Hur ska benämningarna f1 f2 f3 osv användas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • November 2007
    • 555

    #76
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    och skulle de vara missbildade fiskar du menar så begriper jag inte varför man skulle odla på dessa......
    Missbildning behöver ju inte vara synbar för att den ska finnas. Det är ju också så att en tysk herre odlade fram Ancistrus Dolichopterus gold/albino L144a på missbildning och inavel. Detta skapar kaos på marknaden som tror att detta är en naturlig art som finns i naturen. De tror säkert att de köper A. dolichopterus sp1 eller Gold. Det här gör att jag inte gillar korsningar för vi människor har ännu inte koll på vilka arter och underarter som det finns i naturen och det är det vi borde fokusera våra krafter på.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • Koi-fantast
      Användare
      • November 2007
      • 555

      #77
      Ursprungligen postat av Danne_K
      Bra då är det en sak vi är överens om åtminstone
      När man odlar tycker jag följande är dom viktigaste (skriver dom inte i någon specifik ordning)

      Färg/form.
      Hälsa.
      Betende.
      Undvika korsningar. Om man nu gör detta för att tex få fram exlusivare färger är det EXTREMT viktigt att man säger att det är korsningar och INTE kallar dom för någon av dom naturliga sorterna...
      Jag tycker precis likadant och vill tillägga att jag tycker att dessa tre punkter är viktigast, men att ingen av dem bör prioriteras högre så att någon annan punk blir lidande. Jag tror att väldigt få akvarister vill ha en heltokig fisk som vill och behöver vara ensam i karet.
      Senast redigerad av Koi-fantast; 20 January 2008, 17:10.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

        #78
        Ursprungligen postat av Koi-fantast
        Missbildning behöver ju inte vara synbar för att den ska finnas. Det är ju också så att en tysk herre odlade fram Ancistrus Dolichopterus gold/albino L144a på missbildning och inavel. Detta skapar kaos på marknaden som tror att detta är en naturlig art som finns i naturen. De tror säkert att de köper A. dolichopterus sp1 eller Gold. Det här gör att jag inte gillar korsningar för vi människor har ännu inte koll på vilka arter och underarter som det finns i naturen och det är det vi borde fokusera våra krafter på.
        Jo oftast syns den om man är van att se scalarer.det kan ju givetvis finnas dolda fel som man inte märker, men det visar märker man förhoppningsvis på andra sätt i beteende och under uppväxt.

        men en albinomal är ju redan missbildad eller? att han sen lyckats korsa in svarta ögon på den innerbär han han korsar fisk som är missbildad precis som jag försöker säga att man inte ska.

        däremot så odlar jag den oxå.....men det är ju en annan femma, nu snackade vi om att scalarer som inte lyckas ta hand om sina yngel.....
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • November 2007
          • 555

          #79
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          ... men en albinomal är ju redan missbildad eller? att han sen lyckats korsa in svarta ögon på den innerbär han han korsar fisk som är missbildad precis som jag försöker säga att man inte ska.

          däremot så odlar jag den oxå.....men det är ju en annan femma, nu snackade vi om att scalarer som inte lyckas ta hand om sina yngel.....
          Jag kan tänka mig att det sitter en och annan med baljor fulla av både det ena och det andra som nog inte alls vill att detta ämne ska diskuteras alls..

          Ju mer vi diskuterar ju mer säker känner jag mig på att F-klasser är nödvändiga för att indikera för köparen/konsumenten att det handlar om inavel/urval/förädling. VF-F100, eller F? om det inte finns någon information. Sedan behövs även det samma göras när det gäller hybrider och då borde samma numrering användas dvs. VH(vild hybrid...)-H100, eller H? om det inte finns någon information.

          På det här sättet kan de som vill odla på gener göra det och de som vill odla på utseende gör det. Alla blir nöjda, tom kunden/konsumenten.

          --->Jag hoppas att detta läses av någon som kan påverka i denna riktning---<
          Mvh Matti
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #80
            Problemet är väl fortfarande att det inte går att bevisa om fisken är VF eller om den är odlad i flera generationer?

