Argtråden!!!
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Kommentar
-
Tja, det där med ansvar för sin egen hälsa går att diskutera en hel del kring. Vad ska vi göra med extremsportarna? Eller de som vid äldre år börjar dyka? Minst ett tillbud vid Kullen varje år. Bilismen? Det sägs att rökning är helt onödigt, men det påpekas sällan att långt de flesta bilresor är under fem kilometer - nödvändigt? Den som känner sig manad att dra en gräns någonstans får göra det - jag gör det inte.
Jag har tagit filosofin till hjälp, och sammanfattar min inställning med att man inte bara ska överleva, man ska leva också. Någon som växt upp med Spara & Slösa från Lyckoslanten? Spara, den förnuftiga, vann ju alltid. Men Slösa levde i nuet och inte i framtiden. Tål att tänkas på. Klart man kan planera för en viss tid framåt, märkligt vore det annars. Men att spara, gneta och vara ordentlig hela tiden hjälper knappast något om man råkar bli överkörd innan man hunnit spendera sitt sparkapital...
Och ja, jo - dyr cancervård för en del rökare (ungefär en av tio rökare får lungcancer). Kanske lika dyr cancervård som att bli gammal och därmed ändå behöva sjukvårdsresurser. Hugget som stucket, i mina ögon.
Nå, vad är det jag vill åt och vad är det jag blir arg på? Jag önskar lite mer respekt åt alla möjliga livsval/levnadsöden och lite mindre förbudstänk. Skulle vi leva helt enligt alla rekommendationer så skulle livet vara rätt... trist. Men jäklar vad gamla vi skulle bli. Hele bunten.
Detta är absolut inte menat som påhopp på någon i tråden, bara lite funderingar.
Hilsen,
PSenast redigerad av PatrikMalmo; 23 January 2008, 09:21.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
[QUOTE=A C-son;719018]Det finns väl inget direkt tobaksmonopol (däremot tar staten en rejäl avgift i form av skatt på varan), egentligen av samma anledning som monopolet i alkoholens fall, man vill ha in lite stålar i stadskassan därför att rökningen kostar samhället pengar (i form av bla. pengaslukande cancervård).
Syftar du på lungcancer då eller? Märkligt igen...
(Enligt wikipedia står rökning för 90% av all lungcancer.)
Mvh/Andreas.
Vad är det som är märkligt med att staten tar ut skatt på tobaken för att tobaksrökning ger cancer, bla. lungcancer -jag förstår inte ditt inlägg tror jag minsann! De gör tobaken dyr av främst 2 anledningar, så få som möjligt skall lockas att köpa (börja röka) och man vill ha in pengar i den statliga kistan för att bekosta vår gemensamma välfärd.
tezz: vad kostar cancervården (som kan relateras till tobakanvändning) i samhället
PatrikMalmo: Du har helt rätt, var skall vi dra gränsen för vad som kan anses vara självådragna åkommor på grund av vårt riskbeteende? Spara och slösa minns man Jag argumenterar inte för egen sak, utan försöker ge en bild av varför staten beskattar vissa varor mycket mer än andra och har infört monopol på alkoholförsäljningen. Detta då vissa verkade vara av uppfattningen att det statliga "monopolet", då tänker jag på spritförsäljningen, var en god affär för statskistan -så är icke fallet!
Alla droger (dit räknar jag även alkohol) kostar samhället otroligt med pengar. Jag orkar inte ens tänka på hur mycket ex. en tung missbrukare kostar samhället under sin tid som missbrukare Denne kanske plockar ett sjukbidrag (som han/hon köper knark för), in och ut på olika behandlingar under sitt missbrukarliv (gäller även alkolister), generellt sett uppsöker sjukvård mycket oftare än svensson för olika åkommor (gäller även alkoholister), upptar socialttjänstresurser (ekonomiskt och personalmässigt), stjäl från andra för att försörja sitt fortgående missbruk (det betalar vi alla för i någon form), upptar stora polisiära resurser (ekonomiska och personalmässiga) ... osv osv.
Snusare (som mig själv), rökare och alkoholkonsumenter kostar samhället pengar -så är det! Ska de få göra det? JA, enligt min uppfattning. Folk som äter för mycket mat och blir trinda kostar också samhället resurser inom vården, däremot tycker jag att det är OK att staten robbar mig på pengar varje gång jag köper en dosa snus, för jag vill få subventionerad vård den dag jag blir sjuk, samt att jag INTE vill att mina ungar börjar snusa eller röka, och är det dyrt så drar de sig nog ytterligare från att börja med det!
