Minimera rengöring av ett Fluval 4+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • July 2024

    Minimera rengöring av ett Fluval 4+

    Fluval har ju som många påpekar problem med igensättning av filter när filtermaterialet blir slitet. Problemet består i att filtermassan sugs upp i insuget och blockerar det. För att undvika detta finns ett enkel tips ta en liten slangbit och sätt enligt bilderna i insuget. Vips så har du ett filter som inte behövs regöras alls ofta.
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av endymion
    Fluval har ju som många påpekar problem med igensättning av filter när filtermaterialet blir slitet. Problemet består i att filtermassan sugs upp i insuget och blockerar det. För att undvika detta finns ett enkel tips ta en liten slangbit och sätt enligt bilderna i insuget. Vips så har du ett filter som inte behövs regöras alls ofta.
    Jag har 3st sådanna pumpar, det får jag prova, tackar...


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • April 2006
      • 209

      #3
      Jag har moddat mitt 4+ efter tips här på forumet. Gjorde det för flera månader sedan, och har inte behövt rensa det sedan dess, det snurrar på finfint.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av malawi375
        Jag har moddat mitt 4+ efter tips här på forumet. Gjorde det för flera månader sedan, och har inte behövt rensa det sedan dess, det snurrar på finfint.
        Du menar det sättet genom att sätta i filtermatta? Nackdelen med det är ju att filtermatta är rätt dyrt. Kostnaden för en 2 cm bit av en slang därimot är inte stor.

        Kommentar

        • malawialex
          Användare
          • January 2007
          • 125

          #5
          jag tyckte iallafall att det var väldigt smart!

          fler såna här ideer behövs. jag har länge varit förbannad över att mitt filter sätter i gen säg fort.

          moddat lite. men la ner det. nu ser jag din grej och fixa det hela på 5min.
          bra tips!

          forumet behöver mera såna som du endymion


          som hjälper till med småsaker vardagen som blir stora för vissa andra

          2cm slang kan nog alla fixa dessutom. filtermatta är väl lite jobbigare?(jobbigare,jobbigare, Dyrare.)
          375l : malawi
          253l : tomt
          222l : yngel malawi

          Kommentar

          • Wirre
            Användare
            • November 2006
            • 50

            #6
            Har satt i en stor bit 10ppi filter matta i mitt 4+ eftersom jag redan hade filtermatta hemma vilket gav mycket bra resultat behöver nästan aldrig rengöra nu. Men om jag inte hade haft filtermatta hemma så hade jag inte tvekat att sätta ditt en slangbit
            720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av malawi375
              Jag har moddat mitt 4+ efter tips här på forumet. Gjorde det för flera månader sedan, och har inte behövt rensa det sedan dess, det snurrar på finfint.
              Tack först till endymion - detta ska jag prova i kombination med hel filtermatta - för jag modifierade båda mina Fluval 4+ för en tid sedan med att sätta i en hel bit filtermatta...och i det ena karet fungerar det bra/hyfsat, men i det andra märker jag knappt nån skillnad. Nu ska vi se om detta hjälper.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • malawi375
                Användare
                • April 2006
                • 209

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Du menar det sättet genom att sätta i filtermatta? Nackdelen med det är ju att filtermatta är rätt dyrt. Kostnaden för en 2 cm bit av en slang därimot är inte stor.
                Japp, det blir ju såklart dyrt, dyrare än en slangbit i alla fall, men å andra sidan mer filtermaterial i pumpen och jag inbillar mig att det blir bättre. Men visst var det en bra idé i vilket fall som helst med slangbiten!

                Kommentar

                Arbetssätt...