Hur ska benämningarna f1 f2 f3 osv användas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #31
    Ursprungligen postat av LN
    Håller oxå med att enda gången F1 har ett värde är när/om båda föräldrarna är VF.
    Finns det F1 Golden att köpa? Ja trodde att det var slut sedan något år.
    Jag känner inte till F1 golden det var därför jag tog det exemplet. Ett annat exempel är ju firrar som det finns "gatukorsningar" och singaporefisk av som blåciklid. Om jag köper F1 så förväntar jag mig en naturform. Om det är en VF som parats med en akvariefisk så är det troligen en korsning mellan två arter till och med.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • January 2007
      • 310

      #32
      Ursprungligen postat av Micke
      Det finns åtminstone malawiciklider odlade vid Tanganyikasjön.
      http://www.tanganyika-cichlids.com/fishesof.htm
      Hur fungerar SjöOdlingar? Finns det fler länkar?

      Går alla fiskar i stora bassänger och leker där? För i så fall borde dom ha relativt bra genetisk blandning även om jag inte ger mig in i någon statistisk beräkning???
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

        #33
        Jag håller helt på Ola´s linje och ämnet är ytterst intressant!

        Det är lätt att förstå att en oseriös odlare/affär/privatperson felaktigt vill kalla sina fiskar för F1 eller liknande för att på så sätt öka deras marknadsvärde. Det bör därför även finnas information om VF-fågstplats och datum för detta, eller ytterliggare information om det rör sig om två olika stammar med F1. Hur lätt är det egentligen att se skillnad mellan F1 och F1 hybrid? Troligtvis måste fisken gentestas för att det ska vara möjligt att helt säkert besvara detta.

        Det är säkert också så att det finns många seriösa odlare/affärer/privatpersoner som vill blanda in VF i sina urvalsodlingar för att förbättra deras genetiska förutsättningar mm. För detta vill de även ha betalt av från konsumenten, och detta är troligtvis nödvändigt om detta ska lyckas på lång sikt. En kund som står i valet och kvalet i en affär får helt klart inte den informationen han eller hon behöver för att kunna göra en bra bedömning.

        För hundar används stamtavlor för att styrka ursprung, men hundar har en annan livscykel och fortplantningshastighet.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Jag håller helt på Ola´s linje och ämnet är ytterst intressant!

          Det är lätt att förstå att en oseriös odlare/affär/privatperson felaktigt vill kalla sina fiskar för F1 eller liknande för att på så sätt öka deras marknadsvärde. Det bör därför även finnas information om VF-fågstplats och datum för detta, eller ytterliggare information om det rör sig om två olika stammar med F1. Hur lätt är det egentligen att se skillnad mellan F1 och F1 hybrid? Troligtvis måste fisken gentestas för att det ska vara möjligt att helt säkert besvara detta.

          Det är säkert också så att det finns många seriösa odlare/affärer/privatpersoner som vill blanda in VF i sina urvalsodlingar för att förbättra deras genetiska förutsättningar mm. För detta vill de även ha betalt av från konsumenten, och detta är troligtvis nödvändigt om detta ska lyckas på lång sikt. En kund som står i valet och kvalet i en affär får helt klart inte den informationen han eller hon behöver för att kunna göra en bra bedömning.

