen samma sak med all form av narkotikabrottslighet, om polisen jobbar aktivt mot det så ökar antalet narkotikabrott markant, ger man fan i problematiken (strutsmentalitet -syns det inte så finns det inte) så minskar brottsstatistiken.
(det var just polisens sätt att styra statestiken jag var ute efter tex tala om var dom skall ha fartkontroll för att minska antalet fortkörnings böter så enligt polisen har fortkörning minskat)Kommentar
-
Det är inte riktigt sant, att man har recept innebär inte att man per automatik får köra bil utan att riskera straff.
Att man går ut och talar om att man skall ha skärpta kontroller och ibland var handlar inte om att påverka statistik (även om den också kommer att påverkas) utan handlar om att man vill att folk tar det lugnt i trafiken, det primära är inte att bötfälla vanligt folk som kör för fort utan att få ett lugnare tempo i trafiken för minskad olycksrisk samt lindra effekterna av en eventuell olycka. Alltså för trafikanternas skull!/FredrikKommentar
-
Nu är jag arg. Först nu har man fått vattkoppor. Bra timing med tanke på att det är som mest med skolan nu också innan studenten. Bah, isolerad i sin egen lägenhet!Mvh AlexKommentar
-
Datorer som tror sig veta bättre än jag vad jag vill! Jag försökte gå in på www.google.com hemma för att använda kartfunktionen med skickades vidare till www.google.se som saknar kartfunktion!!! Jag fick gå in på google.co.uk istället men det är inte första gången någon tror sig veta bättre än jag vad jag vill. Grrrr. Här på jobbet kan jag gå in på google.com.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Är det en 18-åring som dör så går ju samhället miste om en massa skattepengar som vederbörande hade bidragit med om han jobbat och tjänat en massa pengar hela sitt liv.
Är det däremot en 65-åring som veckan efter skulle gå i pension, då slipper ju staten att betala en massa pension i kanske 20-25 år ! Då vore det ju faktiskt bra för staten !
Mvh/JanneDen som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
-
Det är inte riktigt sant, att man har recept innebär inte att man per automatik får köra bil utan att riskera straff.
Att man går ut och talar om att man skall ha skärpta kontroller och ibland var handlar inte om att påverka statistik (även om den också kommer att påverkas) utan handlar om att man vill att folk tar det lugnt i trafiken, det primära är inte att bötfälla vanligt folk som kör för fort utan att få ett lugnare tempo i trafiken för minskad olycksrisk samt lindra effekterna av en eventuell olycka. Alltså för trafikanternas skull!
Det är ju upp till personen själv att avgöra om han är i körbart skick det är ju samma sak som om man skulle ta några öl och sätta sig att köra för att man inte känner sig påverkad många skulle säkert reda ut det hela men dom som inte klarat det hade ju ej varit trevligt att möta i trafiken
Och det är pga medel svensson tycker att han ska få köra bil hela livet även om han skulle känna sig drogpåverrkad av sina värktabletter och märker att hans reaktionsförmåga försämrats vid 75års ålder så han inte vågar köra fortare än 70kmh som detta stattestik fusk användsKommentar
-
Det som gör mig riktigt arg just nu är detta:
Fyra av jordens artrikaste floder skall dämmas upp, och ingen bryr sig. Var och en av de här floderna har ungefär lika många fiskarter som hela europa. Var och en av floderna kommer att antingen förvandlas till stora, nästan döda, sjöar, uppströms dammarna, eller torka ut under torrperioden nedströms. Vandrande arter, och arter som kräver forsar kommer att utplånas. Bland de arter vars hela utbredningsområde kommer att förstöras är Hypancistrus zebra, Baryancistrus sp. "Gold Nugget", Teleocichla gephyrogramma, Crenicichla sp. "Orange Pike" - men ingen vet egentligen vilka arter som hotas, för den brasilianska regeringen har undvikit att undersöka saken. Eller ens ta reda på vilka arter som finns i området.
Jag menar, sug på den. De gjorde en miljökonsekvensutredning som undersökte dammarnas effekt på Global Warming, men inte på de djurarter som lever i området!
Planen är inte heller att bara dämma de här floderna, utan ingår i en nästan obegripligt gigantisk plan som siktar till att "utveckla" det "efterblivna" amazonas. Tanken är att cirka en tredjedel av hela amazonas skall förvandlas till sojabönsplantage, och de här dammarna skall förse projektet med ström och fungera som transportväg för den producerade sojan.
Projektet rullar redan. Beslut är taget, Världsbanken och privata aktörer har ställt upp med pengar, och redan nästa år skall den första dammen börja leverera ström.
Och ingen bryr sig.Senast redigerad av Mike_Noren; 29 January 2008, 12:48.Kommentar
-
Jobbar du på TSV eller rent av polis kanske
Det är ju upp till personen själv att avgöra om han är i körbart skick det är ju samma sak som om man skulle ta några öl och sätta sig att köra för att man inte känner sig påverkad många skulle säkert reda ut det hela men dom som inte klarat det hade ju ej varit trevligt att möta i trafiken
Och det är pga medel svensson tycker att han ska få köra bil hela livet även om han skulle känna sig drogpåverrkad av sina värktabletter och märker att hans reaktionsförmåga försämrats vid 75års ålder så han inte vågar köra fortare än 70kmh som detta stattestik fusk används
Det är en svår problematik och en inte helt lätt fråga, vad skall man få köra på för läkemedel och inte!? Rent allmänt känns det ju som att centraldepressiva medel är de värsta ur trafiksynpunkt (ex. alkohol, heroin och div lugnande läkemedel). Sen kan man alltid åka dit på en körning även om man ex. har receptbelagda mediciner, men det krävs då att färden på något sätt visar sig vara "vådlig" pga körsätt. Kan ju bli fråga om andra brott också när man kör bil ex. vårdslöshet i trafik, framkallande av fara.
Sen är vi alla olika duktiga på att köra bil och har olika förutsättningar pga av ålder, sjukdom o dyl. det är en stor grej att beröva någon friheten med körkort och möjligheten att transportera sig med bil från punkt A till B. Det faller också på behandlande läkare att meddela ev olämplighet till körkortsinnehav pga sjukdom, medicin o dyl. -det efterföljs inte!/FredrikKommentar
Kommentar