If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag läste någonstans att vissa använde det i sötvatten, men varför minns jag inte.. Sen har jag för mig att vissa bakterier eller om det var fiskar inte klarar av spriten så det gäller att kolla upp den innan flaskan åker fram...
Det är inga mängder det handlar om, skämten om fyllesjuka fiskar har alla redan hörts i saltvattensamanhang. Teorin bygger på att kvävebindande bakterier är kolbegränsade för att växa till, därför så ger man dem en kolkälla som de tycker extra mycket om. Då växer de och binder upp massor av kväve och fosfor ur vattnet. Men ytorna kommer förr eller senare att bli begränsande och nya bakterier konkurera ut gamla, de som blir utkonkurerande dör och släpper bundet kväve/fosfor igen, om inte.......Döda bakterier plockas bort innan de släpper dessa ämnen. I saltvatten konsumeras döda bakterier av korallerna och skummas bort av skummaren. I sötvatten vet jag inte riktigt vart de skall ta vägen. Risken är väl hög att man tillfälligtvis får ner värdena, men att det återgår till det gamla när ytan blir begränsande.
MVH
Magnus
Jag läste någonstans att vissa använde det i sötvatten, men varför minns jag inte.. Sen har jag för mig att vissa bakterier eller om det var fiskar inte klarar av spriten så det gäller att kolla upp den innan flaskan åker fram...
Jag klarar inte heller av spriten
Senast redigerad av Bumling; 20 January 2008, 00:20.
Anledning: Fylleri
Hej!
Det är bara använda kamsporttekniker och kasta ut f-skapet som vill sabba firrarna,Mvh Ann-Mari
haha jo egentligen, det gäller bara att komma på dom INNAN det är försent. Nä får allt hålla mig hos kompisarnas fester eller på puben. Hade en för många år sedan som skulle skoja och tömde en burk mat i ett kar.
Det är två problem med att använda alkohol i akvarium:
* Det är jäkligt giftigt för fisk. Det är mycket lätt att döda fisk genom en pytteliten överdosering. Det finns ingen särskild anledning att använda just alkohol heller, vilket rent kolväte som helst ger samma effekt. Jag har t.ex. använt dextros i både salt- och sötvatten, med god effekt (dvs nitraten försvann), och den kommersiella produkten AZ-NO3 sägs använda maltos.
Alkohol är vad som är poppis just nu pga att det (eller oftare melass) är vad som används i reningsverk.
* Det finns sällan någon anledning att reducera nitrat i sötvatten; man får visserligen låga näringshalter, men inte mindre alger på det sättet. Tvärtom kan man reducera algtillväxt i sötvatten genom att tillsätta nitrat.
Jag läste om en kille i går på nätet som hadde alkohol i karet för att det skulle neutralisera uppkommsten av nitrat. Konstigt tycker jag det låter...
Någon som har hört något liknande?
Det är två problem med att använda alkohol i akvarium:
* Det är jäkligt giftigt för fisk. Det är mycket lätt att döda fisk genom en pytteliten överdosering. Det finns ingen särskild anledning att använda just alkohol heller, vilket rent kolväte som helst ger samma effekt. Jag har t.ex. använt dextros i både salt- och sötvatten, med god effekt (dvs nitraten försvann), och den kommersiella produkten AZ-NO3 sägs använda maltos.
Alkohol är vad som är poppis just nu pga att det (eller oftare melass) är vad som används i reningsverk.
* Det finns sällan någon anledning att reducera nitrat i sötvatten; man får visserligen låga näringshalter, men inte mindre alger på det sättet. Tvärtom kan man reducera algtillväxt i sötvatten genom att tillsätta nitrat.
Kommentar