Rovfisktråden 2008

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    • November 2006
    • 172

Vet at burken er for liten - venter på å flytte i en større (1400)l. Delfincikliden og Venustusen ble begge satt inn i karet samtidig - som ganske små for 2,5 år siden. Først den siste tiden er det blitt real kamp.
    Er litt overrasket over at det er Delfincikliden som angriper og jager hele tiden.
    Vurderer å plassere en av dem midlertidig i en 180l (selv om den er litt liten).
    Delfincikliden slåss også mye med en voksen Placidochromis Electra hanne. Resten av fiskene får være i fred.

Flere av haplisene har nå sterke og fine farger nesten hele året. Vil rovisar i akvarium også ha det, eller bare i leksperioden? Vil vi oppleve at flere rovisar i burken vil dominere slik at hapliser som Delfiner, Electra, Protomelas, O. Lithobates, Ahli og Aulonocarane våre undertrykkes og mister fargen? Eller går det bra.

Har sett mye på store rovisar, og er sugen på det i mitt nye kar.

Kommentar

• Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

Ursprungligen postat av KjellM
      Vet at burken er for liten - venter på å flytte i en større (1400)l. Delfincikliden og Venustusen ble begge satt inn i karet samtidig - som ganske små for 2,5 år siden. Først den siste tiden er det blitt real kamp.
      Er litt overrasket over at det er Delfincikliden som angriper og jager hele tiden.
      Vurderer å plassere en av dem midlertidig i en 180l (selv om den er litt liten).
      Delfincikliden slåss også mye med en voksen Placidochromis Electra hanne. Resten av fiskene får være i fred.

Flere av haplisene har nå sterke og fine farger nesten hele året. Vil rovisar i akvarium også ha det, eller bare i leksperioden? Vil vi oppleve at flere rovisar i burken vil dominere slik at hapliser som Delfiner, Electra, Protomelas, O. Lithobates, Ahli og Aulonocarane våre undertrykkes og mister fargen? Eller går det bra.

Har sett mye på store rovisar, og er sugen på det i mitt nye kar.
      Tycker också det låter konstigt att det är Venustusen som blir jagad.. Har även "Delfiner" jag med tillsammans med Venustus gruppen och det går bra fast Moorii får alldrig plats att leka.

De flesta Rovisar håller lekdräkt året runt men visst finns en hona i burken av samma art brukar de färga ännu mer
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

Släng upp lite mer rovis bilder i tråden Alltid kul med bilder även om de inte är super bra.

Här kommer det några rostratus bilder ingen rovis direkt men en stor vacker haplis iaf. Först en på min ena F.rostratus hona har 2st honor men bara denna som leker, men hon är lite rädd av sig och har spottat ut romen o gömt sig i sanden ett antal ggr

Och en på hanen har 2st men detta är den största som är dominant och vackrast.
        Senast redigerad av Cichlidaholic; 10 January 2008, 04:26.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Nix, den borde liksom myggor snarast kallas "betare". Rovdjur dödar och äter av sitt byte men betare äter delar av annan organism utan att döda den. Parasiter har en eller ett fåtal värdar under sitt liv vilket gör att myggor och fjällätare får kallas något annat och det som passar bäst är betare. Det är faktiskt rätt konstigt att ingen har funderat ut en term för dessa utan man tvingas använda en som egentligen hör till växtätare.
          Intressant!, men ett annat exempel på en art som ofta kallas för parasit,nämligen havsfågelfamiljen Labb som borde vara vad?, förövrigt lite komiskt med termen Betare..hehe
          Senast redigerad av specmats; 10 January 2008, 04:45.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av specmats
            Intressant!, men ett annat exempel på en art som ofta kallas för parasit,nämligen havsfågelfamiljen Labb som borde vara vad?, förövrigt lite komiskt med termen Betare..hehe
            Hej

Den kallas för kleptoparasit http://en.wikipedia.org/wiki/Cleptoparasite

Vi har aven broodparasite t ex gök och gökmal.

