koka fiskar...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

    #31
    Nu blir jag lite nojig när jag läser era innlägg. Om men värmare slutar funka som den ska brukar den döda all fisk då? Termostaten slutar funka eller? Har ej hållit på så länge men detta vill man ju slippa...
    Senast redigerad av Mattias777; 13 January 2008, 12:32.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #32
      Jag har haft skenande värmare ett antal gånger, och av någon underlig anledning väljer de felande värmarna alltid karen med de dyraste fiskarna

      Den värmare som jag hittils inte haft några som helst problem med är Visitherm. Jag har 5-6st sådana, och den äldsta borde väl vara ungefär 3 år nu. Kanske lite för tidigt att säga att de är 100%, men Jägervärmarna brukar balla ur betydligt tidigare än så.
      Tony Englund

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #33
        Ursprungligen postat av Mattias777
        Nu blir jag lite nojig när jag läser era innlägg. Om men värmare slutar funka som den ska brukar den döda all fisk då? Termostaten slutar funka eller? Har ej hållit på så länge men detta vill man ju slippa...
        Den erfarenheten jag har och har hört är att går den sönder (förutom glaset då) så lägger den inte alltid av utan ger full effekt i karet, råkade senast ut för det förra vecka på ett mindre offentligt akvarium i Uddevalla som jag hjälper till med. Hade 32-33 grader i karet när jag kom på morgonen.

        Christer: effekten måste väl ha betydelse hur fort temperaturen stiger i karet när värmaren går sönder och ger full effekt ut, eller är jag helt ute och cyklar. Är inte effekten max av vad värmaren kan ge. Dvs ställer en 200w värmare in sig på max tar det dubbelt så lång tid att få upp värmen än om det var en 100w värmare. Läste det i någon akvariebok ialf. Sen spelar det ju ingen roll om glaset går sönder iofs.

        Slutat anv glastermometrar också efter att jag hört flera som haft fiskar som slagit sönder dessa och skadat sig. Kör bara digitala nu.

        Kommentar

        • kjaer
          Användare
          • December 2007
          • 72

          #34
          Oj... Nu blir jag orolig. Så Jäger är jätteopålitliga altså? Jag som trodde dom gjorde dom bästa värmarna
          Mvh.
          Johan

          Kommentar

          • Per A
            Användare
            • December 2007
            • 101

            #35
            ...man kan ju sätta ett larm, typ en digital stektermometer som varnar/ringer när det blir för varmt... fast det funkar ju bara när man är hemma fast det är rätt billigt ~80 spänn
            /Per
            Per Ask, Umeå
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
            salvelinusalpinus@hotmail.com

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

              #36
              Av någon anledning har jag så gott som alltid köpt Jägervärmare, har en i drift som är åtminstonde tjugo år gammal och går ännu. Visst har jag nån som är av annat märke oxå. Jag har förstås hört talas om kokta fiskar och därför nu sista åren medvetet köpt just Jäger för att jag trodde att det var ett märke att lita på. Nu när man läser den här tråden blir man riktigt orolig, det låter nästan som det är garanti att man får problem om man kör med Jägervärmare. Konstigt att just jag aldrig haft några bekymmer med mina.

              Vilken symtom visar fisken innan den dör av värmeslag?
              Digitaltermometer med templarm vekar nästan som en vettig investering, men det blir troligen inte föräns man åkt dit själv.

              Hoppas ni skojar om faran med dessa tydligen helt urusla Jägervärmare.
              Jag trodde termostater var gjorda för att slå till o från ofta, hur funkar dessa termostater i dagens värmare? är det fortfarande en bimetall som sköter till o frånslag?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

                #37
                Ursprungligen postat av tege
                Av någon anledning har jag så gott som alltid köpt Jägervärmare, har en i drift som är åtminstonde tjugo år gammal och går ännu. Visst har jag nån som är av annat märke oxå. Jag har förstås hört talas om kokta fiskar och därför nu sista åren medvetet köpt just Jäger för att jag trodde att det var ett märke att lita på. Nu när man läser den här tråden blir man riktigt orolig, det låter nästan som det är garanti att man får problem om man kör med Jägervärmare. Konstigt att just jag aldrig haft några bekymmer med mina.

                Vilken symtom visar fisken innan den dör av värmeslag?
                Digitaltermometer med templarm vekar nästan som en vettig investering, men det blir troligen inte föräns man åkt dit själv.

