UV-filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • May 2002
    • 387

    UV-filter?

    Hej

    Jag skulle behöva lite råd om UV filter. Jag tänkte försöka få tag i en grupp av Apistogramma Steindachneri och sätta dem i ett 550 liters akvarium tillsammans med en grupp Nyckelhålsciklider, några Ancistrus och en stor fet L.Thayeri hane.
    A. steindachneri är en av mina absoluta favoritarter. Jag har haft dem tidigare i några olika omgångar, De har förökat sig och det har gått bra i ett eller ett par år. Sedan har alltid katastrofen kommit, med infektioner och sår som orsak. Det har ofta inträffat under perioder då jag inte har kunnat ägna akvarierna full uppmärksamhet. (semestrar, o.d.)
    Så jag tänkte, Nu eller aldrig mer. Jag ska göra ett helhjärtat försök att etablera en koloni Steindachneri i mitt akvarium. Målsättningen är att få en så stabil och hög vatten kvalitet som möjligt. Steindachneri är enl. min mening väldigt mottaglig för sjukdomar när vattenkvaliten är låg.
    Jag har idag två innerfilter (Maxi jet pumpar med PVC-rör och filter material)
    Ph och dH är under kontroll, så det är inte något som behöver åtgärdas).
    Så därför funderar jag på ett UV filter som komplement till konventionell filtrering.

    Vad har ni för erfarenheter och vad kan ni ge för råd om UV filter.
    Är kolfiltrering ett alternativ till UV-filter?

    Länk till ett par bilder på akvariet i fråga:



    Mvh/Per
    Senast redigerad av Pelle; 05 January 2008, 15:12.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    UV-filter är overkill i de flesta kar, enligt min mening. Tänk på funktionen - UV dödar bakterier/alger och annat som passerar lysröret. Det ersätter inte vattenbyten, det minskar inte nitrat eller andra ämnen i vattnet - det dödar bara saker. Som motmedel till cyano/svävalger eller sjukdomsstoppare om man har flera kar så funkar de finfint. Som sjukdomsstoppare i ett enda kar är jag mycket tveksam till om det ger effekt.

    Kolfilter är också egentligen bara ett mycket fint filter, så fort det inte är aktivt längre. I övrigt suger det åt sig en del ämnen, men du får hålla koll på det också.

    Filtrering till Apisto är rätt lurigt, eftersom man oftast kör dem i så låga pH att det knappast finns några filterbakterier (under pH 6,5 har du inte många nitrifierande bakterier). Om du vill kunna "slarva" med ett Apisto-kar tror jag det bästa är mycket space (dvs få firrar). Se till att vattenbytena är så enkla som möjligt att göra, så du inte drar dig för dem. Flytväxter som tål lågt pH sköter kvävehalterna (göd försiktigt med någon micro-gödning, dessa brukar ge otroligt bra effekt i lång tid om du har lågt pH). Levandefoder, t ex Hyallella, är enkelt att pytsa i några gånger i veckan - kör du i bra mängder sådana tar det några dagar innan de har ätit upp allt. Du får iof problemet att köra en/flera Hyallella-kulturer vid sidan om, men de är otroligt lättskötta och fixar slarv rätt bra. Förökar sig i allafall.

    Nå, det är mina tips. Som jag ser det gör varken UV eller kolfilter särdeles mycket för att förbättra vattenkvaliten i de syften du har tänkt.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 January 2008, 09:55.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • May 2002
      • 387

      #3
      Tack för dina kommentarer Patrik! Jo, jag håller med dig i allt det du säger. Och jag tror inte heller att det finns "genvägar" förbi regelbundna vatten byten, frodig växtlighet, Fryst och levande foder och låg densitet av fisk i akvariet.
      Jag bemästrar detta tror jag hyfsat bra, men likt förb...t så lyckas jag inte bra med Steindachneri! De trillar alltid dit på någon konstig infektion. Typ, sår på kroppen och mystiska svamp infektioner.

      Jag kan sköta alla vattenbyten och utfodra ordentligt flera månader, och så syndar man ett par veckor med sämre vattenbyte och sämre utfodring, och så drabbas man av katastrofen. Och det konstiga är att det inte går att reparera heller, infektionerna bara fortsätter trots att man går tillbaka till ordentliga rutiner igen.

      Jag har haft Steindachneri vid tre tillfällen, och det har slutat på ungefär samma sätt varje gång.
      Jag ser inte UV-filter som ett alternativ till de saker som nämner ovan. Jag har bara inbillat mig att det kan vara ett effektivt sätt att hålla de sjukdomsaltrande bakterierna i shack! I förebyggande syfte alltså.

      Mvh/ Per

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #4
        Hej Pelle.
        Prova Vad är det den heter?har glömt namnet,laddas med väteperod?Herre gud nu står det still,HJÄLP.Syresätter vattnet och hjälper tiil vid nedbrytningen.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av Mats
          Hej Pelle.
          Prova Vad är det den heter?har glömt namnet,laddas med väteperod?Herre gud nu står det still,HJÄLP.Syresätter vattnet och hjälper tiil vid nedbrytningen.
          mvh Mats
          Oxidator

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #6
            Tack.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Pelle,
              har du kört dem i tillräckligt lågt pH då? Borde kunna göra en skillnad, tycker jag. Annars får du månne lyfta ut dem och ge dem en saltkur. Det tradiga med Apisto är dock att de kan vara känsliga, och har det väl börjat gå åt pipan så brukar det vara hopplöst att rädda dem. Det enda raka är att odla på ett/flera par i andra burkar så att man alltid kan förnya beståndet med nya yngel.