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #81
              Jag kan tänka mig att det sitter en och annan med baljor fulla av både det ena och det andra som nog inte alls vill att detta ämne ska diskuteras alls..
              ----------------------------------------------------------------------
              nämn en enda människa som inte vill diskutera ?
              tror du har fel
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

                #82
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Problemet är väl fortfarande att det inte går att bevisa om fisken är VF eller om den är odlad i flera generationer?
                Jag håller med dig. Enda sättet att egentligen vara säker är att fara och fånga dom själv (vilket jag ska göra i uruguay nu i mars ). I annat fall så är det en fråga om tror på säljaren (och även dom som är före han i ledet)

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

                  #83
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  ok, du har rätt att tycka vad du vill, men det har jag oxå........................ en scalar som är deformerad = inte ser normal ut i kroppen är tydliga tecken på att den är odlad med felaktiga gener därför bör den inte odlas vidare på, är den sedan deformerad runt munnen så kan inte scalaren putsa sin rom eller sköta sina yngel på rätt sätt därav brukar de äta yngel eller rom. att scalaren sen kanske har för korta fenor eller sneda fenor brukar bara bero på att de är uppväxta i för små kar och dessa som ser jätterisiga ut är ofta inget annat fel på och går fortfarande att odla på då detta inte är ärftligt.

                  jag hävdar att jag i princip kan gå ut i vilken affär som hellst och köpa ett gäng scalarer som ser friska ut och när de parat ut är det sen inga problem att få dem yngelvårdande. Bara att köra lite torvfiltrerat vatten (gärna lättsaltat osmosvatten) med väldigt få bakterier i det akvariet och sen leker de oftast inom en vecka, att de kanske inte alltid lyckas 1:a gången kan ju bero på flera andra saker, de flesta substratlekare misslyckas ju 1:a gången.

                  problemet är ju sen att hålla vattnet stabilt under romkläckningen för ett sådant bakterie fritt vatten är ju väldigt instabilt.

                  min stam av scalarer är inavlad av mig i minst 13 år, har iof tillfört lite nytt blod då och då men i huvudsak så är stammen densamma. och de vuxna hannarna jag har går inte av för hackor det kan jag lova dig, jag tycker att de är minst lika snygga som viltfångade, fråga joel han har sett dem. jag misslyckades oxå i början beroende på att jag hade fel vatten, innan jag läste på lite och skaffade rätt förutsättningar till fiskarna. på senare år så fick jag plötsligt problem att odla scalarerna igen, och det verkar bero på att vattenverket ändrat receptet på kranvattnet för nu när jag börjat med 100% osmos vatten så funkar det bättre igen (och lite lathet som försvunnit)

                  att hävda att rommen möglar pga av genetiska fel på fisken är enligt mig helt fel, rom möglar oftast pga av 3 orsaker
                  1. ej befruktad
                  2. ej rätt vattenkvalitet
                  3. för mycket bakterier i vattnet
                  Bara det att du behöver osmovatten och salt visar att något inte står riktigt rätt till. Och du har fortfarande inte förklarat varför vissa stamar av hårt odlade scalarer som till synes ser helt normala ut. Men dom tar inte han om yngel och/eller deras rom möglar i vatten där vf och andra odlade scalarer inte har några som helst problem.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #84
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    Jag håller med dig. Enda sättet att egentligen vara säker är att fara och fånga dom själv (vilket jag ska göra i uruguay nu i mars ). I annat fall så är det en fråga om tror på säljaren (och även dom som är före han i ledet)
                    Ja det gäller att handla från någon man litar på. Sen får man ju bara hoppas att den som handlaren köper av går att lita på, och att den säljaren kan lita på sin leverantör...

                    Men som sagt tidigare i tråden så är inte ursprunget som är det viktiga utan hur fisken ser ut. Naturligt beteende i all ära men i akvarium blir det inte så naturligt. Sen är det väl självklart att man vill ha renrasiga firrar och inte korsningar. Det ska framgå om det är korsning som t ex Firefish.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

                      #85
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Ja det gäller att handla från någon man litar på. Sen får man ju bara hoppas att den som handlaren köper av går att lita på, och att den säljaren kan lita på sin leverantör...

                      Men som sagt tidigare i tråden så är inte ursprunget som är det viktiga utan hur fisken ser ut. Naturligt beteende i all ära men i akvarium blir det inte så naturligt. Sen är det väl självklart att man vill ha renrasiga firrar och inte korsningar. Det ska framgå om det är korsning som t ex Firefish.
                      Och titta hur fin den blev!
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #86
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        Bara det att du behöver osmovatten och salt visar att något inte står riktigt rätt till. Och du har fortfarande inte förklarat varför vissa stamar av hårt odlade scalarer som till synes ser helt normala ut. Men dom tar inte han om yngel och/eller deras rom möglar i vatten där vf och andra odlade scalarer inte har några som helst problem.

                        a ge upp nu, att jag använder osmosvatten är för att få bort skadliga ämnen i kranvattnet, saltet är till för att att normalisera mineral och saltnivå till en lagom nivå typ hälften av kranvattnets salthalt........amazonas vatten går ju in princip inte att efterlikna då det vattnet skulle bli ofantligt ostabilt, med så låga salthalter som där är.