                Hoppas ni skojar om faran med dessa tydligen helt urusla Jägervärmare.
                Jag trodde termostater var gjorda för att slå till o från ofta, hur funkar dessa termostater i dagens värmare? är det fortfarande en bimetall som sköter till o frånslag?
                Dör gör dom väl pga syrebrist när det blir för varmt. Tecken på syrebrist är att dom blir passiva samt att andningsfrekvensen blir högre. Dessutom blir dom ofta bleka.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #38
                  Vad säger värmaren
                  är den dränkbar (dränk inte en värmare som ej kan vara helt under vattnet)
                  dom flesta går sönder av två anledningar

                  1. du har den helt under vatten ytan fast värmaren har ett streck på max vattenhöjd, kondensproblem vilket dödar elektroniken
                  2. du glömmer att dra ur kontakten vid vattenbyte, elektroniken blir överhättad

                  vad kan gå sönder på värmaren
                  1. styrningen
                  betyder att värmaren kan gå på max enligt enligt värmarens watt tal eller så värmer den inte alls.
                  2. fukt på värmeelementet vilket kan betyda att värmaren kan ge hur mycket värme som helst.
                  3. glashöljet går sönder och allt blir strömförande ?? låter värre än det är
                  har alldrig sett döda fiskar av den anledningen, ej heller människor fast dom klagar gärna när dom fått en pytteliten stöt.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    Användare
                    • November 2007
                    • 555

                    #39
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    And it is shatter-proof ie. resistant to cold water shock, which can occur during maintenance or sudden water level changes.
                    -------------------------------------------------------------------
                    Jag tycker att det är snudd på ett marknadsföringsbrott att skriva (min översättning) "Den är omöjlig att förstöra (kross-säker), dvs. motståndskraftig mot kallvattenschock vilket kan inträffa vid underhåll eller vid stora förändringar av vattennivån". (Min tolkning lyder) Är den omöjlig att förstöra så är den det oavsett hur den behandlas eller vad den utsätts för. Så, skriver de "Shatter-proof" så tror jag att det kan tolkas som livstidsgaranti när det gäller glaset, men inte för själva mekaniken med termostat och värmare. Så, tolkar iaf. jag det.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

                      #40
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Vad säger värmaren
                      är den dränkbar (dränk inte en värmare som ej kan vara helt under vattnet)
                      dom flesta går sönder av två anledningar

                      1. du har den helt under vatten ytan fast värmaren har ett streck på max vattenhöjd, kondensproblem vilket dödar elektroniken
                      2. du glömmer att dra ur kontakten vid vattenbyte, elektroniken blir överhättad
                      1. Strecket på mina Jägervärmare tolkar jag som min vattenhöjd, ( den är ju dränkbar ) blir vattennivån lägre än så är sannolikheten att glaset spricker ganska stor, med andra ord lika med orsak nr:2

                      Vilka värmare har idag märke för max vattenhöjd?
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        #41
                        Ursprungligen postat av tege
                        1. Strecket på mina Jägervärmare tolkar jag som min vattenhöjd, ( den är ju dränkbar ) blir vattennivån lägre än så är sannolikheten att glaset spricker ganska stor, med andra ord lika med orsak nr:2

                        Vilka värmare har idag märke för max vattenhöjd?
                        Hur vet du att den är dränkbar ?
                        Jäger har flera olika kvalite på sina värmare och priset hänger ihop med kvaliten
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

                          #42
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Hur vet du att den är dränkbar ?
                          Jäger har flera olika kvalite på sina värmare och priset hänger ihop med kvaliten
                          Till exempel genom att läsa på kartongen där det står att den är dränkbar på helt vanlig svenska. Vore den inte dränkbar borde det finnas markeringar för både min och max vattennivå.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 804

                            #43
                            Hej.
                            Dom gamla jäger hade min max nivå ,dom nya har bara lägsta.
                            mvh Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • Barracudan
                              Användare
                              • April 2005
                              • 453

                              #44
                              En fundering bara, har någon, någongång haft en värmare som håller den temperaturen man ställer in dom på?

                              Själv har jag aldrig haft det. Termostaten verkar inte fatta om det är sommar eller vinter ute, utan går på och av i vanlig takt.
                              Frontosamarkus

                              Kommentar

                              • tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

                                #45
                                Ursprungligen postat av Barracudan
                                En fundering bara, har någon, någongång haft en värmare som håller den temperaturen man ställer in dom på?

                                Själv har jag aldrig haft det. Termostaten verkar inte fatta om det är sommar eller vinter ute, utan går på och av i vanlig takt.
                                Mina värmare vill jag nog påstå håller den temp som dom är inställda på, om det är vinter eller sommar ute spelar ingen större roll vad jag förstår.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                                Kommentar

                                Arbetssätt...