Partikelfritt vatten? Kräver det ytterfilter + innerfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonko
    Användare
    • October 2005
    • 23

Partikelfritt vatten? Kräver det ytterfilter + innerfilter?

Ännu en filterfråga...

Jag har ett 540L sällskapskar med något för hög fiskbelastning. Det inser jag men jag vill ändå ha ett kar med klart fint vatten som man inbildar sig att alla andra har. Tror ni man kan klara uppgiften med bara ytterfilter eller kräver det ytterligare mekanisk filtering i form av ett innerfilter?

Jag vill klara uppgiften med premisserna att jag byter 50% vatten en gång i veckan.
    Min fiskbelastning är: 2st Chokladciklider, 2st Prickiga Hantelciklider, 3st Aq. Metae, 5st V. Synspila (2 par, en extra hona, skall bli ett par men de är så grymt svåra att håva), 2 Ancistrus, 1 Gibbiceps,

Just nu har jag bara ett Tetratec 1200 ytterfilter som körs och det räcker ju uppenbarligen inte. Jag körde tidigare ett Aqualclear 70 med elrör och 10x10x40cm blå filtermatta och då blev vattnet rätt klart. Men då jag tycker att denna filterlösning blir grymt ful i mitt vardagsrumskar och det dessutom framkallade rätt mycket vibrationer i karet och därmed för mycket ljud så åkte det ur. Det som ligger närmast nu är att jag skaffar ett andra Tetratec 1200 för att öka filtreringen i karet. Tror ni det räcker eller måste jag göra nån slags innerfilterlösning?
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Till de flesta ytterfilter kan man lägga i en tunn men mycket fin filtermatta överst (dvs i slutet av filtreringskedjan). Dessa tunna och fina mattor brukar ta den mesta finfördelade skiten, och på så vis har jag fått fram partikelfritt vatten.

Men. Nu har du flera lite större fiskar som alla är duktiga på att skita ner. Helt partikelfritt vatten i ett sådant kar tror jag nästan är en dröm. Personligen hade jag fortsatt med ytterfiltret du har, men satt ett hyfsat fint förfilter på insuget. Förfiltret ska rengöras OFTA (varje vattenbyte) för att inte stoppa upp flödet genom ytterfiltret. Med detta kommer du sedan att slippa trixa särdeles mycket med ytterfiltret, som därmed tar hand om den biologiska filtreringen. Som komplement och skitsamlare skaffar du ett innerfilter med bra tryck i. Jag misstänker starkt att dina firrar virvlar runt en hel del skit, och har man då bra snurr på vattnet så samlas mycket skit i innerfiltret. Detta får då också rengöras rätt ofta, helst i akvarievatten för att spara goda bakterier i filtermattan.

Optimalt är att köra med oxydator. Detta kan ge ett kar nästan helt utan skit, eftersom skiten mycket snabbt omvandlas till nitrat med de syremängder som tillförs. Nu är det lite trixigt med en oxydator, men vill du ha karet tipptopp och partikelfritt så ger den effekt. En liten varning - oxydatorn kan ge en smäll på fingrarna för en hel del växter, men är man noga med väteperoxiden så ska detta gå att undvika. Trippelkolla koncentrationen innan du kör igång.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

[Detta får då också rengöras rätt ofta, helst i akvarievatten för att spara goda bakterier i filtermattan.

Hilsen får jag fråga dig eller nån som vet. Om man rengör filtret i jumet kranvatten, samma temp som akvarievattnet. Dödar man alla bra bakterier då??? Har alltid rengjort mina i kranvatten.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Ursprungligen postat av Mattias777
        [Detta får då också rengöras rätt ofta, helst i akvarievatten för att spara goda bakterier i filtermattan.

Hilsen får jag fråga dig eller nån som vet. Om man rengör filtret i jumet kranvatten, samma temp som akvarievattnet. Dödar man alla bra bakterier då??? Har alltid rengjort mina i kranvatten.
        Du dödar väl inga bakterier om du kör i vatten som är ungefär lika varmt som akvarievattnet. Snarare om du kör för varmt. Hade bakterierna dött av de hade de dött även när du gör vattenbyte. Däremot har jag hört att om man spolar med kran ska man spola försiktigt så man inte spolar bort för mkt bakterier. Finns en del som rekommenderar att man ska tvätta filtret i akvarievattnet just för att få samma temperatur.

Kommentar

• tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

Och till frågan. Helt partikelfritt kommer du garanterat inte få med dina fiskar. Kör själv aldrig med fin "svamp/bomull" överst i ytterfiltrerna eftersom de skulle sätta igen fort som bara den med mina fiskar vilket i sin tur leder till att jag får göra rent ytterfiltret på tok för ofta.

Är fiskarna stora känns ett Tetratec 1200 helt klart i underkant. Tycker du ska satsa på antingen ett ytterfilter eller innefilter till. Dessa kan du ju sätta förfilter på som du rengör ofta bara för att få mindre partiklar.

