små vita djur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alf

    små vita djur.

    Har haft igång mitt kar nu i ca 3 mån och allt funkar fin fint. Men nu har det dykt upp lite djur som jag ej vet vad det är, dom är små runda och vita ca. 1mm. dom simmar ej utan skuttar fram, håller till i pumpen. Är dom farliga för fisken och hur blir man av med dessa?
    tacksam för svar. mvh alf
  • Mops

    #2
    Jag har samma problem, lös precis med en ficklampa i min filterkammare då jag fick syn på två-tre fritt simmande vita "streck". De simmar ungefär som mygglarver fastän de är mycket mindre.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Blomflugelarver kanske?

      Kommentar

      • Cichlid-Power
        Användare
        • November 2006
        • 253

        #4
        Cichlid Power

        Jeg tror nok at det er planarier, ser ut til å dukke opp om vannforholdene ikke er topp eventuel død fisk, foderester som ligger i akvariet. De er ikke farlige for frisk fisk, men det gjelder å finne ut årsaken til hvorfor de har dukket opp.

        Kommentar

        • Mops

          #5
          När jag tittade i vattenytan så hittade jag något som liknade blomflugor så det kan det ju vara. Kommer dock hoppa över matningen några dagar för att "banta" ner akvariet.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Små djur som "hoppar" fram låter i mina öron som någon cyclopsvariant. Kolla på dem med lupp eller förstoringsglas - har de två "antenner" i ena änden och en liten svans i andra änden så är det cyclops. Dessa är små kräftdjur som är helt ofarliga för firrarna, tvärtom äter många mindre firrar dem. Jag har sådana i många av mina kar. Du behöver inte bli av med dem. Planarier kryper fram på rutor/botten och är inte heller farliga för fiskarna. Ska man odla frilekande fisk är de dock inte bra, de äter upp romkornen.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...