Fisk och akvarierelaterade bilder - del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

Digital systemare + blixt ovanifrån (eller herrans massa lysrör/MH över karet) + lite photoshopkunskaper hur man lägger på extra skärpa, så kan alla ta bra bilder!
    Men visst, då kostar de iaf 8000 med slavblixtar, eller 12-14000 med bättre blixtar + sändare.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• endymion

Det finns ju trots allt en del enkla tricks för att få bättre bilder med dåliga kameror.

1. Lägg lysrören i framkant på karet.
      2. Tvätta täckglasen
      3. Ta kort dagen efter vattenbyte så vattnet är klart
      4. Lägg på mer lysrör än vanligt
      5. Distrahera fisken så den står still ex. med hjälp av kameran, handen eller något annant.
      6. Ta kort efter fisken fått mat eller efter du bytt vatten så fisken står mer still.
      7. Tvätta framrutan
      8. Se till att linsen på kameran är ren
      9. Använd photoshop
      10. Använd riktiga akvarielysrör och inte vanliga

Tio enkla tips, fyll gärna på mer

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av endymion

Ett litet tillägg. Använd manuell vitbalans för att undvika konstiga färger som beror på lysrören. Då funkar det även att plåta med varmvita rör.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Byttorp
          Användare
          • November 2003
          • 1585

Ursprungligen postat av Mattias777
          Grejen är den att jag håller på o försöker lära mig att fota. När jag ser Delays o Robins bilder blir jag inspirerad och vill lära mig ta bilder i den klassen, lärjunge komenentarerna är menat som humor.....

Jag förstod helt och hållet vad du menade Mattias och mitt svar var både med glimten i ögat och med visst mått av tänkt humor .

Vi kanske skulle starta en tråd om bildbehanling, tips och tricks osv. Den skulle jag gärna hänga en del för att lära mig att bildbehandla bättre osv. Kanske även fototips om hur man riggar blixten, inställningar, bra saker att tänka på osv osv...

Att ta en bra bild hänger samman med mycket olika faktorer (att vi sedan kan diskutera och skriva spaltmeter om vad som är en bra bild och inte är ju en annan fråga men som jag menar så är det en bild med bra kompostion, rätt/fina färger och bra skärpa - och det är ju detta som får mest beröm här i formuet så jag antar att ni andra tycker ungefär lika).
          För att ta en bra bild så behöver man ha allt eller iaf några av följande delar:

1. Ett gäng fina fiskar, det hjälper ju inte att ha gäddor om man vill fota rostratusar, inga tricks i världen kan rädda dom bilderna. Med rätt fiskar som rör sig lite långsammare så är det ju också enklare att få till bilderna till en början.

2. Ett bra inrett kar vars inredning och annat lämpar sig för att ta de bilder som man vill ha, med en blixt uppifrån så kan man ju svarta ner bakgrunden och få en nyfsat "frilagd" fisk i vilket kar som helst och då spelar ju själva inredningen mindre roll.

3. Bra ljus eller alternativt blixt för att kunna använda värden i kameran som gör att bilden blir bra

4. Hyfsad kamera, måste som sagts ett otal gånger inte vara den dyraste och modernaste men det underlättar ju iaf om man kan variera lite objektiv och inställningar osv. Hade det bara hängt på denna punkt så skulle ju många fler av oss kunna ge sig in i fighten om månadens bild.

5. Tålamod att lära sig sin kamera och inse att alla bilder inte blir bra hela tiden. Det skulle vara skoj att höra med er som lägger upp grymma bilder hur många som ni tagit innan ni blev nöjda. Själv så kan jag ta "ett par hundra" tills jag har fått de bilder så att jag är nöjd..och sedan så är minst 80% av dom bara att kasta

6. Övning, övning och åter övning, på att fota, lära sig hur fiskarna rör sig i karet, vart dom stannar upp osv för att ha blixten från rätt håll, vinkel osv.

7. Kunnande i photoshop. Ytterst få bilder blir ju exakt som man vill ha dom, det är alltid nån fläck på rutan, nån skit i sanden eller partiklar i vattnet som blixten lyser upp. Störande saker i bakgrund osv är också eliminerat i vissa fall kan jag tänka mig.

Sen så skadar det ju inte att få råd och tips från erfarna fotografer som Deelay/Stiffe/Cutekid/Robin och alla andra, inte minst våra vinnare i fototävlingarna.

Men nog om detta, en fråga om foto då som jag hoppas att någon kan svara på.
          Jag skall snorkla i RödaHavet om ett par dagar, förutom att köpa ett UV hus och en andra massa saker, har ni några tips på hur jag kan ta hyfsade uv bilder. Dessa är jag nöjd med om det blir "dokumentationskvalitet" på, men jag villinte heller ha en engångskamera utan snäppet bättre. tips tack.....

(Well, skönt att datorn hann logga ut mig innan precis när jag skulle spara....så jag fick skriva detta inlägget igen)
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

Kommentar

• Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

Ursprungligen postat av endymion
            Det finns ju trots allt en del enkla tricks för att få bättre bilder med dåliga kameror.

1. Lägg lysrören i framkant på karet.
            2. Tvätta täckglasen
            3. Ta kort dagen efter vattenbyte så vattnet är klart
            4. Lägg på mer lysrör än vanligt
            5. Distrahera fisken så den står still ex. med hjälp av kameran, handen eller något annant.
            6. Ta kort efter fisken fått mat eller efter du bytt vatten så fisken står mer still.
            7. Tvätta framrutan
            8. Se till att linsen på kameran är ren
            9. Använd photoshop

precis...tvätta rutan...nog så viktigt.
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Bra lista där endymion!
              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                Vet inte om alla har hittat in till kommentarsfunktionen i fototävlingen, men där finns alla möjligehter till att ge och få feddback på sina bilder.
                Det är jättedåligt med kommentarer i fototävlingarna. Jag tycker att vi framförallt borde bli bättre på konstruktiv kritik där.