*puuhh*
Nu var det här mitt sista inägg som behandlar detta (här iaf), för det var en "argtråd" och inget annat Och jag känner mig rätt happy just nu iaf...Senast redigerad av Hagge; 23 January 2008, 11:01./FredrikKommentar
-
Jag säger bara - Landskrona BoIS...
Man blir tokig, kom igen nu grabbar för f-n! Varje säsong så börjar det bra, man spöar allsvenska lag i cupen och ligger med i toppen på serien. Men vad händer sen, bara utför... shit, man kan knappt säga att dom är ett stabilt mittenlag. Suck. Ny tränare i år. Hoppets lykta tänds igenMickeKommentar
-
Tja, det där med ansvar för sin egen hälsa går att diskutera en hel del kring. Vad ska vi göra med extremsportarna?
Eller de som vid äldre år börjar dyka? Minst ett tillbud vid Kullen varje år.
Vad då "vad skall vi göra"..? Tycker du inte att man skall kräva av en extremsportsutövare att denne ochså själv är insatt i eventuella risker angående sitt utövande? Det tycker jag är väldigt relevant när det gäller att ta ansvar för sin egen hälsa! Har själv utövat ett flertal kampsporter och detta var alltid läxa nummer ett.
Bilismen? Det sägs att rökning är helt onödigt, men det påpekas sällan att långt de flesta bilresor är under fem kilometer - nödvändigt? Den som känner sig manad att dra en gräns någonstans får göra det - jag gör det inte.
Ja du, det där med bilismen... Ngn tyckte inte att politik skulle diskuteras på ett ciklidforum men påfallande många inlägg i denna tråd handlar om just trafikregler och bestämmelser. Behöver jag påpeka att vägverket är statligt ägt?
Jag har tagit filosofin till hjälp, och sammanfattar min inställning med att man inte bara ska överleva, man ska leva också.
Genom att medvetet tillsätta sin kropp gifter som den tar skada av?
Någon som växt upp med Spara & Slösa från Lyckoslanten?
Ja!
Spara, den förnuftiga, vann ju alltid.
Den förnuftige vinner fortfarande!
Men Slösa levde i nuet och inte i framtiden. Tål att tänkas på.
Man får hoppas att slösa inte är en dålig förlorare...
Klart man kan planera för en viss tid framåt, märkligt vore det annars. Men att spara, gneta och vara ordentlig hela tiden hjälper knappast något om man råkar bli överkörd innan man hunnit spendera sitt sparkapital...
Ja du, det där med bilismen igen... låter verkligen riskabelt. Det finns alltför många som gnetar och är ordentliga som dör utan att ha lyckats säkra ett sparkapital.
Och ja, jo - dyr cancervård för en del rökare (ungefär en av tio rökare får lungcancer). Kanske lika dyr cancervård som att bli gammal och därmed ändå behöva sjukvårdsresurser. Hugget som stucket, i mina ögon.
Nej! Det är verkligen inte hugget som stucket! HÄLFTEN av alla manliga rökare dör av sjukdomar relaterade till sin rökning. Rökning leder inte enbart till lungcancer.
Nå, vad är det jag vill åt och vad är det jag blir arg på? Jag önskar lite mer respekt åt alla möjliga livsval/levnadsöden och lite mindre förbudstänk.
Det skulle jag vara den förste att skriva under på, men väljer man att gå sin egen väg så ligger det i sakens natur att man är beredd på att ta ett stort personligt ansvar.
Skulle vi leva helt enligt alla rekommendationer så skulle livet vara rätt... trist. Men jäklar vad gamla vi skulle bli. Hele bunten.
Det måste verkligen bli mer okej att bli gammal, det finns liksom bara ett alternativ...
Detta är absolut inte menat som påhopp på någon i tråden, bara lite funderingar.
Hilsen,
P
Mvh/Andreas.Kommentar
-
Hej!
Jag får väl slänga in en brandfackla.
Jag retar mig på alla SUV ägare. Jag tycker de borde ta sitt ansvar för växthus effekten. Att motorerna blivit mycket mer bränsleefektiva spelar ju ingen roll om folk ändå köper bilar som får skulle fått Svullo att se liten ut om han körde en.
Och vadå säkrare, knappast för den som hamnar framför en sådan monsterbil.
mvh
olof
Dom är farliga för andra trafikanter ! SUV-ägaren sitter säkert på andras bekostnad kan man säga....
Dom drar mycket bränsle ! (oljan kommer ju att ta slut någon dag, varför påskynda detta ?)
Dom släpper ut mycket skit i luften !
