Hur ska benämningarna f1 f2 f3 osv användas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

    #46
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja det var ju lite roligt att just du nämner att det är viktigt med ett naturligt beteende, som jag har fattat det så håller du på med mest troffar, gärna vilda för att dom har rätt beteende.
    Sedan när man köper 30 vilda troffar med könsfördelning 1+2.
    Stoppar ner dom i en 375, som dom flesta gör.
    Ja att man kan se ett naturligt beteende med det, det tycker inte jag.
    Och sedan så tror jag att du missade en viktig detalj, jag skrev att mina erfarenheter grundade sig på enbart malawi och tanganyika ciklider. Att du tar upp scalarens yngelvård eller inte, det skrev jag också att jag inte har den minsta erfarenhet utav andra ciklider eller vanliga fiskar.Janne
    jag har väll lite mer än det. tex altum scalar discus diverse malar malawi rockor jordätare osv osv. Okej vi tar ditt troffe exempel visst jag kan hålla med dig om att det inte riktigt något naturligt betende hos dessa men dom vårdar sina yngle släpper ut tar in dom osv och dom har sina revir strider som i naturen.
    Okej vi skippar scalarer. för vi har ju även problem med vissa munruvare att dom har en förmåga att vilja svälja yngel/rom. Detta anser jag ju skulle kunna vara ett liknande problem som vi har hos tex scalarerna men att det inte är lika långt gånget. Detta problem kan mycket väl ha uppståt pga att vi tömmer fiskar innan dom har ruvat tiden ut och inte låter dom släppa dom själva.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #47
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja du är en av dom knappt 1 %, som bryr sig om sådana saker, dom andra plus 99%, dom bryr sig inte om sådana saker, det viktigaste är att dom får en fisk med bra färg och utan sjukdom.
      Så det är bara för oss, att anpassa oss efter marknaden varken vi vill eller inte.Janne
      Om du nu är säker på procenten får du nu chansen att bevisa det

      vad har du nu som stöd för detta påstående vilka har du frågat å då vill jag ha
      99 personer på ena sidan och en på andra sidan.

      för om du inte kan bevisa detta kan man säga att du är en skrävlare å det vill ju ingen
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #48
        Ursprungligen postat av Danne_K
        jag har väll lite mer än det. tex altum scalar discus diverse malar malawi rockor jordätare osv osv. Okej vi tar ditt troffe exempel visst jag kan hålla med dig om att det inte riktigt något naturligt betende hos dessa men dom vårdar sina yngle släpper ut tar in dom osv och dom har sina revir strider som i naturen.
        Okej vi skippar scalarer. för vi har ju även problem med vissa munruvare att dom har en förmåga att vilja svälja yngel/rom. Detta anser jag ju skulle kunna vara ett liknande problem som vi har hos tex scalarerna men att det inte är lika långt gånget. Detta problem kan mycket väl ha uppståt pga att vi tömmer fiskar innan dom har ruvat tiden ut och inte låter dom släppa dom själva.
        Ja det väntade jag på, självklart måste man prägla ynglen så att ynglen blir lika bra som dom VF föräldrar.
        Det är en skröna.
        Mina inavlade hongie som jag har hållit på i 20 år med, och jag har tvångstömt, dom håller varje gång.
        Dom håller lika bra som VF.
        Och som jag läste i en annan tråd, jag tror det var Patrik i Malmö som som hade observerat att callochromis bara spottar ut ynglen en gång, sedan tar dom inte in ynglen i munnen efter det, hur bra präglas dom ynglen.Janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #49
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Om du nu är säker på procenten får du nu chansen att bevisa det

          vad har du nu som stöd för detta påstående vilka har du frågat å då vill jag ha
          99 personer på ena sidan och en på andra sidan.

          för om du inte kan bevisa detta kan man säga att du är en skrävlare å det vill ju ingen
          Ja märka ord är du bra på Christer, det är vad man säger, det är den enfaldigas sätt att hävda sig.
          Självklart så vet jag inte procentatsen, det var bara ett sätt på att uttrycka mig på. men jag tror att man hamnar där någonstans när det gäller malawi och tanganyikaciklider åtminstone så som det ser ut i Göteborg.Janne

