Magnus: Vad har du för UV-hus till kameran? Vore riktigt skoj att kunna fota under vatten, om jag nu skulle få chansen.
Fisk och akvarierelaterade bilder - del 4
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Testar mitt nya macro Nikon AF 60/2,8D micro
Riktigt kul objektiv fick det i fredags. Fotat utan blixt.
1 Guld ancistrus
2 Troffeyngel 4cm långt
3 A erueka
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
-
Kommentar
-
Tro mig...jag hör dagligen en förväxling mellan magnus och mattias så jag är otroligt van...men med mattiasson i effternamn så får man kanske räkna med det.
Robin: Jag var på jakt efter undervattenshus till kameran, antingen till 40D´n eller till min sony W7, kompakt. Tyvärr så visade det sig att canonUV huset kostade runt 10 papp (kollade inte närmare...kanske går att hitta för 8 också ). Till Sony´n så hade det utgått och finns endast att få tag på i usa, men å andra sidan så funkar det ner till 40 meter så...det är ju ett alternativ för framtiden.
Just denna gång så lånade jag en vän olympus kamera som är stöttålig och vattensäker till 3 meters djup (en ny modell som heter µ 1030 SW) är tät till 10 meter, riktigt smidig att hantera och många bilder blev helt okej.
Hade dock bara 1gigs minne med mig så jag fick snåla med bilderna. Sen så går ju inte skärpan att räkna med alls under vattnet utan blixt osv, så jag ser mer bilderna som "dokumentationsbilder" och i vissa fall för att kunna leta upp fiskarna man sett i min bok om röda havets
fiskar..hehe..
Blev väl upp mot 80-100 olika arter som jag såg när jag snorkla, bland annat drakfisk, rocka och nån manta. dock inga sköldpaddor, muränor eller hajar.... jag får se om jag kan få fram lite mer bilder och så..Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Jag har glömt vad jag köpte... art? kakadua?Senast redigerad av Laesk; 02 February 2008, 19:26.Kommentar
-
Det ser härligt ut Magnus. Jag brukar köpa engångskameror för ca en hundring styck när jag ska ta UV-bilder.Senast redigerad av Micke; 02 February 2008, 19:36.Kommentar
-
-
Makadi Bay, Egypten. Betydligt trevligare än att bo två mil norrut i Hurughada. Bodde på ett "all inclusive" hotell som hette Gand Makadi. Toppenbra med 30 meter till snorkling på jättefina korallrev, dock så har dom blivit sämre på senare år i takt med den ökade turismen och fler hotell med utsläpp osv osv..Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Kommentar
-
Jag gillar Hurghada som till skillnad från turistorter som El Gouna och och Makadi Bay, även har en stor andel inhemsk befolkning.
Bilderna ovan är från Sharm el Naga som är ett mycket bra ställe för snorkling och dykning söder om Makadi Bay. Vi tag taxi dit de ca 5 milen från Hurghada för 120:- t o r, då ingick att taxin väntade på oss hela dagen medan vi snorklade .
Ett ställe som rekommenderas varmt. www.sharmelnaga.comSenast redigerad av Micke; 02 February 2008, 20:58.Kommentar
-
Jag gillar Hurghada som till skillnad från turistorter som El Gouna och och Makadi Bay, även har en stor andel inhemsk befolkning.
Bilderna ovan är från Sharm el Naga som är ett mycket bra ställe för snorkling och dykning söder om Makadi Bay. Vi tag taxi dit de ca 5 milen från Hurghada för 120:- t o r, då ingick att taxin väntade på oss hela dagen medan vi snorklade .
Ett ställe som rekommenderas varmt. www.sharmelnaga.com
Ja berätta gärna era erfarenheter om egypten, för det är ju ofta billiga resor dit.
Och det är ju konstigt med den värmen och dom riktigt bra reven man kan snorkla i.JanneKommentar
-
Kommentar
-
Dags för litet mer blått ifrån Viktoria. Dom är i lektagen så jag passade på. Hanen har lekt med två honor redan med 2-3 dagars mellanrum. Nu är en tredje hona på G. Jag hade hoppats på litet lekbilder men eftersom det var min dotters födelsedagskalas så kunde jag ju inte sitta i källaren hela kvällen.
Bild 1: Leksugen hane. I rätt vinkel bländar ryggfenan så det gör ont i ögonen.
Bild 2: Lekmogen hona. Rommstinn med röret halvägs ute.
Bild 3: Här gör han sitt bästa. Fel hona dock, den här lekte han med för ett par dagar sedan så det blev nobben direkt. Han glömde väl...
Bild 4: Närbild på hanen.Patrick ErikssonKommentar
-
Granna bilder, Patrick!! Vad är det nu för art? Och angående bild tre så diskuterades sådana saker igår, med en klockren förklaring: den honan var ju på hugget igår, så varför inte testa idag med?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar