kopiera filtermodul C?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

    kopiera filtermodul C?

    ska typ kopiera btn filter modul C. Har lite ideer. Om man först gör en stor frigolitkloss i önskad form och husfixar o lackar, sen gröper ur den så så det finns plats för filterkuber. Därefter för att förstärka, lägga glasfiberarmering eller vad det heter och flera lager 2 komp inuti. Tror ni det håller bra? tips ideer?



    Flyttade inlägget till DIY, eftersom det passar bättre här, då du ska göra något själv!
    Wilhelm
    Senast redigerad av Wilhelm; 16 January 2008, 18:27.
    540 mbuna + 54L yngel
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Det skulle fungera jättebra! Dokumentera och ta bilder!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • December 2007
      • 517

      #3
      ska försöka det!

      Finns det någon som orkar ta kort och lägga ut eller maila mig om hur avrinning/säkerhetsöppningen på BTN filter modul C ser ut? Alla kort på en C-modul är välkomna, även tagna uppifrån på ett som är igång!!!
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • December 2007
        • 517

        #4
        å andra sidan

        ska jag ju ha egengjorda moduler i hela tanken, så för att slippa flyttkraft kan jag nog lika gärna holka ur allihop!!!
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av slarvid
          ska jag ju ha egengjorda moduler i hela tanken, så för att slippa flyttkraft kan jag nog lika gärna holka ur allihop!!!
          Onödigt jobb, det är bara silicona fast dom.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • malawialex
            Användare
            • January 2007
            • 125

            #6
            men han kanske vill ha utrustning? eller vrf inte bygga in så det ser ut som en grotta i nån modul.
            375l : malawi
            253l : tomt
            222l : yngel malawi

            Kommentar

            • andgen
              Användare
              • August 2007
              • 8

              #7
              Bara ett litet tips innan du sätter igång. Börja med ett stort stycke frigolit och skär/såga ut det utrymme som ska bli filtret. Ta den utsågade biten och limma fast den igen med lite cilikon. Sedan är det bara att börja forma frigolitstycket som du vill ha det. Om du först formar till biten och lägger på husfix så finns risken att modulen spricker när du urholkar den eller att du helt enkelt tar bort förmycket så att det går hål. Gör du som förslaget så har du en homogen bit att arbeta med och sedan när du format klart kan du lätt ta bort "filterbiten".
              Kör hårt!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                Välkommen till detta formidabla forum, andgen!

                Det var ett jättebra förslag!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • December 2007
                  • 517

                  #9
                  tack!

                  Tack så mycker för tipsen andgen... känns som det sparade mina barns öron en del fula ord...... nu har jag iallafall vart och köpt allt... blev en slant...färgaffären 500kr. plus frigolit 240kr... köpte 3 10cm plattor!!!
                  Färgaffären köpte jag husfix, glasfiber, polyesterplast som jag nog ska byta, 2 färgpigment svart o nån brun... (de köpte frun då jag är färgblind och har fan noll sinne för sånt... tack kära fru för att du tar finsnickeriet... ), silikon och lite penslar... nu skissar vi på allvar hemma!!!
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #10
                    Ursprungligen postat av slarvid
                    Tack så mycker för tipsen andgen... känns som det sparade mina barns öron en del fula ord...... nu har jag iallafall vart och köpt allt... blev en slant...färgaffären 500kr. plus frigolit 240kr... köpte 3 10cm plattor!!!
                    Färgaffären köpte jag husfix, glasfiber, polyesterplast som jag nog ska byta, 2 färgpigment svart o nån brun... (de köpte frun då jag är färgblind och har fan noll sinne för sånt... tack kära fru för att du tar finsnickeriet... ), silikon och lite penslar... nu skissar vi på allvar hemma!!!
                    Bara som en liten hint innan du startar, men du vet väl vilken härlig doft polyester ger? Står du inte utomhus eller i en annan byggnad kommer hela familjen gå som på moln ett par dygn

                    Lycka till med finliret!
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • slarvid
                      Användare
                      • December 2007
                      • 517

                      #11
                      haha

                      Ursprungligen postat av Tony
                      Bara som en liten hint innan du startar, men du vet väl vilken härlig doft polyester ger? Står du inte utomhus eller i en annan byggnad kommer hela familjen gå som på moln ett par dygn

                      Lycka till med finliret!
                      jo, jag vet... blev stenhög när jag gjorde bakgrund till mina terrarium...
                      540 mbuna + 54L yngel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...