Hur ska benämningarna f1 f2 f3 osv användas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #61
    Ursprungligen postat av Danne_K
    Jag säger inte att detta problem gäller alla odlade scalarer men vissa är tydligen väldigt svåra att få fram yngel på eftersom att föräldrarna äter upp rom. Och sen har tydligen rommen blivit känsligare mot mögel osv så man måste till sätta kemikalier för att den ska hålla sig. men visst det finns odlade som är lika goda yngel vårdare som dom vilda.
    En anledning kan vara i naturen
    Vatten typ ph4.5 i stort sett inga bacterier
    sikt 0,5 meter
    befolkning (akvarium 1 fisk per liter naturen 1 fisk på kanske 10 m3
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

      #62
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja det väntade jag på, självklart måste man prägla ynglen så att ynglen blir lika bra som dom VF föräldrar.
      Det är en skröna.
      Mina inavlade hongie som jag har hållit på i 20 år med, och jag har tvångstömt, dom håller varje gång.
      Dom håller lika bra som VF.
      Och som jag läste i en annan tråd, jag tror det var Patrik i Malmö som som hade observerat att callochromis bara spottar ut ynglen en gång, sedan tar dom inte in ynglen i munnen efter det, hur bra präglas dom ynglen.Janne

      Jag nämde aldrig en det här med prägel nog för att det säkert kan spela sin roll hos framför allt vissa arter. Det jag menar är att man kan få ett djupare problem än detta nämligen att det ändras något genetiskt som gör att dom slutar vårda sina yngel. Det kan hända efter 5generation eller 5000 eller om man har riktigt tur kanske det inte uppstår alls men det finns saker som skulle kunna tyda på att vi börjar ha lite sånna tendenser. Sen något som inte alls tas upp här är fiskens hällsa risken finns även om man enbart odlar på färg att fisken blir känsligare och man vill ju inte ha fiskar som man måste byta 70%vatten varje dag och tillsätta kemikalier för att dom överhuvud taget ska leva.

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • February 2006
        • 777

        #63
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        En anledning kan vara i naturen
        Vatten typ ph4.5 i stort sett inga bacterier
        sikt 0,5 meter
        befolkning (akvarium 1 fisk per liter naturen 1 fisk på kanske 10 m3
        Du får ursäkta min dumhet men förstår faktiskt inte riktigt vad du menar?
        ifall det är att du menar att vattnet i deras naturliga miljö är bättre än vad vattnet är i våra tankar, så förstår jag inte riktigt vad det har att göra med att vf scalararer är bättre yngel vårdare än vissa som är väldigt hårt avlade.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #64
          Ursprungligen postat av Danne_K
          Jag säger inte att detta problem gäller alla odlade scalarer men vissa är tydligen väldigt svåra att få fram yngel på eftersom att föräldrarna äter upp rom. Och sen har tydligen rommen blivit känsligare mot mögel osv så man måste till sätta kemikalier för att den ska hålla sig. men visst det finns odlade som är lika goda yngel vårdare som dom vilda.
          vilka är svåra att få fram yngel på?

          har aldrig tillsatt något antimögelmedel, mögel är ofta resultat av fel vattenvärden och för mycket bakterier i akvariet
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            #65
            oj crister hann före, men samma svar iaf........
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #66
              Varför betar vissa fiskar efter alger när dom fått
              världens bästa Räkmix genom tiderna.
              den kanske inte var god ?
              eller är det medfött
              eller vill man äta hela tiden det är ljust (ekvatorn ca 12 timmar)
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #67
                Ursprungligen postat av Danne_K
                Du får ursäkta min dumhet men förstår faktiskt inte riktigt vad du menar?
                ifall det är att du menar att vattnet i deras naturliga miljö är bättre än vad vattnet är i våra tankar, så förstår jag inte riktigt vad det har att göra med att vf scalararer är bättre yngel vårdare än vissa som är väldigt hårt avlade.
                -----------------------------------------------------------------
                Deras naturliga vatten är skitsvårt att efterlikna och
                vi i sverige har bra vatten för svenskar
                varför ska vi ha vatten som Malawi gillar eller tex Diskus
                gott kaffe blir det i Stockholm
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #68
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Jag nämde aldrig en det här med prägel nog för att det säkert kan spela sin roll hos framför allt vissa arter. Det jag menar är att man kan få ett djupare problem än detta nämligen att det ändras något genetiskt som gör att dom slutar vårda sina yngel. Det kan hända efter 5generation eller 5000 eller om man har riktigt tur kanske det inte uppstår alls men det finns saker som skulle kunna tyda på att vi börjar ha lite sånna tendenser. Sen något som inte alls tas upp här är fiskens hällsa risken finns även om man enbart odlar på färg att fisken blir känsligare och man vill ju inte ha fiskar som man måste byta 70%vatten varje dag och tillsätta kemikalier för att dom överhuvud taget ska leva.
                  Ja självklart så är ju fiskens hälsa som är det viktigaste.
                  Så jag får väl skriva hur jag har mina fiskar idag, byter vatten en gång i veckan ca 50% lägger inte i några kemikalie inget bikarbonat eller salt.
                  Dom är friska som nötkärnor trots att dom är inavlade i en massa generationer sedan 20 år tillbaka.
                  Jag har inte fått ett enda missbildat yngel under alla dessa år plus som jag skrev innan dom håller ynglen lika bra som Vf.Janne

