Fisk och akvarierelaterade bilder - del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • September 2006
    • 304

Ursprungligen postat av Malawe
    Jag tittade nyligen på den arten när jag var hos Kent i Nol...var nära att köpa Synodontis valentiana tills Kent fick syn på fyra "bortglömda" Synodontis petricola som jag då köpte eftersom det var den arten jag letade efter.

Synodontis valentiana var riktigt fina och såg exakt ut som på din bild fishweed. Kallas också för "Dwarf-Synodontis" om jag inte minns fel...
    Det underliga med S. valentiana är att arten egentligen inte verkar finnas...
    Den finns inte på Fishbase (fast jag kan ju ha missat den). När jag skulle köpa mina två så frågade jag Kent i Nol vad det var för någon art, då jag aldrig hört talas om den innan. Han plockade fram en stor tjock bok om malar och bläddrade igenom alla Synodontisar, men hittade ingen art som hette valentiana. Den som mest påminde om den var S. decorus, bortsett från att decorus har en förlängning av ryggfenan.
    Nu är mina valentiana döda, de bara dog utan någon märkbar anledning, medan alla andra fiskar (inklusive andra Synodontisar) i karet mådde lika bra som vanligt.
    MVH

Kommentar

• fishweed
      Användare
      • February 2008
      • 434

nja jag ska nog ta mig en sväng runt trop import imorgon å se om han kommer ihåg nått namn han hade... jag har 2st och han sa även att malarna inte blir stora så det kan mycket väl vara den ni sagt så! =)
      här e en bild på min 310l iallafall... =)
      hur googlar man efter ett liv?

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Ursprungligen postat av jinnarparen
        Ruskigt snabba rovfiskar, synd bara att de är så blyga.
        Har du bild på hela fisken? Har du sådana?
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av Rasmus Pedersen
          Det underliga med S. valentiana är att arten egentligen inte verkar finnas...
          Den finns inte på Fishbase (fast jag kan ju ha missat den). När jag skulle köpa mina två så frågade jag Kent i Nol vad det var för någon art, då jag aldrig hört talas om den innan. Han plockade fram en stor tjock bok om malar och bläddrade igenom alla Synodontisar, men hittade ingen art som hette valentiana. Den som mest påminde om den var S. decorus, bortsett från att decorus har en förlängning av ryggfenan.
          Nu är mina valentiana döda, de bara dog utan någon märkbar anledning, medan alla andra fiskar (inklusive andra Synodontisar) i karet mådde lika bra som vanligt.
          Det kan vara ett nytt namn på en tidigare Synodontis. Det händer ju att de byter namn på arter...

Jag tittade lite på PlanetCatfish och där nämns en art som heter Synodontis lucipinnis att vara snarlik Synodontis petricola. Båda anses vara de minsta Synodontis arterna och ställs därför i samma kategori. Tycker mig se det där speciella tätprickiga mönster på huvudet här:

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

En annan sak som nämns lite varstans är Synodontis känslighet för pH. De tycks "kräva" högt pH värde för att trivas.

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Har du bild på hela fisken? Har du sådana?
            Jodå, jag har en bild på hela fisken också, lägger upp den senare ikväll.
            Jag har 2 st (fiskar alltså).
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• fishweed
              Användare
              • February 2008
              • 434

jag googla på bilder efter S. valentiana å hittade en bild men tycker den inte är lik den då mina har massa prickar på huvudet å även dom andra ni föreslagit har inte heller kännts rätt, börjar dock undra om det inte kan vara en hybrid som dykt upp lite här å där. Men får se vad trop import säger om han kommer ihåg vad för namn han fått för denna mal! ^^

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                Användare
                • September 2006
                • 304

Ursprungligen postat av Malawe
                Det kan vara ett nytt namn på en tidigare Synodontis. Det händer ju att de byter namn på arter...

Jag tittade lite på PlanetCatfish och där nämns en art som heter Synodontis lucipinnis att vara snarlik Synodontis petricola. Båda anses vara de minsta Synodontis arterna och ställs därför i samma kategori. Tycker mig se det där speciella tätprickiga mönster på huvudet här:

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
                S. lucipinnis har jag också faktiskt, dessa hade jag i samma kar som valentiana. Jag såg inga större likheter mellan de båda arterna, så de är knappast samma art, fast jag ser däremot knappt ingen skillnad på lucipinnis och petricola. Jag köpte mina lucipinnis i Nol (de såldes som S. sp. "Dwarf Zaire", som tydligen ska vara ett annat namn/gammalt namn för lucipinnis) och i karet intill så fanns det petricolor i samma storlek. Jag såg nästan ingen skillnad, det enda var att lucipinnis verkade vara något långsmalare och har lite mindre ögon än petricolan.
                MVH

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                  Användare
                  • September 2006
                  • 304

För att fiskbildstråden inte ska bli alltför kapad så lägger jag upp en bild på en av mina lucipinnis .
                  MVH

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Ruskigt snabba rovfiskar, synd bara att de är så blyga.

Fy fan vilket tråkigt slut om man skulle vara en liten fisk.......
                    men en bra bild var det
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Fotade mina nyförvärvade Teleogramma brichardi.
                      4 stycken och förhoppningsvis finns det en hona med.
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• fishweed
                        Användare
                        • February 2008
                        • 434

Nyss hemkommen från trop akvarieimport och av vad han i butiken vet så ska S. Valentina vara en ny art som man hittat, han sa inte direkt var man funnit dessa men det finns ju alltid nått nytt som hittas. Dom han haft inne och har är alla vildfångade enligt hans leverantör med.
                        Och jag måste tillägga att han fått in 3st C. Pearsi i fullsize, ett par och en extra som nån hämtat hem från central amerika, riktigt stora fina pärlor, ville ha dom själv men har inte plats, vilket gör mig så .... så om nån som har plats borde verkligen ta chansen å skaffa dom! ^^

Kommentar

• Xork
                          Användare
                          • January 2006
                          • 93

Blandade bilder

1. Multifasciatus hona håller ett vakande öga över sina yngel
                          2. Lepidiolamprologus lemairii
                          3. Lamprichthys tanganicanus
                          Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

Kommentar

• Xork
                            Användare
                            • January 2006
                            • 93

Tropheus sp. "red" Chilanga

Tropheus sp. "red" Chilanga
                            Från nyspottad till fullvuxen

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

Snygga feskar Xork!

Coolt med Lamprichthys tanganicanus, hur är de i akvariet? Hispiga och nervösa?

Inte så lätta att få tag på nuförtiden..?
                              Mvh Alex

Kommentar

• Xork
                                Användare
                                • January 2006
                                • 93

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                                Snygga feskar Xork!

Coolt med Lamprichthys tanganicanus, hur är de i akvariet? Hispiga och nervösa?

Inte så lätta att få tag på nuförtiden..?
                                Tjenare
                                Dom är ganska stissiga av sig. Får ta det lungt när man jobbar med karet. Var 5+5 från börjat, missade täckglaset en natt. nu är dom 4+4. Dom är bara halvvuxna och har precis färgat ut så det kommer nog bli bra. Jag letade ganska länge efter fina exemplar. Inte så ovanlig fisk, dock var de flesta jag såg klena krokiga och konstiga. Fick syn på dessa i Nol då var det bara att slå till.

/Martin
                                Senast redigerad av Xork; 30 March 2008, 17:43.

Kommentar

Arbetssätt...