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #50
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja märka ord är du bra på Christer, det är vad man säger, det är den enfaldigas sätt att hävda sig.
            Självklart så vet jag inte procentatsen, det var bara ett sätt på att uttrycka mig på. men jag tror att man hamnar där någonstans när det gäller malawi och tanganyikaciklider åtminstone så som det ser ut i Göteborg.Janne
            Hmm
            så du drog en rövare
            ok bra att veta i framtiden
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #51
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Hmm
              så du drog en rövare
              ok bra att veta i framtiden
              Janne

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #52
                Ursprungligen postat av Danne_K
                jag har väll lite mer än det. tex altum scalar discus diverse malar malawi rockor jordätare osv osv. Okej vi tar ditt troffe exempel visst jag kan hålla med dig om att det inte riktigt något naturligt betende hos dessa men dom vårdar sina yngle släpper ut tar in dom osv och dom har sina revir strider som i naturen.
                Okej vi skippar scalarer. för vi har ju även problem med vissa munruvare att dom har en förmåga att vilja svälja yngel/rom. Detta anser jag ju skulle kunna vara ett liknande problem som vi har hos tex scalarerna men att det inte är lika långt gånget. Detta problem kan mycket väl ha uppståt pga att vi tömmer fiskar innan dom har ruvat tiden ut och inte låter dom släppa dom själva.

                Vad är det för problem med scalarer?

                om de inte är missformade och på andra sätt defekta,bara en normalformad scalar så går det utmärkt att låta dem ta hand om ynglerna själva, jag har aldrig plockat yngel från scalarer utan låter dem alltid gå minst 3 veckor med föräldrarna. jag har säkert odlat minst 10000 scalarer på det sättet........

                det är en skröna att friska skalarer inte kan ta hand om sina yngel själva, problemet är att folk ofta har dem i för små akvarier med fel sällskap och fel vatten, förr gick det utmärkt att odla i vanligt kranvatten, men vattnet har fått så många tillsatser att det numera behöver påverkas för att äggen ska utvecklas normalt, och skalarer känner av fel på en lek och om inte det blir tillräckligt med yngel som överlever så käkar de oftast upp dem för att på så sätt få energi till att leka igen ganska snart. jag har provat att odla på skalarer som inte fått yngelvård på minst 10 generationer och det har funkat det med.....
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #53
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  Vad är det för problem med scalarer?

                  om de inte är missformade och på andra sätt defekta,bara en normalformad scalar så går det utmärkt att låta dem ta hand om ynglerna själva, jag har aldrig plockat yngel från scalarer utan låter dem alltid gå minst 3 veckor med föräldrarna. jag har säkert odlat minst 10000 scalarer på det sättet........

                  det är en skröna att friska skalarer inte kan ta hand om sina yngel själva, problemet är att folk ofta har dem i för små akvarier med fel sällskap och fel vatten, förr gick det utmärkt att odla i vanligt kranvatten, men vattnet har fått så många tillsatser att det numera behöver påverkas för att äggen ska utvecklas normalt, och skalarer känner av fel på en lek och om inte det blir tillräckligt med yngel som överlever så käkar de oftast upp dem för att på så sätt få energi till att leka igen ganska snart. jag har provat att odla på skalarer som inte fått yngelvård på minst 10 generationer och det har funkat det med.....
                  Håller med men jag anser att det var ungefär likadant om kvaliten för 25 år sedan
                  --------------------------------------------
                  framför allt detta påsående en skröna
                  ----------------------------------------------------
                  jag har provat att odla på skalarer som inte fått yngelvård på minst 10 generationer och det har funkat det med.....[/QUOTE]
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

                    #54
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Håller med men jag anser att det var ungefär likadant om kvaliten för 25 år sedan
                    --------------------------------------------
                    framför allt detta påsående en skröna
                    ----------------------------------------------------
                    jag har provat att odla på skalarer som inte fått yngelvård på minst 10 generationer och det har funkat det med.....
                    [/QUOTE]

                    nu begrep jag inte riktigt vad du menade, menar du att jag ljuger?
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #55


                      nu begrep jag inte riktigt vad du menade, menar du att jag ljuger?[/QUOTE]