Wikipedia definierar faktiskt parasitism rätt http://en.wikipedia.org/wiki/Parasite och tar upp myggor under betare (grazer) http://en.wikipedia.org/wiki/Grazer

Wikipedia blir bara bättre och bättre.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

Tack för intressant fakta, läste länkarna till Wiki. om detta, kan bara hålla med att Wikipedia är imponernade-synnerhet mängden data är ju enorm
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Om vi är inne på rovmalawi, så är väl denna firren den som åtminstone ser farligast ut

R. esox:
                Tony Englund

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ursprungligen postat av Tony
                  Om vi är inne på rovmalawi, så är väl denna firren den som åtminstone ser farligast ut

R. esox:
                  Den du, skulle man inte vilja komma ivägen för.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

R. esox:
                    Tony kan du inte komma o fota lite på mina Rhampisar =P De har växt som skrutt runt 20-25cm nu. Hur stor är din på bilden?

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                      Tony kan du inte komma o fota lite på mina Rhampisar =P De har växt som skrutt runt 20-25cm nu. Hur stor är din på bilden?
                      Den på bilden är honan, och var inte mer än 35cm. Hanen var runt 42-43.

Tyvärr har de lämnat jordelivet, men jag köper ett nytt par så snart jag ser en skymt av dem på lagom avstånd.

Numera har jag två arter på tillväxt, R. chilingali och R. longiceps "blue back" senga. Ola Svensson lyckades plocka med sig ett gäng nyspottade från England, och jag fick äran att försöka dra upp dem
                      Tony Englund

Kommentar

• Cichlidaholic
                        Användare
                        • June 2005
                        • 1103

Den på bilden är honan, och var inte mer än 35cm. Hanen var runt 42-43.

Tyvärr har de lämnat jordelivet, men jag köper ett nytt par så snart jag ser en skymt av dem på lagom avstånd.

Numera har jag två arter på tillväxt, R. chilingali och R. longiceps "blue back" senga. Ola Svensson lyckades plocka med sig ett gäng nyspottade från England, och jag fick äran att försöka dra upp dem
                        Du kan gärna få komma o ta lite bilder här Tony du som är duktig med kameran Så kanske du kan få med dig ett nytt par hem med

Bifogar bild på min Champsochromis caeruleus hane den är nu nästan 40cm
                        (Bild Matti)
                        Senast redigerad av Cichlidaholic; 11 January 2008, 02:45.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Thomas R.

Grattis Tony! Så nu är du med Rhamphisar igen! Dessa kommer dock inte i närheten av den monsterstorlek dina gamla var! Men de är ganska trevliga ändå, aktiva rackare.
                          Har precis varit till Stockholm och levererat 6 vuxna par av "Chilingali´n".
                          /Thomas

Kommentar

• Cichlidaholic
                            Användare
                            • June 2005
                            • 1103

Ursprungligen postat av Thomas R.
                            Grattis Tony! Så nu är du med Rhamphisar igen! Dessa kommer dock inte i närheten av den monsterstorlek dina gamla var! Men de är ganska trevliga ändå, aktiva rackare.
                            Har precis varit till Stockholm och levererat 6 vuxna par av "Chilingali´n".
                            /Thomas
                            Hur stora blir Chilingali? De jag har är Rhamphochromis sp. Ferox "Yellow fin" Vad jag sett i beskrivningar ska dessa bli runt 40-45cm

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                              Hur stora blir Chilingali? De jag har är Rhamphochromis sp. Ferox "Yellow fin" Vad jag sett i beskrivningar ska dessa bli runt 40-45cm
                              I naturen 14 cm men i akvarium drygt 20 cm. R. longiceps blir 25 i naturen har jag för mig men större i akvarium.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Per A
                                Användare
                                • December 2007
                                • 101

N. sexfasciatus, inget monster direkt...
                                Per Ask, Umeå
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                                salvelinusalpinus@hotmail.com

Kommentar

Arbetssätt...