                        jo det tycker jag att jag har förklarat och om du inte är nöjd med svaren så är det inte mitt problem, det är inte jag som misslyckas med mina scalarer....

                        jag plockade ut en marmor och en guldscalar från ett större akvarie idag och satte till lek, ska bli kul att se om de lyckas, är lite orolig att jag tog fel hona bara det var 2 likadana honor och hannen gillade ju den ena men med håven i karet så blev det ju lite kaos, men de är ju från hårt odlade och korsade stammar iom färgmorferna.....ska bli kul att se om de kan ta hand om sina yngel.....
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

                          #87
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          a ge upp nu, att jag använder osmosvatten är för att få bort skadliga ämnen i kranvattnet, saltet är till för att att normalisera mineral och saltnivå till en lagom nivå typ hälften av kranvattnets salthalt........amazonas vatten går ju in princip inte att efterlikna då det vattnet skulle bli ofantligt ostabilt, med så låga salthalter som där är.

                          jo det tycker jag att jag har förklarat och om du inte är nöjd med svaren så är det inte mitt problem, det är inte jag som misslyckas med mina scalarer....

                          jag plockade ut en marmor och en guldscalar från ett större akvarie idag och satte till lek, ska bli kul att se om de lyckas, är lite orolig att jag tog fel hona bara det var 2 likadana honor och hannen gillade ju den ena men med håven i karet så blev det ju lite kaos, men de är ju från hårt odlade och korsade stammar iom färgmorferna.....ska bli kul att se om de kan ta hand om sina yngel.....

                          Det är väll du som borde ge upp du har fortfarande inte kommit med någon förklaring varför vissa odlade inte vårdar sin yngel och/eller att deras rom möglar och andra odlade och vf inte gör det. Att du har odlade scalarer som funkar betyder inte att det inte finns dom som inte funkar. Om du nu undrar/tror att jag har problem med scalarer så är det inte där problemet ligger inte nu för att mina altum leker men det är ju inte så ovanligt när det gäller altum men dom har faktist haft lite tendeser till det. Vore faktist riktigt kul om dom skulle överaska men det är inget jag går och tror

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #88
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja du är en av dom knappt 1 %, som bryr sig om sådana saker, dom andra plus 99%, dom bryr sig inte om sådana saker, det viktigaste är att dom får en fisk med bra färg och utan sjukdom.
                            Så det är bara för oss, att anpassa oss efter marknaden varken vi vill eller inte.Janne
                            Jamen låt oss vara intresserade av F1 då!

                            Att djur ofta tappar delar av sin vård av avkomma och delar av sitt fortplantningsbeteende nar de domesticeras ("tämjs") är så klassiskt och välkänt så det borde knappast behöva diskutteras. Om detta är orsaken till att vissa firrar inte går tiden ut och att scalare inte tar hand om ynglen är en annan sak.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              Användare
                              • November 2007
                              • 555

                              #89
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              ... Sen är det väl självklart att man vill ha renrasiga firrar och inte korsningar. Det ska framgå om det är korsning som t ex Firefish.
                              Det är ju det att det inte framgår att det är en korsning och alla vill inte ha renrasiga fiskar. Se ex. på Guppy och Svärdbärare där det i handeln nästan uteslutande rör sig om korsningar. Det dyker också upp nya underarter där det inte framkommer om det är en ny art eller en framavlad art och det tycker jag är snudd på bedrägeri. En framavlad art har för mig inget värde, men en ny art har deffinitivt ett högt marknadsvärde för mig. Desto närmare den är vild, ex. Vf ju bättre och mer är jag beredd att betala för den.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

                                #90
                                Ursprungligen postat av Koi-fantast
                                Det är ju det att det inte framgår att det är en korsning och alla vill inte ha renrasiga fiskar. Se ex. på Guppy och Svärdbärare där det i handeln nästan uteslutande rör sig om korsningar. Det dyker också upp nya underarter där det inte framkommer om det är en ny art eller en framavlad art och det tycker jag är snudd på bedrägeri. En framavlad art har för mig inget värde, men en ny art har deffinitivt ett högt marknadsvärde för mig. Desto närmare den är vild, ex. Vf ju bättre och mer är jag beredd att betala för den.

                                Instämmer. Ett bra exempel är malawi där det desutom kan vara svårt att avgöra om det är korsningar eller inte (och saker att ganska många korsar sig väldigt lätt gör inte saken bättre).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...