bygga eget filter...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

    bygga eget filter...??

    Har en idé om en variant av filterkammare.... Nu är jag inte vidare kunnig så jag vill veta om det kommer funka eller så?
    Karet är ett 540, jag ska bygga egna moduler typ BTNs modulsystem och måla svart mellan... Hörnet för filter då? Tänkte om man kunde silikonera diagonalt och på så sätt göra en triangel i ena hörnet fast inte ända ner till botten, där gör man en rast rätt över eller vad det heter, ett galler iaf! över det läggar man filtermatta då... ev varva med biobollar! ar massa såna hemma... tänkta man kunde lägga dem i ett nät för att lätt kunna ta upp och rengöra??? Sist då ett rejält pumphuvve som blåser rejält... ev komp med en skalle till antingen i filtret eller i andra hörnet...? Reflektioner?? Är jag helt korkad ev???
    540 mbuna + 54L yngel
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

    #2
    ingen???

    hallå???
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Hej

      Ibland kan det ta lite tid innan svar kommer.
      Jag tror att jag förstår hur du menar, men om du kan göra en skiss, så kanske du kommer att få bra svar.
      Varför inte använda en av dina egentillverkade BTN moduler till en filtermodul?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Per A
        Användare
        • December 2007
        • 101

        #4
        Jag skulle gjort en hel bakgrund och kompletterat med lite lösa moduler, tycker det ser verkligare ut. Då är du ju fri att göra nästan hur stor filterkammare du vill bakom bakgrunden, och helt osynlig dessutom...
        /Per
        Per Ask, Umeå
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
        salvelinusalpinus@hotmail.com

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • December 2007
          • 517

          #5
          oki!

          Kan man slänga i bollar där oxå?? och måste man kompl med ytterfilter???
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Per A
            Användare
            • December 2007
            • 101

            #6
            Ursprungligen postat av slarvid
            Kan man slänga i bollar där oxå?? och måste man kompl med ytterfilter???
            Du behöver inte biobollar det funkar med filtermatta... smaksak kanske. Jag hade ett 540 i många år, körde det med två powerheads+filtermattor 10x10x(akvariehöjd-powerhead)cm. Funkar väldigt bra och lätt att göra rent. Nackdel - Grov filtermatta tar inte bort finpartiklar nå vidare bra, komplettera ev. med ett ytterfilter om du vill...
            Bättre med två huvuden än ett, ger dig större variationsmöjligheter på flödet/cirkulationen. Sen beror det ju på vad du har för fisk förståss vilket flöde som är att föredra... om du behöver ett lungt flöde med bra reningskapacitet så skulle jag välja ett stort ytterfilter istället...
            /Per
            Per Ask, Umeå
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
            salvelinusalpinus@hotmail.com

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

              #7
              Ursprungligen postat av Per A
              Du behöver inte biobollar det funkar med filtermatta... smaksak kanske. Jag hade ett 540 i många år, körde det med två powerheads+filtermattor 10x10x(akvariehöjd-powerhead)cm. Funkar väldigt bra och lätt att göra rent. Nackdel - Grov filtermatta tar inte bort finpartiklar nå vidare bra, komplettera ev. med ett ytterfilter om du vill...
              Bättre med två huvuden än ett, ger dig större variationsmöjligheter på flödet/cirkulationen. Sen beror det ju på vad du har för fisk förståss vilket flöde som är att föredra... om du behöver ett lungt flöde med bra reningskapacitet så skulle jag välja ett stort ytterfilter istället...
              /Per
              Kan man komp med bra innerfilter?? Nojig över ytterfilter att hela lägenhetn ska svämma över pga att nån slang dras bort av min dotter
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • Per A
                Användare
                • December 2007
                • 101

                #8
                Ursprungligen postat av slarvid
                Kan man komp med bra innerfilter?? Nojig över ytterfilter att hela lägenhetn ska svämma över pga att nån slang dras bort av min dotter
                Du kan ju i princip göra ett "ytterfilter" i akvariet bakom bakgrunden, nackdelen är väl att det tar plats och är ganska besvärligt att göra rent. Det finns ju plats bakom en hel bakgrund iofs, den ska ju inte vara helt platt det ser ju inge kul ut... är dock personlig vädigt förtjust i mitt nuvarande ytterfilter (Eheim 2260)
                /Per
                Per Ask, Umeå
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                salvelinusalpinus@hotmail.com

                Kommentar

                • Per A
                  Användare
                  • December 2007
                  • 101

                  #9
                  ...glömde! Undvik alla sorter av inkapslade innerfilter dem funkar sällan bra, det är min erfarenhet iaf
                  Per Ask, Umeå
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                  salvelinusalpinus@hotmail.com

                  Kommentar

                  • andgen
                    Användare
                    • August 2007
                    • 8

                    #10
                    Det går aldeles utmärkt att "gömma" filtret i en hemmagjord modul. Jag har själv gjort så i två av mina burkar. Jag har köpt BTN raster och satt dom i modulerna där jag vill att vattnet ska komma in(precis som man gör med de"riktiga modulerna"). Sedan har jag i den ena modulen helt enkelt stoppat ner en bit blå filtermatta med ett perforerat rör i och ett pumphuvud ovanpå. I den andra, sista jag gjorde, tog jag principen från ett ytterfilter. Jag gjorde en kanal som ledde in vattnet i botten av modulen, sedan får det passare genom lager av blå filtermatta, biobollar, "mackaroner" och till sist ytterligare ett lager blå filtermatta innan det till sist blåses ut i akvariet av ett pumphuvud. Båda lösningarna har fungerat mycket bra för mig.
                    Modulerna har jag tillverkat av frigolit som jag sedan har belagt med husfix och därefter spraymålat med modellfärg. Till sist är modulerna lackade med epotex både på in och utsidan.

                    Det är bara att börja bygga, lycka till.

                    Kommentar

                    • slarvid
                      Användare
                      • December 2007
                      • 517

                      #11
                      Ursprungligen postat av andgen
                      Det går aldeles utmärkt att "gömma" filtret i en hemmagjord modul. Jag har själv gjort så i två av mina burkar. Jag har köpt BTN raster och satt dom i modulerna där jag vill att vattnet ska komma in(precis som man gör med de"riktiga modulerna"). Sedan har jag i den ena modulen helt enkelt stoppat ner en bit blå filtermatta med ett perforerat rör i och ett pumphuvud ovanpå. I den andra, sista jag gjorde, tog jag principen från ett ytterfilter. Jag gjorde en kanal som ledde in vattnet i botten av modulen, sedan får det passare genom lager av blå filtermatta, biobollar, "mackaroner" och till sist ytterligare ett lager blå filtermatta innan det till sist blåses ut i akvariet av ett pumphuvud. Båda lösningarna har fungerat mycket bra för mig.
                      Modulerna har jag tillverkat av frigolit som jag sedan har belagt med husfix och därefter spraymålat med modellfärg. Till sist är modulerna lackade med epotex både på in och utsidan.

                      Det är bara att börja bygga, lycka till.
                      schysst!!! DU har inga bilder nånstans?
                      540 mbuna + 54L yngel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...