hjälp med pumpval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

Ursprungligen postat av Patric
    funderar på antingen eheim pro 3 2080,eller den där Tetra EX 1200 - 1200 l/t är det ju grymt bra pris på och där ingår tom filtermedia
    så den lockar också, avsevärt billigare om inte annat,

men skulle en sån räcka till mitt 720 kar ? den o dom tre eheim 2252 innerfilter som jag har?

hjälp mig nu ni som vet jag har noll koll på detta , har varit totalt anti ytterfilter förut
    Ett tetratec och dina tre 2252 som pumpar 1200 st räcker säkerligen gott och väl till ditt kar. Sen kan du ju köpa två kompletta tetratec och fortfarande ha 1000:- över än om du köpt Eheimen. Jag kör dubbla Tetratec till mitt 720 och det räcker gott trots mina grävande skitgrisar till fiskar och mkt matning, har inte gjort rent pumparna på över 5 månader och troligtvis lär det dröja några månader till. Filtervolymsmässigt skiljer det bara 1 liter mellan Eheim och Tetratec (13-12l), däremot är cirkulationen kraftigare på Eheimen men vill du öka den är det ju bara att sätta dit ett innerfilter eller cirkulationspump.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 04 January 2008, 11:35.

Kommentar

• dala
      Användare
      • November 2007
      • 154

Jag har läst följt den här tråden, då jag undrar lite över filter till ett 375l kar och här handlar det mest om 720l kar.

Blir intresserad av Tetratecs men undrar om det även kan gå bra med 2 innerfilter på var sin sida av akvariet.
      Har aldrig haft ytterfliter sen tidigare och har inte en aning om hur man pluggar in en sådan, kanske därför jag försöket hålla mig borta.

Men tror ni det skulle fungera med 2st Eheim 2252, eller är det "lätt" att dra igång ett ytterfilter?
      Då Tetratecs är ju billigare än eheim 2252.

//Patrik

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Ursprungligen postat av dala
        Jag har läst följt den här tråden, då jag undrar lite över filter till ett 375l kar och här handlar det mest om 720l kar.

Blir intresserad av Tetratecs men undrar om det även kan gå bra med 2 innerfilter på var sin sida av akvariet.
        Har aldrig haft ytterfliter sen tidigare och har inte en aning om hur man pluggar in en sådan, kanske därför jag försöket hålla mig borta.

Men tror ni det skulle fungera med 2st Eheim 2252, eller är det "lätt" att dra igång ett ytterfilter?

//Patrik
        Jag tillhör ju den som är allergisk mot innerfilter och bara kör med ytterfilter. Så smidigt och enkelt och så sällan man behöver rengöra (för mig ungefär 2-3gånger/år). Sen finns det dom som föredrar innerfilter.

Ett tetratec är busenkelt att köra igång, materialet ligger i så ta upp det och tvätta och sen i med det igen där de låg. En slang till insug och ett till utblåset (som vanligt) sätts upp, står utförligt på manualen. Sen så har det en "pump" på filtret som du pumpar på tills ytterfiltret är fullt och luften är ur sen stoppar du i sladden bara så är det i gång. Tar inte många minuter.

Däremot anv jag aldrig den finaste filter mattan (som ska ligga överst) då dessa fort sätter igen.

Kommentar

• dala
          Användare
          • November 2007
          • 154

Tack för den snabba informationen, låter busenkelt .

Har ett 250l idag med innerfilter och vet att du brukar vara framme där och nosa, är inte risken då att de är framme och nosar på insuget och åker med in i pumpen. Tänker på yngel och små fiskar.

hur fäster man dessa rör på ett smart sätt i så fall?

Spelar det någon roll sen hur man då fäster dessa rör och vart man väljer att ha dom?
          Jag tänkte mig i så fall ett SA kar med växter och vill då ha ytrörelse, hur får jag till det med ett rör bara tex?

Kanske dumma frågar, men inte så lätt när man är ny

Kommentar

• Thor
            Användare
            • January 2007
            • 106

//Patrik
            kollade du inte på tetratec's länk tidigare i tråden + videon dom har där på sidan
            så enkelt är den att sätta upp

Kommentar

• tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

Tack för den snabba informationen, låter busenkelt .

Har ett 250l idag med innerfilter och vet att du brukar vara framme där och nosa, är inte risken då att de är framme och nosar på insuget och åker med in i pumpen. Tänker på yngel och små fiskar.

hur fäster man dessa rör på ett smart sätt i så fall?

Spelar det någon roll sen hur man då fäster dessa rör och vart man väljer att ha dom?
              Jag tänkte mig i så fall ett SA kar med växter och vill då ha ytrörelse, hur får jag till det med ett rör bara tex?

Kanske dumma frågar, men inte så lätt när man är ny
              Allt står tydligt i manualen så det finns inget att vara rädd för. Tror inte det är större risk för yngel att sugas in i ett ytterfilter än innerfliter.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 04 January 2008, 13:39.

Kommentar

• dala
                Användare
                • November 2007
                • 154

Tack för tipsen patriks155

Då blir det nog ett ytterfilter, blir ju mycket snyggare än att ha två klossar hängandes inne i karet.