                      Att man kan odla på fiskar som ej har yngelvård i många generationer
                      så tror folk att dom alldrig kommer att få yngelvård i framtiden
                      som att lära fiskar att simma.
                      cichlids4fun du får min lilla medalj (vänner igen ?)
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #56
                        har vi varit ovänner?
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #57
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          nu begrep jag inte riktigt vad du menade, menar du att jag ljuger?
                          Att man kan odla på fiskar som ej har yngelvård i många generationer
                          så tror folk att dom alldrig kommer att få yngelvård i framtiden
                          som att lära fiskar att simma.
                          cichlids4fun du får min lilla medalj (vänner igen ?)[/QUOTE]

                          Ja nu verkar det som att, det är tydligen är samma sak med dom nu så berömda scalarer och deras sämre yngelvård.
                          Att det är också är en skröna, både Peter från kalmar och christer från Stockholm tycker tydligen samma sak, att scalarena har inte fördärvat sin yngelvård trots att många har kläckt dom articifiellt.
                          Ja nu väntar vi bara från någon discusodlare vad han har att säga om discusen, om den har fått sämre yngelvård.Janne

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

                            #58
                            En viktig detalj....

                            att de inte är missformade eller deformerade runt munnen, då får de väldigt svårt att sköta rommen och flytta ynglerna som de ska, därför har de ofta ihjäl sina yngel är de försöker..... detta gäller speciellt svarta scalarer
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #59
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Att man kan odla på fiskar som ej har yngelvård i många generationer
                              så tror folk att dom alldrig kommer att få yngelvård i framtiden
                              som att lära fiskar att simma.
                              cichlids4fun du får min lilla medalj (vänner igen ?)
                              Ja nu verkar det som att, det är tydligen är samma sak med dom nu så berömda scalarer och deras sämre yngelvård.
                              Att det är också är en skröna, både Peter från kalmar och christer från Stockholm tycker tydligen samma sak, att scalarena har inte fördärvat sin yngelvård trots att många har kläckt dom articifiellt.
                              Ja nu väntar vi bara från någon discusodlare vad han har att säga om discusen, om den har fått sämre yngelvård.Janne[/QUOTE]
                              -------------------------------------------------------
                              Ta o bli bonde nu
                              föd upp grisar i tjugo generationer med nappflaska ovh efter det får grisarna sköta om det
                              vad tror du kommer att hända, hittar dom bröstet
                              (svar om man gillar det hittar man det även när lampan är släckt)
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

                                #60
                                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                Vad är det för problem med scalarer?

                                om de inte är missformade och på andra sätt defekta,bara en normalformad scalar så går det utmärkt att låta dem ta hand om ynglerna själva, jag har aldrig plockat yngel från scalarer utan låter dem alltid gå minst 3 veckor med föräldrarna. jag har säkert odlat minst 10000 scalarer på det sättet........

                                det är en skröna att friska skalarer inte kan ta hand om sina yngel själva, problemet är att folk ofta har dem i för små akvarier med fel sällskap och fel vatten, förr gick det utmärkt att odla i vanligt kranvatten, men vattnet har fått så många tillsatser att det numera behöver påverkas för att äggen ska utvecklas normalt, och skalarer känner av fel på en lek och om inte det blir tillräckligt med yngel som överlever så käkar de oftast upp dem för att på så sätt få energi till att leka igen ganska snart. jag har provat att odla på skalarer som inte fått yngelvård på minst 10 generationer och det har funkat det med.....
                                Jag säger inte att detta problem gäller alla odlade scalarer men vissa är tydligen väldigt svåra att få fram yngel på eftersom att föräldrarna äter upp rom. Och sen har tydligen rommen blivit känsligare mot mögel osv så man måste till sätta kemikalier för att den ska hålla sig. men visst det finns odlade som är lika goda yngel vårdare som dom vilda.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...