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

                    #69
                    cichlids4fun och cf.akvarielagret ni missförstår mig. Det är inga problem med att dra upp vf scalarer eller dom som inte är hårt avlade. Men vissa av dom extremare sorterna är det problem att få yngel av om man inte tar rommen från föräldrarna så dom inte äter upp dom och i vissa fall måste man även tillsätta kemikalier för att undvika att rommen blir dålig. Detta är med största sanolikhet en bieffekt av att man har odlat fisken väldigt hårt för att få fram en specifik egenskap/färg/form och haft för mycket tunnelsende och endast fokuserat på detta.

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

                      #70
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja självklart så är ju fiskens hälsa som är det viktigaste.
                      Så jag får väl skriva hur jag har mina fiskar idag, byter vatten en gång i veckan ca 50% lägger inte i några kemikalie inget bikarbonat eller salt.
                      Dom är friska som nötkärnor trots att dom är inavlade i en massa generationer sedan 20 år tillbaka.
                      Jag har inte fått ett enda missbildat yngel under alla dessa år plus som jag skrev innan dom håller ynglen lika bra som Vf.Janne

                      Bra då är det en sak vi är överens om åtminstone
                      När man odlar tycker jag följande är dom viktigaste (skriver dom inte i någon specifik ordning)

                      Färg/form.
                      Hälsa.
                      Betende.
                      Undvika korsningar. Om man nu gör detta för att tex få fram exlusivare färger är det EXTREMT viktigt att man säger att det är korsningar och INTE kallar dom för någon av dom naturliga sorterna.

                      Kanske glömde något mer som är viktigt men detta är vad jag kommer på just nu.

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #71
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        cichlids4fun och cf.akvarielagret ni missförstår mig. Det är inga problem med att dra upp vf scalarer eller dom som inte är hårt avlade. Men vissa av dom extremare sorterna är det problem att få yngel av om man inte tar rommen från föräldrarna så dom inte äter upp dom och i vissa fall måste man även tillsätta kemikalier för att undvika att rommen blir dålig. Detta är med största sanolikhet en bieffekt av att man har odlat fisken väldigt hårt för att få fram en specifik egenskap/färg/form och haft för mycket tunnelsende och endast fokuserat på detta.
                        jag missförstår dig inte, jag hävdar att du har fel.....om fisken inte är missbildad så är det inga problem, och skulle de vara missbildade fiskar du menar så begriper jag inte varför man skulle odla på dessa......


                        däremot så finns det ju en massa scalarer som är deformerade på marknaden och dessa har jag inte provat att odla på, men varför skulle jag?
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • June 2004
                          • 1582

                          #72
                          Egentligen så är det ganska meningslöst o vara akvariefisk, vad har man att se fram emot? Att dö i ett akvarium och om hundra år lär det nog inte finnas några avkommor från våra fiskar som vi har i akvarium idag pga inavel, korsningar och okunskap. Kan sjöarnas populationer vara så starka att det fångas så mycket fisk som bara försvinner och aldrig kompenseras med nya, vi plockar ju bara bort fina individer från sjörna. Det lär ju heller aldrig släppas ut akvarieodlade fiskar i Tanganyikasjön eller malawisjön möjligtvis i victoriasjön där kan det ju vara bra att akvaristiken har en genbank.

                          Ganska luddigt det här.