Kommentar

• Patric
                  Användare
                  • July 2007
                  • 189

Ursprungligen postat av patriks155
                  Ett tetratec och dina tre 2252 som pumpar 1200 st räcker säkerligen gott och väl till ditt kar. Sen kan du ju köpa två kompletta tetratec och fortfarande ha 1000:- över än om du köpt Eheimen. Jag kör dubbla Tetratec till mitt 720 och det räcker gott trots mina grävande skitgrisar till fiskar och mkt matning, har inte gjort rent pumparna på över 5 månader och troligtvis lär det dröja några månader till. Filtervolymsmässigt skiljer det bara 1 liter mellan Eheim och Tetratec (13-12l), däremot är cirkulationen kraftigare på Eheimen men vill du öka den är det ju bara att sätta dit ett innerfilter eller cirkulationspump.
                  jag tror inte jag behöver mer snurr i karet, det är mest reningen som behöver lite hjälp,och som du säger så blir två tetra fortfarande billigare än en eheim 2080 pro 3

Kommentar

• Gäst

Tack för tipsen patriks155

Då blir det nog ett ytterfilter, blir ju mycket snyggare än att ha två klossar hängandes inne i karet.
                    Jag håller absolut med om den estetiska fördelen med ytterfilter men jag anser inte att det i alla lägen skulle vara nödvändigt med två st 2252 i en 375:a. Det beror ju bl.a på hur stor fiskbelastning du har i karet och fiskarnas behov/konstitution. Om jag förstått dig rätt så är skalarer dina favoritfiskar. Betvivlar att skalarer skulle uppskatta 2400 liter/timme i ett 375-liters...Det finns dessutom extra filtersegment att köpa till en 2252:a.
                    (Inget av detta behöver dock tala emot att du skaffar ett ytterfilter)

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Patric
                      Användare
                      • July 2007
                      • 189

nu har jag iallafall bestämt mig till hundra procent för vilket ytterfilter det blir

men nu kommer den andra biten:/ filtermaterial?

det blev en 2080 pro 3 men jag vet inte vad jag ska fylla den med,

vill ha rent vatten samt lite jobb mot nitrit är ju inte fel

så vilka tycker ni skulle passa?
                      jag kör troffar,vet att folk kör olika uppsättingar i ytterfilter beroende på fisk sorter osv (torv etc)
                      vet inte om det hör till denna tråden , men det har ju iallafall med saken att göra

Kommentar

• tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

Ursprungligen postat av Patric
                        nu har jag iallafall bestämt mig till hundra procent för vilket ytterfilter det blir

men nu kommer den andra biten:/ filtermaterial?

det blev en 2080 pro 3 men jag vet inte vad jag ska fylla den med,

vill ha rent vatten samt lite jobb mot nitrit är ju inte fel

så vilka tycker ni skulle passa?
                        jag kör troffar,vet att folk kör olika uppsättingar i ytterfilter beroende på fisk sorter osv (torv etc)
                        vet inte om det hör till denna tråden , men det har ju iallafall med saken att göra
                        Då hade jag kört med det kitet som finns att välja med till pumpen. Eftersom du vill ha rent, misstänker att du menar "partikelfritt" vatten hade jag även använt en finare halvgrov matta överst som ingår (den blå). Jag hade dock inte använt den absolut finaste (vita) som följer med då den täpper igen nästan direkt om man matar mycket samt leder till att man får byta detta ofta (likaså filtervadd som slängs och läggs i ny). Sen kan du ju alltid se, blir det mkt partiklar är det ju bara att lägga i den vita mattan överst och se om det blir skillnad.

Torv ska du inte använda utan används till fiskar med lägre pH. En del som kör fiskar som går i högre pH ex Malawi filtrerar även igenom kalk för hårdheten (beroende på vatten).

Eifi substraten som följer med är super tycker jag.

Så sammanfattningsvis:

De paketet som finns att köpa till

Ehfimech (keramikrören) läggs i botten
                        SubstratPro ovanför keramikrören
                        Sedan den grova filtermattan överst

Så hade jag kört
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 05 January 2008, 19:36.

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Håller med Patrik, eheims grejer är bra.
                          Du behöver:
                          Nedersta korgen: 4 liter Ehfimech
                          Mellersta korgen 4 liter Ehfisubstrat pro
                          Översta korgen 4 liter Ehfisubstrat pro

Tycker också du ska skippa finfilterplattan. Grovfilterplattan ska vara i förfiltret, det passar inte något annat ställe.
                          Både finfilterplattan och grovfiltret till förfiltret följde med filtret när jag köpte det. Har dom inte ändrat på detta så följer det alltså med när du köper filtret.

Men vad jag tycker om filtret vet du ju sedan tidigare. Något som jag tyckte hjälpte lite för att få ner ljudnivån var just att avlägsna finfilterplattan. På ett par dagar tyckte jag filtret blev märkbart tystare.
                          Senast redigerad av Stelin; 05 January 2008, 20:30.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...