Dom tar plats i trafiken !
Dålig prestanda i förhållande till vanliga bilar i samma prisklass !
Sedan finns det ju den procenten av bilägarna som verkligen har användning för en SUV, och då tycker jag att det är ok med en sådan de fallen !
Mvh/JanneDen som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
-
[QUOTE=Hagge;719075]
Vad är det som är märkligt med att staten tar ut skatt på tobaken för att tobaksrökning ger cancer, bla. lungcancer -jag förstår inte ditt inlägg tror jag minsann! De gör tobaken dyr av främst 2 anledningar, så få som möjligt skall lockas att köpa (börja röka) och man vill ha in pengar i den statliga kistan för att bekosta vår gemensamma välfärd.
Folk som äter för mycket mat och blir trinda kostar också samhället resurser inom vården, däremot tycker jag att det är OK att staten robbar mig på pengar varje gång jag köper en dosa snus, för jag vill få subventionerad vård den dag jag blir sjuk, samt att jag INTE vill att mina ungar börjar snusa eller röka, och är det dyrt så drar de sig nog ytterligare från att börja med det!
Ger du unga människor rådet att inte börja röka men informerar dem om att ifall de ändå väljer att göra det så bidrar de iaf till att bekosta vår gemensamma välfärd och att du förväntar dig subventionerad vård pga dyrt snus (som är skadligt för hälsan) Måste väl finnas bättre sätt...
Det som verkligen är märkligt Hagge är att ngn vill ta extra betalt för de skador de själva tillåter! Tror du på det? Kan du inte se den absurda paradoxen? Staten tar ut hög skatt på tobak för att staten tillåter att folk får cancer pga tobak...
Även jag sätter punkt för fortsatt deltagande i tråden med att ännu en gång betona vikten av att skärskåda hyckleri och dubbelmoral för vad det verkligen är.
(Hagge, jag snusar faktiskt ochså men jag avstår från att tala om dess skenbara "fördelar" med take på bla barnen!!! Okej?)
Mvh/Andreas.Senast redigerad av Gäst; 23 January 2008, 16:11.Kommentar
-
När vi ändå är inne på bilar.
Jag är arg på alla som inte har gått på ECO drivingkurs.
Jammenar varför släppa ut 20% mera bränsle än man behöver.
När det dessutom går exakt lika fort att köra från A till B med lite eftertanke istället för köra med okunnighet.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Helt oförenligt med det stressamhälle vi lever, där stressnivån ger sig till känna i trafiken på alla möjliga sätt. Till att börja med så är alla förare världsmästare och kan därmed hålla små marginaler, mmm lite löjligt är det när medelsvensson i en Volvo "slipstreamar" en annan för att tjäna hundradelar (kan det se ut som) men det handlar bara om stressade förare. Det är inte för att de har brått utan för att trafiken blir nån sorts frizon för stressade människor och reptilhjärnan tar vid.
Detta med avståndet är en grej som nästan aldrig resoneras om varken i media eller i övrigt. Dagligen blir jag vansinnig på dessa "stressmagar" som ligger en meter bakom trots att man håller rekommenderad hastighet och det finns möjlighet att köra om eller byta fil.
Vad ger egentligen den bakomvarande rätt att "ta mig som medveten bilist" som gisslan, det vill säga minsta överraskande åtgärd jag måste göra i min körning så är det krock bakifrån med skrotad bil och möjlig whiplashskada som följd.
Jäpp, det är mitt arga bidrag och det sker nästan dagligen.
LN: din tanke är helt klart rätt och framförallt ligger den i tiden men den problematiken bottnar inte i okunskap utan åsidosättande av förnuft. Ett attitydsproblem helt enkelt, attitydsproblem har sällan med okunskap att göra.
Mvh JariKommentar
-
var förbannad på Sverige i handbolls-em idag när det återstod 1 minut efter att ha bränt straff vid ställning 26-26. Spanien kontrar och missar samtidigt som de tagit ut målvakten så men ca 2 sekunder avgör sverige efter spanien missat sin kontring. Jävligt gutt.
Något som jag blir arg på är när folk säger Cool, varför har man börjat med det när man tidigare sagt Coolt? (I-landsproblem? )Kommentar
-
-
Och förbjuda alla bilar som drar mer än 0,5l milen kanske bra för miljön men fruktansvärt tråkigt skulle det bliKommentar
-
Kommentar
-
Tror miljön påverkas nedgativt av dom flesta hobbis tex ett akvarie som tar en del ström eller åka land o rike runt för att sparka bollKommentar
Kommentar