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

                            #73
                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            jag missförstår dig inte, jag hävdar att du har fel.....om fisken inte är missbildad så är det inga problem, och skulle de vara missbildade fiskar du menar så begriper jag inte varför man skulle odla på dessa......


                            däremot så finns det ju en massa scalarer som är deformerade på marknaden och dessa har jag inte provat att odla på, men varför skulle jag?

                            Men alltså att vissa scalarer inte tar han om deras yngel har inget egentligen inget att göra med deras yttre. Dom kan se hur normala ut som helst och ändå inte vårda sin avkomma, Och tvärt om dom kan se hur risiga ut som helst och vara jätte duktiga yngel vårdare.

                            Var glad du har fått tag på bra scalarer som vårdar sina yngel grattis. Men det förändrar inte saken att det finns en hel del scalarer där ute som inte gör detta.

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

                              #74
                              Ursprungligen postat av Bright_Blue
                              Egentligen så är det ganska meningslöst o vara akvariefisk, vad har man att se fram emot? Att dö i ett akvarium och om hundra år lär det nog inte finnas några avkommor från våra fiskar som vi har i akvarium idag pga inavel, korsningar och okunskap. Kan sjöarnas populationer vara så starka att det fångas så mycket fisk som bara försvinner och aldrig kompenseras med nya, vi plockar ju bara bort fina individer från sjörna. Det lär ju heller aldrig släppas ut akvarieodlade fiskar i Tanganyikasjön eller malawisjön möjligtvis i victoriasjön där kan det ju vara bra att akvaristiken har en genbank.

                              Ganska luddigt det här.
                              Tyvär så är jag ganska säker på att du har helt rätt.

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

                                #75
                                Ursprungligen postat av Danne_K
                                Men alltså att vissa scalarer inte tar han om deras yngel har inget egentligen inget att göra med deras yttre. Dom kan se hur normala ut som helst och ändå inte vårda sin avkomma, Och tvärt om dom kan se hur risiga ut som helst och vara jätte duktiga yngel vårdare.

                                Var glad du har fått tag på bra scalarer som vårdar sina yngel grattis. Men det förändrar inte saken att det finns en hel del scalarer där ute som inte gör detta.
                                ok, du har rätt att tycka vad du vill, men det har jag oxå........................ en scalar som är deformerad = inte ser normal ut i kroppen är tydliga tecken på att den är odlad med felaktiga gener därför bör den inte odlas vidare på, är den sedan deformerad runt munnen så kan inte scalaren putsa sin rom eller sköta sina yngel på rätt sätt därav brukar de äta yngel eller rom. att scalaren sen kanske har för korta fenor eller sneda fenor brukar bara bero på att de är uppväxta i för små kar och dessa som ser jätterisiga ut är ofta inget annat fel på och går fortfarande att odla på då detta inte är ärftligt.

                                jag hävdar att jag i princip kan gå ut i vilken affär som hellst och köpa ett gäng scalarer som ser friska ut och när de parat ut är det sen inga problem att få dem yngelvårdande. Bara att köra lite torvfiltrerat vatten (gärna lättsaltat osmosvatten) med väldigt få bakterier i det akvariet och sen leker de oftast inom en vecka, att de kanske inte alltid lyckas 1:a gången kan ju bero på flera andra saker, de flesta substratlekare misslyckas ju 1:a gången.

                                problemet är ju sen att hålla vattnet stabilt under romkläckningen för ett sådant bakterie fritt vatten är ju väldigt instabilt.

                                min stam av scalarer är inavlad av mig i minst 13 år, har iof tillfört lite nytt blod då och då men i huvudsak så är stammen densamma. och de vuxna hannarna jag har går inte av för hackor det kan jag lova dig, jag tycker att de är minst lika snygga som viltfångade, fråga joel han har sett dem. jag misslyckades oxå i början beroende på att jag hade fel vatten, innan jag läste på lite och skaffade rätt förutsättningar till fiskarna. på senare år så fick jag plötsligt problem att odla scalarerna igen, och det verkar bero på att vattenverket ändrat receptet på kranvattnet för nu när jag börjat med 100% osmos vatten så funkar det bättre igen (och lite lathet som försvunnit)

                                att hävda att rommen möglar pga av genetiska fel på fisken är enligt mig helt fel, rom möglar oftast pga av 3 orsaker
                                1. ej befruktad
                                2. ej rätt vattenkvalitet
                                3. för mycket bakterier i vattnet
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...