Mopanirot sänker ph ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    Användare
    • December 2007
    • 37

Mopanirot sänker ph ?

har en rot som väger 1,6 kg ca 40 cm lång som jag har över tänkte slänga i den i ett trivselakvarium men hur mycke kan den sänka ph tror ni ? det ligger på 7,5 i dagsläget
    160 liter centralamerika
  • patrickeriksson
    Användare
    • October 2007
    • 355

Ursprungligen postat av evilsteken
    har en rot som väger 1,6 kg ca 40 cm lång som jag har över tänkte slänga i den i ett trivselakvarium men hur mycke kan den sänka ph tror ni ? det ligger på 7,5 i dagsläget
    Troligtvis så kommer det inte ens att bli mätbar skillnad. Det beror visserligen på vad du har för KH värde. Är KH värdet väldigt lågt så kanske PH värdet går ner ett par tiondelar. Tjejen försökte få ner PH med rötter en gång. Hon fyllde upp med så mycket rötter and man inte kunde se i karet, det var mörkbrunt. På grund av högt KH så blev det ingen skillnad alls.
    Patrick Eriksson

Kommentar

• evilsteken
      Användare
      • December 2007
      • 37

Ursprungligen postat av patrickeriksson
      Troligtvis så kommer det inte ens att bli mätbar skillnad. Det beror visserligen på vad du har för KH värde. Är KH värdet väldigt lågt så kanske PH värdet går ner ett par tiondelar. Tjejen försökte få ner PH med rötter en gång. Hon fyllde upp med så mycket rötter and man inte kunde se i karet, det var mörkbrunt. På grund av högt KH så blev det ingen skillnad alls.
      pH 7.6-8.2
      dH 1.4-1.8

är dom värdena jag har, kan ju tillägga att det är i 160l karet den ska i
      Senast redigerad av evilsteken; 05 January 2008, 11:10.
      160 liter centralamerika

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Tror inte det gör någon större skillnad. Sådana rötter brukar vara rätt hårda och väl tvättade, så det skulle förvåna mig om den påverkar vattnet alls. Nu har du rätt låg totalhårdhet, men även då krävs det en del för att få en pH-dropp. Jag hade utan tvekan kört ner den i karet.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...