          För hundar används stamtavlor för att styrka ursprung, men hundar har en annan livscykel och fortplantningshastighet.
          Jag har odlat mina fiskar i säkert 20 år med inavel.
          Och ynglen blir bara mer och mer värda ju mer inavlade dom blir.
          Och när jag köper mina fiskar, så frågar jag aldrig om den är f1, för jag tycker det spelar ingen roll. jag köper fisken enbart om jag tycker den ser fin ut det är det viktigaste för mig, och om den ser fin ut så odlar jag på den.
          Så jag tycker det resonemanget om f1 är rent löjligt, och till sist hur ska säljarn kunna bevisa att den är f1.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 19 January 2008, 12:36.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #35
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Jag har odlat mina fiskar i säkert 20 år med inavel.
            Och ynglen blir bara mer och mer värda ju mer inavlade dom blir.
            Och när jag köper mina fiskar, så frågar jag aldrig om den är f1, för jag tycker det spelar ingen roll. jag köper fisken enbart om jag tycker den ser fin ut det är det viktigaste för mig, och om den ser fin ut så odlar jag på den.
            Så jag tycker det resonemanget om f1 är rent löjligt, och till sist hur ska säljarn kunna bevisa att den är f1.Janne
            Ja det känns lite som att jag får utveckla lite varför jag tycker det är löjligt det med f1 eller inte.
            Jag ser det framför min vinkling när det gäller varför en f1 ska ha ett högre pris än en fisk som är odlad i flera generationer.
            Jag har odlat och sålt rätt så mycket fisk till både grossister och zooaffärer.
            Och det har varit både f1 och inavlade fiskar i många generationer.
            Jag har aldrig nämnt om mina fiskar har varit f1 eller inavlade, och grossisterna och zooaffärerna har inte frågat heller.
            Det viktigaste för dom är priset, hur bra färg och vilken storlek fiskarna har, sen spelar det ingen roll för dom hur många generationer fisken är odlad.
            Och självklart så är det det viktigaste hur fisken ser ut.
            Och som jag skrev tidigar hur ska odlaren kunna bevisa att fisken är f1.
            Sedan har jag också åkt runt och kollat i zooaffärerna och sett att en del zooaffärer säljer f1 till ett högre pris än vad den vanliga inavlade kostar.
            Det tycker jag är bedrägeri, för nu är det så att en del av dom fiskar som säljs som f1 i affärer, inte är f1.
            Och det gäller även en del som säljs som VF, alla är inte VF.
            Men det behöver inte vara zooaffärernas fel, det ligger nog mer på den som har sålt fisken till zooaffären, han har sagt till zoohandlaren att den är f1 eller VF.
            Så ni som odlar fisk därute i landet, ta till er detta rådet.
            Odla på fisk som ser frisk ut och som ser bra ut ang fläckar och ränder och som har en bra färg, och strunta om den är f1 eller inte, så kommer vi att få bra stammar av fiskar här i landet.
            Ps. detta gäller malawi och tanganyikaciklider, dom andra cikliderna och fiskar har jag ingen aning om hur det fungerar med inavel.Janne

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • November 2007
              • 555

              #36
              En kund som går in i en affär ser oftast priset först, sedan storlek och utseende och det är på dessa parametrar som köpet görs på. Kunden borde kanske fråga hur inavlade de är, men skulle troligtvis inte få något bra svar tillbaka. Att Vf och ev. F1 har ett högre pris betyder enligt mig på att det finns en större efterfrågan på "icke" inavlade fiskar än vad utbudet har att erbjuda. På så vis sätts priset enligt tillgång- och efterfråge-modellen. Jag tror att fler skulle undvika inavlade fiskar om de visste om att de är det pga hur vi människor generellt ser på inavel. Därmed inte sagt att inavel alltid är fel. Det är ju genom inavel och kontrollerad odling/avel som vi skappat olika form och utseende på ex. hundar.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av Koi-fantast
                En kund som går in i en affär ser oftast priset först, sedan storlek och utseende och det är på dessa parametrar som köpet görs på. Kunden borde kanske fråga hur inavlade de är, men skulle troligtvis inte få något bra svar tillbaka. Att Vf och ev. F1 har ett högre pris betyder enligt mig på att det finns en större efterfrågan på "icke" inavlade fiskar än vad utbudet har att erbjuda. På så vis sätts priset enligt tillgång- och efterfråge-modellen. Jag tror att fler skulle undvika inavlade fiskar om de visste om att de är det pga hur vi människor generellt ser på inavel. Därmed inte sagt att inavel alltid är fel. Det är ju genom inavel och kontrollerad odling/avel som vi skappat olika form och utseende på ex. hundar.
                Ja det är helt rätt att de är marknaden som bestämmer vilka priser vi kan ta ut.
                Och marknaden tycker att det är viktigare om fisken har bättre färg och som ser bättre ut i ränderna, därför kan man ta ut bättre pris för den fisken.
                Och framförallt marknaden kan se på fisken hur den ser ut. alltså kunden blir inte lurad, men det kan kunden bli,lurad alltså, om det står en lapp på akvariet att den är f1, och fisken kanske är odlad i flera generationer.Janne

                f1

                Kommentar

                • Per A
                  Användare
                  • December 2007
                  • 101

                  #38
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Ja. Genetiskt sett så är de "F2" men enligt akvaristisk terminologi så är de F1.