Kommentar

• patrickeriksson
            Användare
            • October 2007
            • 355

Anledningen att man inte bör använda kranvatten är väl därför att kloret som tillsätts i kommunalt vatten tar död på bakterierna. Har du egen brunn så är det nog ingen fara.
            Patrick Eriksson

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Ursprungligen postat av patrickeriksson
              Anledningen att man inte bör använda kranvatten är väl därför att kloret som tillsätts i kommunalt vatten tar död på bakterierna. Har du egen brunn så är det nog ingen fara.
              Nja egen brunn är bara o glömma, bor i ett höghusområde, vi kan väl byta du o jag Verkar vara lite delade meningar om detta nån som är bergsäker på denna sak??

Kommentar

• tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

Ursprungligen postat av patrickeriksson
                De har jag aldrig hört. Däremot borde jag ju i så fall döda bakterier vid vattenbyte med kommunalt vatten också.

Kommentar

• patrickeriksson
                  Användare
                  • October 2007
                  • 355

Ursprungligen postat av patriks155
                  De har jag aldrig hört. Däremot borde jag ju i så fall döda bakterier vid vattenbyte med kommunalt vatten också.
                  Det beror nog på hur mycket klor det är i vattnet. Så länge man inte byter mer än max 40-50% av vattnet på en gång så har det nog väldigt liten påverkan på bakterierna.
                  Patrick Eriksson

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Doserna av klor dom tillsätter hos tex norrvatten är till för att göra föhållandena ogynsamma för bakterierna, det är knappt det räcker för att ta död på dom. Vid ett 50% vattenbyte så är klorhalten halverad, då räcker den inte till att förstöra några bakterier i filtret.
                    Jag brukar skölja av mina filter i kranvatten som har ungefär samma temp som akvarievattnet vid rengöring, jag tokspolar inte utan gör dom hyffsat rena och dom fungerar som vanligt igen efter ett dygn.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Hilsen är danska för hälsningar - Patrik heter jag, men gitter sällan skriva ut hela namnet. Jag föredrar och rekommenderar rengöring i akvarievatten eftersom man då inte tar några risker alls. I kranvatten finns det dels klor och dels tungmetaller. Det tar säkert inte död på alla bakterier, men jag trivs med att vara på säkra sidan. När jag kör med kranvatten använder jag enbart kallvatten, eftersom det bara är kallvattnet som är livsmedelsklassat. Varmvattenledningarna kan fälla ut en hel del onyttiga saker. De gånger jag ändå använder varmvatten så sköljer jag ur det sista med kallvatten i allafall. Varmvatten använder jag bara när jag ska rengöra något mycket grundligt för att ställa undan det en längre tid.

Nå, man ska förvisso inte vara hysterisk kring detta och funkar något bra för dig så kör vidare på det. En akvariepolare har dock stora problem med kopparhalterna i sitt kranvatten, och han är megaförsiktig med just varmvatten. Efter han skiftade rutiner i vattenhanteringen så har fisken i hans kar slutat dö sådär oförklarligt. Ibland gör alltså ovanstående råd en stor skillnad.

Hilsen,

_Patrik_
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mattias777
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1493

[QUOTE=PatrikMalmo;716263]Hilsen är danska för hälsningar - Patrik heter jag, men gitter sällan skriva ut hela namnet.

Hilsen,

Ha, Ha, ja du ser språkförbistring fast vi bor i samma land. Trodde du kallade dig Hilsen. Danska har vi ju inte här uppe Tack för svar iallafall.... Patrik

Kommentar

• panna
                          Användare
                          • December 2004
                          • 233

Lite OT, men till alla som har Aqua Clear powerhead pumpar. Vill man ha partikelfritt vatten så rekomderar jag http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=297&page=1 Art.nr är v 128 1000 om inte länken fungerar. Problemet med detta filter är att det sätter igen på 3-4 dagar. Mycket slabb med filtret blir det men skiten fastnar där. mvh. Jouni

Kommentar

• Koi-fantast
                            Användare
                            • November 2007
                            • 555

Är det verkligen bra/nödvändigt att rengöra den biologiska massan så noga under vattenkranen? Jag undrar om det inte är bättre att bara lätt skölja av filtret i en glassbytta med vatten från akvariumet. Detta för att behålla en tillräcklig mängd bakterier som renar vattnet. Jag gjorde min första rengöring av filtret genom att ta min gamla hink för golvsvabbning och fylla den lite med vatten från akvariumet och sedan meka isär allt där i och sedan sätta ihop det. Det är också bra att använda samma kärl hela tiden så att ev. rengöringsmedel etc inte följer med tillbaka i akvariumet.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• tjornpatrik
                              Användare
                              • August 2006
                              • 830

Nä skölj bara bort de värsta under kranen med försiktigt vatten tryck annars spolar du bort bakterierna. Som du säger kan man mkt väl "tvätta" filtret i en behållare eller likanande med akvarievatten. Anledningen till att jag kör kranen är att jag har ytterfilter och bär alltid ut dom till badkaret innan jag gör rent. Dom gånger jag tagit isär ytterfiltrena direkt i rummen brukar det bli mer än filter att tvätta

Kommentar

Arbetssätt...