Ett tetratec och dina tre 2252 som pumpar 1200 st räcker säkerligen gott och väl till ditt kar. Sen kan du ju köpa två kompletta tetratec och fortfarande ha 1000:- över än om du köpt Eheimen. Jag kör dubbla Tetratec till mitt 720 och det räcker gott trots mina grävande skitgrisar till fiskar och mkt matning, har inte gjort rent pumparna på över 5 månader och troligtvis lär det dröja några månader till. Filtervolymsmässigt skiljer det bara 1 liter mellan Eheim och Tetratec (13-12l), däremot är cirkulationen kraftigare på Eheimen men vill du öka den är det ju bara att sätta dit ett innerfilter eller cirkulationspump.
hjälp med pumpval
Kollaps
X
-
-
Jag har läst följt den här tråden, då jag undrar lite över filter till ett 375l kar och här handlar det mest om 720l kar.
Blir intresserad av Tetratecs men undrar om det även kan gå bra med 2 innerfilter på var sin sida av akvariet.
Har aldrig haft ytterfliter sen tidigare och har inte en aning om hur man pluggar in en sådan, kanske därför jag försöket hålla mig borta.
Men tror ni det skulle fungera med 2st Eheim 2252, eller är det "lätt" att dra igång ett ytterfilter?
Då Tetratecs är ju billigare än eheim 2252.
//PatrikKommentar
-
Jag har läst följt den här tråden, då jag undrar lite över filter till ett 375l kar och här handlar det mest om 720l kar.
Blir intresserad av Tetratecs men undrar om det även kan gå bra med 2 innerfilter på var sin sida av akvariet.
Har aldrig haft ytterfliter sen tidigare och har inte en aning om hur man pluggar in en sådan, kanske därför jag försöket hålla mig borta.
Men tror ni det skulle fungera med 2st Eheim 2252, eller är det "lätt" att dra igång ett ytterfilter?
//Patrik
Ett tetratec är busenkelt att köra igång, materialet ligger i så ta upp det och tvätta och sen i med det igen där de låg. En slang till insug och ett till utblåset (som vanligt) sätts upp, står utförligt på manualen. Sen så har det en "pump" på filtret som du pumpar på tills ytterfiltret är fullt och luften är ur sen stoppar du i sladden bara så är det i gång. Tar inte många minuter.
Däremot anv jag aldrig den finaste filter mattan (som ska ligga överst) då dessa fort sätter igen.Kommentar
-
Tack för den snabba informationen, låter busenkelt .
Har ett 250l idag med innerfilter och vet att du brukar vara framme där och nosa, är inte risken då att de är framme och nosar på insuget och åker med in i pumpen. Tänker på yngel och små fiskar.
hur fäster man dessa rör på ett smart sätt i så fall?
Spelar det någon roll sen hur man då fäster dessa rör och vart man väljer att ha dom?
Jag tänkte mig i så fall ett SA kar med växter och vill då ha ytrörelse, hur får jag till det med ett rör bara tex?
Kanske dumma frågar, men inte så lätt när man är nyKommentar
-
//Patrik
så enkelt är den att sätta uppKommentar
-
Tack för den snabba informationen, låter busenkelt .
Har ett 250l idag med innerfilter och vet att du brukar vara framme där och nosa, är inte risken då att de är framme och nosar på insuget och åker med in i pumpen. Tänker på yngel och små fiskar.
hur fäster man dessa rör på ett smart sätt i så fall?
Spelar det någon roll sen hur man då fäster dessa rör och vart man väljer att ha dom?
Jag tänkte mig i så fall ett SA kar med växter och vill då ha ytrörelse, hur får jag till det med ett rör bara tex?
Kanske dumma frågar, men inte så lätt när man är nySenast redigerad av tjornpatrik; 04 January 2008, 13:39.Kommentar
-
Tack för tipsen patriks155
Då blir det nog ett ytterfilter, blir ju mycket snyggare än att ha två klossar hängandes inne i karet.Kommentar
-
Ett tetratec och dina tre 2252 som pumpar 1200 st räcker säkerligen gott och väl till ditt kar. Sen kan du ju köpa två kompletta tetratec och fortfarande ha 1000:- över än om du köpt Eheimen. Jag kör dubbla Tetratec till mitt 720 och det räcker gott trots mina grävande skitgrisar till fiskar och mkt matning, har inte gjort rent pumparna på över 5 månader och troligtvis lär det dröja några månader till. Filtervolymsmässigt skiljer det bara 1 liter mellan Eheim och Tetratec (13-12l), däremot är cirkulationen kraftigare på Eheimen men vill du öka den är det ju bara att sätta dit ett innerfilter eller cirkulationspump.Kommentar
-
(Inget av detta behöver dock tala emot att du skaffar ett ytterfilter)
Mvh/Andreas.Kommentar
-
nu har jag iallafall bestämt mig till hundra procent för vilket ytterfilter det blir
men nu kommer den andra biten:/ filtermaterial?
det blev en 2080 pro 3 men jag vet inte vad jag ska fylla den med,
vill ha rent vatten samt lite jobb mot nitrit är ju inte fel
så vilka tycker ni skulle passa?
jag kör troffar,vet att folk kör olika uppsättingar i ytterfilter beroende på fisk sorter osv (torv etc)
vet inte om det hör till denna tråden , men det har ju iallafall med saken att göraKommentar
-
nu har jag iallafall bestämt mig till hundra procent för vilket ytterfilter det blir
men nu kommer den andra biten:/ filtermaterial?
det blev en 2080 pro 3 men jag vet inte vad jag ska fylla den med,
vill ha rent vatten samt lite jobb mot nitrit är ju inte fel
så vilka tycker ni skulle passa?
jag kör troffar,vet att folk kör olika uppsättingar i ytterfilter beroende på fisk sorter osv (torv etc)
vet inte om det hör till denna tråden , men det har ju iallafall med saken att göra
Torv ska du inte använda utan används till fiskar med lägre pH. En del som kör fiskar som går i högre pH ex Malawi filtrerar även igenom kalk för hårdheten (beroende på vatten).
Eifi substraten som följer med är super tycker jag.
Så sammanfattningsvis:
De paketet som finns att köpa till
Ehfimech (keramikrören) läggs i botten
SubstratPro ovanför keramikrören
Sedan den grova filtermattan överst
Så hade jag körtSenast redigerad av tjornpatrik; 05 January 2008, 19:36.Kommentar
-
Håller med Patrik, eheims grejer är bra.
Du behöver:
Nedersta korgen: 4 liter Ehfimech
Mellersta korgen 4 liter Ehfisubstrat pro
Översta korgen 4 liter Ehfisubstrat pro
Tycker också du ska skippa finfilterplattan. Grovfilterplattan ska vara i förfiltret, det passar inte något annat ställe.
Både finfilterplattan och grovfiltret till förfiltret följde med filtret när jag köpte det. Har dom inte ändrat på detta så följer det alltså med när du köper filtret.
Men vad jag tycker om filtret vet du ju sedan tidigare. Något som jag tyckte hjälpte lite för att få ner ljudnivån var just att avlägsna finfilterplattan. På ett par dagar tyckte jag filtret blev märkbart tystare.Senast redigerad av Stelin; 05 January 2008, 20:30.//Stefan LindstedtKommentar
Kommentar