                  Om F2 har genetiska problem eller inte beror på populationsstorleken. Fisk från små populationer har "bra" F2 och fisk från stora har "dåliga". Orsaken är att närbesläktade fiskar skaffar ungar och att dåliga gener "syns". Populationens gener rensas alltså ut från dåliga gener. Detta kan vara orsaken till att killies och malawi tål inavel bra. Detta kan man göra själv när man odlar genom att ta bort allt som avviker. Genom att endast odla på honor som kan ta hand om avkomman så finns åtminstone generna för detta kvar t ex.

                  Inavel ökar graden av homozygoti i en popualtion och därmed risken för att recessiva anlag uttrycks, anlag som skulle kunna vara ”dåliga”. Däremot är genetic drift, förlusten av genetsik variation över generationer, större i små populationer än stora, eftersom låg genetisk variation mellan föräldrar ger proportionellt större förlust i variation till avkomman. Genetic drift är dock inte samma sak som inavel eftersom den förändrar allel frekvenserna, genetisk variation, i populationen, medans inavel inte gör det. Inavel förändrar fördelning av generna inom populationen, vilket ökar graden av homozygoti och uttryckandet av tidigare recessiva anlag. Så ja precis:”Fisk från små populationer har "bra" F2 och fisk från stora har dåliga”. Men ”bra” innebär fortfarande en låg genetisk variation, och att avkomman är mer lik föräldrarna pga låg genetisk variation i små populationer pga genetic drift. Om jag har fattat det hel någorlunda rätt…
                  /Per
                  Per Ask, Umeå
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                  salvelinusalpinus@hotmail.com

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #39
                    Ursprungligen postat av Per A
                    Inavel ökar graden av homozygoti i en popualtion och därmed risken för att recessiva anlag uttrycks, anlag som skulle kunna vara ”dåliga”. Däremot är genetic drift, förlusten av genetsik variation över generationer, större i små populationer än stora, eftersom låg genetisk variation mellan föräldrar ger proportionellt större förlust i variation till avkomman. Genetic drift är dock inte samma sak som inavel eftersom den förändrar allel frekvenserna, genetisk variation, i populationen, medans inavel inte gör det. Inavel förändrar fördelning av generna inom populationen, vilket ökar graden av homozygoti och uttryckandet av tidigare recessiva anlag. Så ja precis:”Fisk från små populationer har "bra" F2 och fisk från stora har dåliga”. Men ”bra” innebär fortfarande en låg genetisk variation, och att avkomman är mer lik föräldrarna pga låg genetisk variation i små populationer pga genetic drift. Om jag har fattat det hel någorlunda rätt…
                    /Per
                    Med "bra" menar jag hög grad av heterozygoti och därmed få "deleterious recessive alleles".
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

