hjälp med pumpval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • July 2007
    • 189

hjälp med pumpval

hej, har lite taskig rening i mitt 720 kar

kör med 3x 2252 med extra patroner på alla.

men det räcker inte ,jag kör 51 troffar exakt i storleken 4cm upp till 1dm,samt fyra malar

så nu funderar jag på vad nästa steg är för att få det rent,

ytterfilter? funderar på fx5 eller nån eheim, vilka får man med filtermaterial till?

o annars vilka filtermaterial ska jag köra med för att få rent? jag sover i samma rum som karet, så tyst filter är ett måste för min del annars kommer det snart åka ut pga att jag inte kan sova

mvh patric
  • malawialex
    Användare
    • January 2007
    • 125

fluval fx5 är ju bra. jag har en den är hyffsat tyst.

hmm. dina 3 2252 pumpar al 3300l h eller?

jag tycker du borde köpt eyy ytterfilter som pumpar 2000l/h och kört det som biologisk balans och dom andra som mekanisk
    vilket du nog gör idagsläget.

köp ett hyffsat dyrt ytterfilter. om du vill ha lite mer kvalite självklart Eheim.
    men jag säger inte att fluval är dålig för det. allt är beroende personen (och vilket slags filter man fick om det låter mycket eller inte)

trevlig fortsättning /alex
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jag har i och för sig inte startat mitt kar än så jag kan inte utvärdera mina ytterfilter eller powerheads riktigt, men innan jag skaffade dom så gjorde jag en del research. Jag gick, som vanligt, på de lite billigare varianterna men de som anses vara mest prisvärda...

Som powerheads kommer jag att ha 2st Maxi Jet...och som ytterfilter har jag 2st AM-top 3338.

Vill du vara på den säkra sidan när det gäller kvalitet så ska du ge dig på Eheim. Jag fick rådet att köpa Eheim 2250 som ska vara mycket driftsäkra och av hög kvalitet.

Jag har haft ytterfilter från Eheim som jag varit mycket nöjd med och då var det den gamla Classic-varianten 2217 och 2213.

Jag har även haft Fluval, men där blev jag missnöjd då det lät för mycket och ytterfiltret kändes inte gediget. En låda av tunn plast som gav resonans. Jag har stått och lyssnat på en Fluval FX5 i en butik som de har och det låter en del från den, men den ser gedigen och kraftfull ut.

Powerheads har jag provat en hel del och där tycker jag att t ex Aquaclear pumparna är av god kvalitet (utom de största som kan låta en del).

Du blev kanske inte så mycket klokare av mitt inlägg, men det kan vara nyttigt i ett större sammanhang om du får fler svar att analysera. Lycka till i jakten på rätt ytterfilter för dig!

P.s. Såg att du sover i rummet där du har karet och då skulle jag råda dig att titta på Eheim och hoppa Fluval FX5.

Kommentar

• Flipper
        Användare
        • March 2005
        • 143

Tetratec EX 1200 ...

Kommentar

• christer antonsson
          Användare
          • September 2002
          • 183

Ursprungligen postat av Patric
          hej, har lite taskig rening i mitt 720 kar

kör med 3x 2252 med extra patroner på alla.

men det räcker inte ,jag kör 51 troffar exakt i storleken 4cm upp till 1dm,samt fyra malar

så nu funderar jag på vad nästa steg är för att få det rent,

ytterfilter? funderar på fx5 eller nån eheim, vilka får man med filtermaterial till?

o annars vilka filtermaterial ska jag köra med för att få rent? jag sover i samma rum som karet, så tyst filter är ett måste för min del annars kommer det snart åka ut pga att jag inte kan sova

mvh patric
          Om du har 3 st 2252 (kraftpaket) så tycker jag att du ska avlägsna filterpatronerna från dessa och istället ansluta perforerade VP rör (elrör) och sedan använda dig av filtermattor . Sätt ett filter i vardera ända av karet i en filtermatta kan du köra dubbla pumpar och använda som huvudfilter med en matta som är 40x40 cm, och på det ensamma pumphuvudet kan du köra en matta som mäter 10x10x40 cm och detta kan då funka som grovfilter. Har själv använt denna kombo och det funkade klockrent. Filtern håller tyst om du lägger en extra bit gummi mellan pump och glas....
          Christer Antonsson

1800 liter Troffar:
          Ikola
          Pemba
          Duboisi- Mazwa
          Red Rainbow- Kapere

Kommentar

• diskus
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 276

Kanske RENA....

...som verkar kommit med en ny prisvärd serie som utmanar EHEIM!?.

Är det någon som har erfarenhet så vore det intressant!

Björn H
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Patric
              Användare
              • July 2007
              • 189

ok, tack för alla svar,

fördelen med fx5 är ju styrkan samt storleken den har ju 20 liter
              och billigare
              medans eheim i samma klass ungefär ligger på 25 liter
              samt nästan en tusenlapp dyrare

men vilken eheim tror ni skulle räcka för mig ? ytterfilter som jag inte behöver byta ut senare till större

Eheim Ytterfilter 2080 - Professional 3 ,en sådan?

