Bakgrund till 260X70cm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Jansson
    Användare
    • September 2006
    • 58

Bakgrund till 260X70cm

Hej

Har köpt ett akvarium på 260x70cm och önskar hjälp med att hitta en vettig bakgrund till detta. Invändigt mått är 256x67cm. Ska ha Malawi i karet.

Har tittat på en bakgrund som finns i Danmark men den är "bara" 252cm lång någon som har tips på hur man skulle kunna fylla ut de sista 4 cm? Den är dessutom 63,5 cm hög.

Eller annat förslag?

MVH
    Martin
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

Du har inte funderat på moduler?

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

Kommentar

• palleh
        Användare
        • December 2006
        • 704

Ursprungligen postat av Martin Jansson
        Hej

Har köpt ett akvarium på 260x70cm och önskar hjälp med att hitta en vettig bakgrund till detta. Invändigt mått är 256x67cm. Ska ha Malawi i karet.

Har tittat på en bakgrund som finns i Danmark men den är "bara" 252cm lång någon som har tips på hur man skulle kunna fylla ut de sista 4 cm? Den är dessutom 63,5 cm hög.

Eller annat förslag?

MVH
        Martin
        eller BTN spring rock går det nog göra många saker med=)
        http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• Koi-fantast
          Användare
          • November 2007
          • 555

Om du ska ha sand i så kan du justera upp bakgrunden genom att silikonera fast frigolit under. Den bör nog målas, behandlas så det blir naturtroget även om sanden åker undan. Om de 4cm behöver fyllas ut så går det väl även att sätta svart solfilm på baksidan av karet (eller måla), men det beror på hur rummet och bakgrunden ser ut..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Martin Jansson
            Användare
            • September 2006
            • 58

Hej och tack för svaren

Ja problemet för mig med den bakgrunden är att jag får ett ofrivilligt glapp på 4 cm vid ena hörnet eller 2 cm på varje sida.. Vet ej hur jag ska åtgärda detta snyggt!?

Var inne och tittade på moduler, riktigt snygga. Tror det blir moduler istället

Funderade på följande uppsättning sett framifrån och ifrån vänster till höger;
            BTN Woodrock R56A, BTN Modul A med långa sidan upp mot lysrampen, BTN Modul H fäst i botten, BTN Modul E samt till sist BTN Woodrock R56B.

Är ej duktig på att använda klipp och klistra program tyvärr gjorde lite egenhändigt klippta formar av papper och det såg okey ut i A4 format. Innermåttet på karet är som skrivet 256cm och höjd 67cm.

Någon som är duktig?! och skulle kunna offra lite tid

MVH
            Martin

Kommentar

• Malawi Micke
              Användare
              • October 2006
              • 167

Tja!! Tycker personligen att du ska gå på moduler i ett så stort kar.
              Det ger dig lite frihet i planeringen hur du vill ha det och du behöver ju inte tänka på att det ska täcka hela karets bakglas och med moduler kan du ju alltid fixa till sidoglasen oxå. Kolla gärna in mitt kar det kan kanske ge lite tips om hur det kan se ut. Det är ju bara 2 meter långt men alltid en början.. Kolla in länken får du se!!

malawi 4 life

Kommentar

• Martin Jansson
                Användare
                • September 2006
                • 58

Det blir moduler!

Har bestämt mig helt nu.

Mycket fint akvarium Malawi Micke

Någon som vet vart man får bäst priser på mellan 8-10 BTN moduler?

Ska man borra eller inte borra i modulerna? Fanns det inte en tråd om det för inte så länge sedan??

MVH
                Martin

Kommentar

• Malawi Micke
                  Användare
                  • October 2006
                  • 167

Kolla hos www.pwss.se jag köpte mina moduler där...

Jag har borrat mina moduler med ett 2mm borr på de högsta punkterna. Så att det inte ska bli några luftfickor i modulerna.. Sen är det väl lite upp till var och en hur man vill göra med det. En del hävdar att det är en jävla lyftkraft i modulerna och en del säger att borra behövs inte för de läcker in vatten som såll.. Jag tog det säkra före det osäkra och borrade lite småhål på ställen där det inte syns när man kollar in i karet.. Kör hårt och uppdatera med mycket bilder det gillar vi juh här på forumet..
                  malawi 4 life

Kommentar

• Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

Något som är himla bra är att åka till Herkules i göteborg. Där har de alla moduler hemma i både brun och vit färg. då kan man verkligen se o bilda sig uppfattning om hur det kommer bli o man ser hur modulerna ser ut på ett bättre sätt.
                    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Per A
                      Användare
                      • December 2007
                      • 101

varför inte bygga en hel bakgrund, skulle ju gå att göra en hel del med så mkt utrymme om du ska ha malawi så behöver du ju inte lack om du låter bli att måla. Det blir ju runt 4000-5000:- billigare
                      /Per
                      Per Ask, Umeå
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                      salvelinusalpinus@hotmail.com

Kommentar

• Martin Jansson
                        Användare
                        • September 2006
                        • 58

Du har alldeles rätt i det med kostnaden. Problemet sitter i min hand

Kommer med största sannolikhet att köra på moduler eftersom jag troligen annars aldrig kommer att få igång karet.

Med tanke på bottenytan 256X80 cm har jag tänkt att köra Lethrinops med lite Haplisar och Aulonocaror. Så jag tror att moduler kommer att passa bättre än en "hel" bakgrund.!?

Kommentar

• Koi-fantast
                          Användare
                          • November 2007
                          • 555

Jag läste någonstans att 1 liter frigolit har 1 kg lyftkraft så det gäller att vara noga med silikonet.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Hagge
                            Användare
                            • January 2003
                            • 432

Tjena Martin!

Hoppas projektet blir lyckat (lite avis är jag)
                            Vill du så kan du ju ha btn bakrund + modul för att dölja. Det ena behöver inte utesluta det andra när du har sådan pass stor volym att leka med. Fördelen med hel bakgrund är ja att man kan hinka i vädigt MYCKET filtermassa....

Skicka på med någon bild sedan!
                            /Fredrik

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ja, med din storlek på karet tycker jag det självklara valet är att kombinera BTN moduler och BTN slimline för att täcka lite större ytor.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...