              UV-filtret drar väl ner bakteriehalterna en bit även om man bara kör det i ett enda kar. Om fisken väl har fått något på sig så är det dock verkningslöst i de flesta fall (men visst, det speedar upp tillfrisknandet från vissa sjukdomar där sjukdomscykeln inkluderar fritt svävande bakterier och liknande). Det som sitter på fisken måste ändå medicineras.

              En oxydator hjälper knappast någonting i pH under 6,5. En hög syrehalt är bra, men det hjälper endast till med nedbrytningen om det finns nitrifierande bakterier - och det gör det i princip inte vid pH under 6,5. Den enda filtrering jag kan komma på som funkar bra vid så långa pH är just växter.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • liv
                NCS Medlem
                • February 2005
                • 192

                #8
                Hadde samme problem med en gruppe S.Daemon,men da jeg har dem i ett 530 tok jeg og satte igang ett eheim 2080 og ett fluval innvendig som blåser ca 400 l t.Kraftig oppgradering av filtreringen.Justerte utblåsingen så att det ikke ble for kraftig,og selfølgelig ca.50%vannskifte i uken.Fikk ettr 1 uke mye livligere og kraftigere farget fisk.
                jan

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej Patrik.
                  Du har fel angående nedbrytning av bakterier,dessa finnes också i låga ph-värden.Har haft dena diskusion på diskussidan om just att det inte skulle finas bakteri i låga ph-n och där fram kom att dessa finns.Har ett ph mellan 5-6,5 i mina kar,
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mats
                    Hej Patrik.
                    Du har fel angående nedbrytning av bakterier,dessa finnes också i låga ph-värden.Har haft dena diskusion på diskussidan om just att det inte skulle finas bakteri i låga ph-n och där fram kom att dessa finns.Har ett ph mellan 5-6,5 i mina kar,
                    mvh Mats
                    Nope, har sett ett par vetenskapliga studier kring detta och nitrifierande bakterier gör ingen skillnad i pH under 6,5. Några finns fortfarande kvar (dvs överlever), men de förökar sig knappast. Det ska finnas andra varelser som tydligen kan sköta nitrifieringen i låga pH, men de vet jag inte om de finns i våra kar. De vanliga bakterierna finns i vart fall inte i några mängder som gör skillnad. Läser gärna diskussionen ni haft och varför bakterierna skulle finnas i så låga pH. Helt övertygad om motsatsen.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Är inte så värst insatt i detta med bakt. men det funkar.Har stora filtervolymer i mina kar och låg genomströmmning.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • johanh
                        Användare
                        • February 2007
                        • 49

                        #12
                        Jag förstår inte det med att nedbrytande bakterier i vettig mängd inte skulle finnas när pH är under 6,5. Jag har haft pH kring 6,3-6,4 mha controller och CO2 och i det akvariet skedde då en bra nedbrytning. Jag skulle sett det annars då botten är fin rådasand och så skulle ammoniumvärdena stigit. Kanske är det denitrifikationen du tänker på Patrik (alltså när nitrat kan omvandlas till kvävgas) och inte nitrifikationen från ammonium till nitrat?

                        mvh Johan
                        www.hansson.md/
                        Umeå Akvarieförening

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Nope, det är nitrifikation jag tänker på. Det är vetenskapliga studier jag har läst som mycket klart slår fast vilka betingelser de nitrifierande bakterierna trivs i. Effektiv nitrifiering är viktigt både ur vattenverkens synvinkel samt för de som odlar matfisk i stor skala, studierna jag sett har haft koppling till detta. Optimalt är ett pH på 8,3 och temp över 30 grader (givetvis under förutsättning att syrehalten är tillräcklig). Vid pH 6,5 var de nitrifierande bakterierna nere på 10 procent jmf med de optimala förhållandena, om jag inte minns fel. Under pH 6,5 sjunker antalet bakterier ytterligare. Ska snoka i mina gömmor och se om jag hittar materialet igen, vet att jag sparat det.

                          Så visst finns bakterierna, men inte i så stor omfattning. Med stora biologiska filtervolymer kanske de kan göra en skillnad i kar med pH mellan 6 och 6,5 men i lägre pH tror jag knappast de kan spela någon roll. Jag vet att jag läst någonstans om att det finns svampar som kan ta över nitrifieringen vid låga pH-värden, kanske finns sådana i akvarierna också - och det kan vara dessa som gör att reningen funkar i låga pH. Dessa svampar har jag dock inte hittat någon vettig information kring.

                          Sedan finns det andra sätt som ammonium kan försvinna ur karet på, behöver inte alls vara kopplat till filtreringen. Hungriga växter kan t ex fixa en hel del. Om jag inte missminner mig går det även att lufta ut ammonium. Mitt system är t ex uppbyggt med en "ammoniumventil". Med mycket fisk i karen så luktar det verkligen pecka om den luften.

                          Hur kan ni vara säkra på att ni har tillräckligt med nitrifierande bakterier i karet och helt utesluta andra sätt som kan ha påverkat ammonium? Men visst, kör man med stor filtervolym och märker att karet funkar bättre så händer det troligen något i filtret - min poäng är bara att det inte behöver vara relaterat till just nitrifierande bakterier.

                          Hilsen,

                          P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 January 2008, 08:10.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...