När det gäller photoshop så gör jag gärna lite reklam för min sida www.robinhedstrom.se där jag tänker samla tips och trix om hur man använder photoshop för fiskfoto.

Det går att få tag på riktiga budget varianter när det gäller utrustning och det är något jag är positiv till. Förutom kameran och objektivet har min blixtutrustning kostat runt 300-400kr. Det behöver inte kosta mer om man vet vad man behöver. Ska du inte använda E-TTL (på Canon) så behöver du egentligen inte en 430EX- eller 580EX-blixt. Det räcker med en blixt från 80-talet. Sen är det bara att köpa till synkkabel och kontakter.
                Min Nissin 26T kostade 29kr på tradera.

Angående vitbalansen så tycker jag att man ska fota fisk i raw. Du får mycket större möjligheter och kan strunta i vitbalansinställningarna när du fotar och koncentrera dig helt på motivet. Visst, bilden kommer att bli gråare på bildskärmen när du laddat in bilderna men du får plocka fram färgerna i raw-konverteraren istället för att kameran gör det åt dig.
                Jag har en tanke på att göra en artikel till min sida om raw. Skulle det vara intressant att läsa om möjligheterna?
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Gabbi
                  Användare
                  • April 2002
                  • 897

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                  Är det inte lite hymmel bland fotografering tycker ni? Skaffar jag en en dyr bra systemkamera där jag kan lite om inställningar så kan jag plåta en hel del schyssta bilder däremot om jag har en kass vanlig "svenssondigitalkamera" där jag kan lite om inställningar så får man inga bra bilder. Det jag menar är att det inte går att göra underverk utan bra grejjer.Mina åsikter, nån som håller med?
                  Nja. Är det så att författare nödvändigtvis har bättre tangentbord än vi andra också? Skämt åsido, lite går det ju hand i hand. Ju mer intresserad man blir av foto, ju mer lär man sig ofta, och ju bättre utrustning prioriterar man.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Byttorp
                    Vi kanske skulle starta en tråd om bildbehanling, tips och tricks osv. Den skulle jag gärna hänga en del för att lära mig att bildbehandla bättre osv. Kanske även fototips om hur man riggar blixten, inställningar, bra saker att tänka på osv osv...
                    Precis vad jag tänkte på igår. Eftersom man är helt ny på det här med fiskfotografering & många med mig verkar det som, så skulle det inte vara fel med en tråd med tips och råd.

Kommentar

• Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

Hehe självklart är det så Gabbi att ju mer intresserad man är desto bättre grejer köper man själv köper jag tropheus och prioriterar det. Ok visst kan man oxå få på nån flaxbild Joakim men Jonas är ju en ganska duktig fotograf personligen får jag inte på några såna Funderar dock på en bättre kamera i framtiden så man kan visa sina fiskars rätta sidor. Bra tips där grabbar.

Mvh/ Joel

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Robin
                        Det är jättedåligt med kommentarer i fototävlingarna. Jag tycker att vi framförallt borde bli bättre på konstruktiv kritik där.

När det gäller photoshop så gör jag gärna lite reklam för min sida www.robinhedstrom.se där jag tänker samla tips och trix om hur man använder photoshop för fiskfoto.

Det går att få tag på riktiga budget varianter när det gäller utrustning och det är något jag är positiv till. Förutom kameran och objektivet har min blixtutrustning kostat runt 300-400kr. Det behöver inte kosta mer om man vet vad man behöver. Ska du inte använda E-TTL (på Canon) så behöver du egentligen inte en 430EX- eller 580EX-blixt. Det räcker med en blixt från 80-talet. Sen är det bara att köpa till synkkabel och kontakter.

Angående vitbalansen så tycker jag att man ska fota fisk i raw. Du får mycket större möjligheter och kan strunta i vitbalansinställningarna när du fotar och koncentrera dig helt på motivet. Visst, bilden kommer att bli gråare på bildskärmen när du laddat in bilderna men du får plocka fram färgerna i raw-konverteraren istället för att kameran gör det åt dig.
                        Jag har en tanke på att göra en artikel till min sida om raw. Skulle det vara intressant att läsa om möjligheterna?
                        Vad är E-TTL??

Det skulle vara väldigt intressant läsning

Kommentar

• Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

Angående vitbalansen så tycker jag att man ska fota fisk i raw. Du får mycket större möjligheter och kan strunta i vitbalansinställningarna när du fotar och koncentrera dig helt på motivet.

Räcker med JPG å pilla i Levels, curves, color balance å replace color....
                          Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av Krille J-son
                            Vad är E-TTL??

Det skulle vara väldigt intressant läsning
                            TTL står för Thru the lens och är en ljusmätningsmetod där kameran mäter det inkommande ljuset från blixten genom objektivet och portionerar ut lagom mängd ljus från blixten. Det gör det väldigt enkelt att få lagom mängd ljus vid blixtfotografering.
                            E-TTL är namnet på Canons senaste version av TTL, Nikons motsvarighet kallas i-TTL.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Det här med att fota fisk i RAW-läge har jag då inte provat. Skall göra det för att se om det går och lyfta bilden ett snäpp.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Rauken
                                Användare
                                • January 2007
                                • 310

Ursprungligen postat av Byttorp
                                Suverän idé, jag tror vi är MÅNGA som väntar med spänning på en sådan.
                                Gärna mer information om hur man riggar blixt, ställer in kamera (rent generellt, jag förstår att det skilljer mellan modell, objektiv och miljö)

Och perfekt Robin med din hemsida. (Och Micke´s också..)
                                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

Arbetssätt...