Akvariestorlek: upp till ca. 1200 Liter

Kapacitet: 1700 l/t

Lyfthöjd: 2,6 m

Effektförbrukning: 30 W

Filterbehållarvolym: 25 l

Dimensioner HxLxB: 567x330x330 mm

Ny utvändig filtergeneration med ännu fler tekniska fördelar än Professional 2

Stort förfilter för lättare mellanliggande rengöring och extra lång servicetid

Nytt uppfyllnings- och spännsystem

Trippel slangförbindelse ( 2 x insug och 1 x trycksida ) för perfekt vattencirkulation i större akvarium

Hanteringskännetecken: försänkta handtag, transporthjul, 4 robusta klips och multifunktionsadapter
              Tryckjämnhets- och vattenflödesindikator
              Senast redigerad av Patric; 02 January 2008, 18:11.

Kommentar

• Jarnis
                Användare
                • November 2005
                • 415

Skaffar du ett ytterfilter kan du alltid prova att bygga in det med ljuddämpningsmattor runt omkring för att få ner ljudnivån. Kolla på www.biltema.se och sök på art no: 36-9220 eller 36-9214 så ser du hur dom ser ut. Bra tips som jag fångade upp här på forumet för ett tag sedan. Funkar väldigt bra.
                Micke

Kommentar

• tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

Som du säger så är fördelen med fx5.an både pris och kapacitet. Har 3 stycken i dagsläget och tyvärr är jag inte super nöjd med dessa, har en viss förmåga att bråka emellanåt. Sen ljudmässigt så har jag märkt att det varier en hel del mellan pumparna och även i olika intervaller. Nu senast i helgen lät min ena så det hördes i hela lägenheten men tystnade för ett par dagar sedan. Vet flera som haft samma problem. Sen är det ju det här med veckade slangar som i sin tur blåser ur allt skit ur slangarna i karet när man sätter igång dom efter flytt/rengöring. Nä ärligt hade det varit idag hade jag valt Eheim. Även Tetra tec 1200 som någon nämde kör jag ett par utav och det är en sån pump som håller helt tyst och verkligen aldrig krånglar och är lätt att rengöra. Har tyvärr ingen jätte bra erfarenhet av fx5.or. Eheim har jag kört också en del och förutom 2217 filtret har jag varit nöjd. Även Jbl har jag haft men med mindre lyckat resultat.

Kommentar

• Patric
                    Användare
                    • July 2007
                    • 189

Eheim Ytterfilter 2080 - Professional 3 eller
                    Eheim Ytterfilter 2078 - Professionel 3e Electronic

ingen som har dåliga erfarenheter av dom? bra att veta innan jag beställer nån av dom
                    Senast redigerad av Patric; 02 January 2008, 19:13.

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Ursprungligen postat av diskus
                      ...som verkar kommit med en ny prisvärd serie som utmanar EHEIM!?.

Är det någon som har erfarenhet så vore det intressant!

Björn H
                      Jag har Rena Xp3 o xp4 o rekomenderar dom starkt, otroligt tyst filter med bra drag i..
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

Eheim Ytterfilter 2080 - Professional 3 eller
                        Eheim Ytterfilter 2078 - Professionel 3e Electronic

ingen som har dåliga erfarenheter av dom? bra att veta innan jag beställer nån av dom
                        Jag har haft eheim 2080 pro 3. Det är inget jag skulle vilja rekommendera om det är viktigt att det är tyst. SOm i ett sovrum

Jag hade istället satsat på eheim 2250 som någon nämnde innan. Det i kombo med ett eller två av dina innerfilter. (Får du inte karet fritt från synligt skit så ligger nog felet inte i filtreringen utan för mycket matning.)
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• JohanP
                          Användare
                          • September 2006
                          • 118

Ursprungligen postat av Beast
                          Jag har Rena Xp3 o xp4 o rekomenderar dom starkt, otroligt tyst filter med bra drag i..
                          Jag kan bara hålla med. Har haft mitt XP 3 igång i snart två månader och är otroligt imponerad av dess tysta drift i förhållande till vad den filtrerar. De eventuella "problemen" på längre sikt har jag självfallet inte hunnit vara med om än men hittils är jag grymt nöjd, och jag har haft många Eheim filter genom åren.

Kommentar

• patrickeriksson
                            Användare
                            • October 2007
                            • 355

Ursprungligen postat av habrosus
                            Jag kan bara hålla med. Har haft mitt XP 3 igång i snart två månader och är otroligt imponerad av dess tysta drift i förhållande till vad den filtrerar. De eventuella "problemen" på längre sikt har jag självfallet inte hunnit vara med om än men hittils är jag grymt nöjd, och jag har haft många Eheim filter genom åren.
                            Jag har ett XP3 som är ca 2.5 år gammalt och det är fortfarande tyst och problemfritt.

Jag har även ett FX-5 som varit i drift i närmare ett år som jag är mycket nöjd med. Mitt exemplar är knäpptyst.
                            Patrick Eriksson

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Ursprungligen postat av patrickeriksson
                              Jag har ett XP3 som är ca 2.5 år gammalt och det är fortfarande tyst och problemfritt.

Jag har även ett FX-5 som varit i drift i närmare ett år som jag är mycket nöjd med. Mitt exemplar är knäpptyst.
                              Jag har också 2st FX-5 som går här hemma hos mig, dom har varit igång i 1,5 år nu och dom är också knäpptysta, jag är mycket nöjd med dom!
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...