                      #40
                      malawijanne om man ser ett akvarium som bara en prynads sak där man vill ha fiskar med så bra färger som möjligt då är ditt resonemang bra. Men jag kan tycka att om alla odlare skulle följa dina råd är nog risken att det skulle kraftigt hämma akvarie hobbyn pga att risken för tappande av betenden är för stor. Kolla bara på kraftigt avlade scalarer discus och vissa andra ciklider som mer eller mindre har tappat sin yngel vård på vägen. Dessa betenden är saker som ofta gör att man börjar intressera sig djupare för denna hobby. Men vad skulle hända om vi skulle odla bort detta jo förmodligen skulle inte lika många nya akvarister dyka upp och ett akvarium skulle bara vara en möbel och inte en hobby som det är för dom allra flesta här.
                      Sen om man vill spinna vidare ännu längre så finns det krafter som vill förbjuda akvarier över huvud taget. Och minskar antalet akvarister så är risken större att dom får sin vilja igenom.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #41
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        malawijanne om man ser ett akvarium som bara en prynads sak där man vill ha fiskar med så bra färger som möjligt då är ditt resonemang bra. Men jag kan tycka att om alla odlare skulle följa dina råd är nog risken att det skulle kraftigt hämma akvarie hobbyn pga att risken för tappande av betenden är för stor. Kolla bara på kraftigt avlade scalarer discus och vissa andra ciklider som mer eller mindre har tappat sin yngel vård på vägen. Dessa betenden är saker som ofta gör att man börjar intressera sig djupare för denna hobby. Men vad skulle hända om vi skulle odla bort detta jo förmodligen skulle inte lika många nya akvarister dyka upp och ett akvarium skulle bara vara en möbel och inte en hobby som det är för dom allra flesta här.
                        Sen om man vill spinna vidare ännu längre så finns det krafter som vill förbjuda akvarier över huvud taget. Och minskar antalet akvarister så är risken större att dom får sin vilja igenom.
                        Ja det var ju lite roligt att just du nämner att det är viktigt med ett naturligt beteende, som jag har fattat det så håller du på med mest troffar, gärna vilda för att dom har rätt beteende.
                        Sedan när man köper 30 vilda troffar med könsfördelning 1+2.
                        Stoppar ner dom i en 375, som dom flesta gör.
                        Ja att man kan se ett naturligt beteende med det, det tycker inte jag.
                        Och sedan så tror jag att du missade en viktig detalj, jag skrev att mina erfarenheter grundade sig på enbart malawi och tanganyika ciklider. Att du tar upp scalarens yngelvård eller inte, det skrev jag också att jag inte har den minsta erfarenhet utav andra ciklider eller vanliga fiskar.Janne

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • November 2007
                          • 555

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja det är helt rätt att de är marknaden som bestämmer vilka priser vi kan ta ut.
                          Och marknaden tycker att det är viktigare om fisken har bättre färg och som ser bättre ut i ränderna, därför kan man ta ut bättre pris för den fisken.
                          Och framförallt marknaden kan se på fisken hur den ser ut. alltså kunden blir inte lurad, men det kan kunden bli,lurad alltså, om det står en lapp på akvariet att den är f1, och fisken kanske är odlad i flera generationer.Janne

                          f1
                          Jag tror att vi har lite olika utgångspunkt. Jag ser på fisken och faschineras av genetik, arv, miljö och beteende. Dessa faktorer är viktigast för mig och jag hoppas att vi inte går så långt att vi börjar pumpa in silikon etc. i fiskarna bara för att göra dem finare. Vad är egentligen finast?? Rosa, rött, blått, snett, vinnt eller kantigt..?

                          Jag tror dock att det alltid kommer att finnas en marknad för "finaste" fisken, precis som för "fröken"-Sverige..
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            #43
                            Ursprungligen postat av Koi-fantast
                            Jag tror att vi har lite olika utgångspunkt. Jag ser på fisken och faschineras av genetik, arv, miljö och beteende. Dessa faktorer är viktigast för mig och jag hoppas att vi inte går så långt att vi börjar pumpa in silikon etc. i fiskarna bara för att göra dem finare. Vad är egentligen finast?? Rosa, rött, blått, snett, vinnt eller kantigt..?

                            Jag tror dock att det alltid kommer att finnas en marknad för "finaste" fisken, precis som för "fröken"-Sverige..
                            Ja du är en av dom knappt 1 %, som bryr sig om sådana saker, dom andra plus 99%, dom bryr sig inte om sådana saker, det viktigaste är att dom får en fisk med bra färg och utan sjukdom.
                            Så det är bara för oss, att anpassa oss efter marknaden varken vi vill eller inte.Janne

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #44
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja du är en av dom knappt 1 %, som bryr sig om sådana saker, dom andra plus 99%, dom bryr sig inte om sådana saker, det viktigaste är att dom får en fisk med bra färg och utan sjukdom.
                              Så det är bara för oss, att anpassa oss efter marknaden varken vi vill eller inte.Janne
                              Skitsnack Janne
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #45
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Skitsnack Janne
                                Nej det är inte skitsnack Christer, men som jag har skrivit det är mina erfarenheter när det gäller Malawi och Tanganyikaciklider, dom andra cikliderna plus dom vanliga sällskapsfiskarna det har jag ingen aning om.
                                Och det är lite roligt du Christer som inte ens satsar på Malawiciklider eller tanganyikaciklider, vad vet du om det.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...