filterproblem!Råd sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dan_ne
    Användare
    • October 2007
    • 41

    filterproblem!Råd sökes!

    öppnade upp min fluval fx5 o kramade ur filtermaterialet i mitt nyuppstartade kar.allt frid o fröjd.
    skulle sedan dra igång det igen o den j**elnville inte starta!
    kämpade i flera timmar men det va kört!.
    så nu har jag ett eheim 2217 i mitt 540liters med 2 påfåglar(16-17cm)3guldsömmar(10,5,3cm)o en gibbi på ca 15cm.
    "räcker det"? eller bör jag kompletera med mer filtervolym på nåt sätt?
    (detta är 2.a gången detta filter strular så här ,nu litar jag inte på fx5:an nå mer)

    mvh Danne
  • malawialex
    Användare
    • January 2007
    • 125

    #2
    hänt samma sak för mig. jag provade att banka på den så satte impellern igång sig.
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

    Kommentar

    • dan_ne
      Användare
      • October 2007
      • 41

      #3
      har bankat ,sugit o blåst.mm.
      inget funkar!

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av dan_ne
        öppnade upp min fluval fx5 o kramade ur filtermaterialet i mitt nyuppstartade kar.allt frid o fröjd.
        skulle sedan dra igång det igen o den j**elnville inte starta!
        kämpade i flera timmar men det va kört!.
        så nu har jag ett eheim 2217 i mitt 540liters med 2 påfåglar(16-17cm)3guldsömmar(10,5,3cm)o en gibbi på ca 15cm.
        "räcker det"? eller bör jag kompletera med mer filtervolym på nåt sätt?
        (detta är 2.a gången detta filter strular så här ,nu litar jag inte på fx5:an nå mer)

        mvh Danne
        Tillfälligt funkar säkert ett Eheim 2217 även om det kanske är i minsta laget. har du ingen garanti på filtret, kunde ju lämna in det och om de erbjuder dig ett nytt kanske du kunde byta mot ex Eheim eller ngt annat. Troligtvis skickar dom väl iväg det. Själv har jag 3 fx5.or och är inte direkt imponerad av de filtret tyvärr.

        Kommentar

        • dan_ne
          Användare
          • October 2007
          • 41

          #5
          fick det med karet när jag köpte det i våras,har tyvärr inget kvitto till pumpen.
          är inte direkt sugen på att ha ett likadant igen heller
          ok, så jag bör alltså komplettera 2217 med något annat också framöver.
          tack för snabba svar!

          Kommentar

          • dan_ne
            Användare
            • October 2007
            • 41

            #6
            nästa huvudvärk är då att jag har en woodrock bakgrund med ett hål i för utblåset för fx5:an.
            diametern på slangen är ju bra mycket större en den på eheim 2217.
            hur kommer jag tillrätta med det här då?

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Köp en övergång från x5 till 2217 och sätt x5 famför 2217 och ta ur impellern i fluvalfiltret så får du större filtervolym.Övergångar har dom som säljer damfisk och tillbehör.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Styrsö
                Användare
                • November 2004
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av Mats
                Hej.
                Köp en övergång från x5 till 2217 och sätt x5 famför 2217 och ta ur impellern i fluvalfiltret så får du större filtervolym.Övergångar har dom som säljer damfisk och tillbehör.
                mvh Mats
                Hornbach är bra om ni har i Luleå

                Kommentar

                • liv
                  NCS Medlem
                  • February 2005
                  • 192

                  #9
                  Ursprungligen postat av dan_ne
                  öppnade upp min fluval fx5 o kramade ur filtermaterialet i mitt nyuppstartade kar.allt frid o fröjd.
                  skulle sedan dra igång det igen o den j**elnville inte starta!
                  kämpade i flera timmar men det va kört!.
                  så nu har jag ett eheim 2217 i mitt 540liters med 2 påfåglar(16-17cm)3guldsömmar(10,5,3cm)o en gibbi på ca 15cm.
                  "räcker det"? eller bör jag kompletera med mer filtervolym på nåt sätt?
                  (detta är 2.a gången detta filter strular så här ,nu litar jag inte på fx5:an nå mer)

                  mvh Danne
                  Vel ,har ett 530 med crenicicla,s.daemon og en stim congotetra.Har sedd opp gjennom åran att det har kommet masse nye filtere på markedet.Men jeg kjører bare ett merke:EHEIM og har aldri hatt noe tull med dem.Nå går det et eheim 2080 på akvariet.Meget bra filter.
                  jan

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av liv
                    Vel ,har ett 530 med crenicicla,s.daemon og en stim congotetra.Har sedd opp gjennom åran att det har kommet masse nye filtere på markedet.Men jeg kjører bare ett merke:EHEIM og har aldri hatt noe tull med dem.Nå går det et eheim 2080 på akvariet.Meget bra filter.
                    Jag är benägen att hålla med dig angående kvaliteten på Eheim men ett Eheim 2080 pumpar 1700 l/timme och en fx5:a 3500 l/timme. Ett Eheim 2080 är ochså i regel betydligt dyrare...

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      #11
                      Ursprungligen postat av A C-son
                      Jag är benägen att hålla med dig angående kvaliteten på Eheim men ett Eheim 2080 pumpar 1700 l/timme och en fx5:a 3500 l/timme. Ett Eheim 2080 är ochså i regel betydligt dyrare...

                      Mvh/Andreas.
                      Sen är ju frågan hur mycket en pump egentligen drar runt. Erfarenheten är att Eheim pumpar i det närmaste hållar vad de lovar även efter flera månader utan att rengöra, medan billigare pumpar tappar markant pumpkapacitet redan efter en vecka eller två.

                      Eheim är som oftast en kvalitet för sig.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

                        #12
                        Jag drog isär min fluval3+ och petade på impellern så startade den efter samma problem. Jag tror att det hamnar massa skit som gör att impellern inte får tillräcklig kraft att starta igång om den inte är trasigt.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.
                          Min tanke är att det ej är smuts utan att axel och lager är lite slitna och sätter sig på sniskan,det behövs ej mycket till allra helst på fluvals ytterfilter.
                          mvh Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Flipper
                            Användare
                            • March 2005
                            • 143

                            #14
                            Hade liknande problem med mitt gammla 8-kantiga Eheim innerfilter. Det bara stannade. När jag tog det ut och provkörde i badkaret då funkade det utan problem.

                            Funkar mycket bra nu, knapptyst, köpte det på loppis för 20:-

                            Är det någon som vet hur mycket lit/tim drar det?

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av Flipper
                              Hade liknande problem med mitt gammla 8-kantiga Eheim innerfilter. Det bara stannade. När jag tog det ut och provkörde i badkaret då funkade det utan problem.

                              Funkar mycket bra nu, knapptyst, köpte det på loppis för 20:-

                              Är det någon som vet hur mycket lit/tim drar det?
                              Eheim 2209:
                              8 l/minut= 480 l/timme

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...