hjälp med pumpval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

Ursprungligen postat av Beast
    Jag har också 2st FX-5 som går här hemma hos mig, dom har varit igång i 1,5 år nu och dom är också knäpptysta, jag är mycket nöjd med dom!
    Vet inte va det är med mina fx5.or, en av dom är väl okej även om den inte är knäpptyst (fast jag är väl iofs ganska ljudkänslig av mig). Nu har jag problem med den till mitt 540 sedan ett par veckor som drar in luft el ngt och bubblar som sjutton emellanåt (varje dag i intervaller). Vet redan att när jag startade upp de två första för knappt 2 år sedan började en att bråka och låta långt över vad den andra gjorde och jag trodde det var impellen eller ngt men detta blev tyst efter ett par veckor, sen dess har det väl varit till och från hela tiden. Någon annan med liknande erfarenheter?

Någon ide på luften i filtret?

Rena var ngt att lägga på minnet framöver!

Kommentar

• JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

Ursprungligen postat av patriks155
      Vet inte va det är med mina fx5.or, en av dom är väl okej även om den inte är knäpptyst (fast jag är väl iofs ganska ljudkänslig av mig). Nu har jag problem med den till mitt 540 sedan ett par veckor som drar in luft el ngt och bubblar som sjutton emellanåt (varje dag i intervaller). Vet redan att när jag startade upp de två första för knappt 2 år sedan började en att bråka och låta långt över vad den andra gjorde och jag trodde det var impellen eller ngt men detta blev tyst efter ett par veckor, sen dess har det väl varit till och från hela tiden. Någon annan med liknande erfarenheter?

Någon ide på luften i filtret?

Rena var ngt att lägga på minnet framöver!
      Jag hjälpte en kompis som hade det problemet med luft i filtret, i hans fall berodde det på att den gummikoppling eller vad jag säga som sitter imellan slangen o insugsröret inte var helt under ytan o drog då in luft den vägen, idag är hans filter helt tyst.. Kanske samma för dig??
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Ursprungligen postat av Beast
        Jag hjälpte en kompis som hade det problemet med luft i filtret, i hans fall berodde det på att den gummikoppling eller vad jag säga som sitter imellan slangen o insugsröret inte var helt under ytan o drog då in luft den vägen, idag är hans filter helt tyst.. Kanske samma för dig??
        Du menar den gummikopplingen man trär på den andra gummi kopplingen. Tog bort den ena av gummikopplingarna på alla eftersom jag vid vattenbyte hamnade under denna skarv och på så sätt drog in luft vid varje vattenbyte, så nu trär jag ena gummikopplingen direkt på plaströret till insuget. Får ta isär pumpen och kolla om det inte blir bättre, kanske kan prova att sänka utblåset mer.

Men tack ändå Jocke!

Kommentar

• Patric
          Användare
          • July 2007
          • 189

ok, det verkar vara lite chansning med vilket ytterfilter man väljer

kollade lite tester på fx5 samt eheim 2080 pro 3

båda har sina fördelar och nackdelar

test exemplaren hade iallafall stor skillnad på decibel på pumparna

19 på eheim och det dubbla på fx5 (dom kanske fick bra ex vad vet jag?)

men jag behöver en tyst pump,men detta gör ju inte valet lättare direkt

sen va gäller filtermaterialet , eheim har ju nåt set för 2080 ,men 900 spänn för filtermaterialet är ju inte billigt direkt , mot fx5 som inte går på tredjedelen ens,

hur man än vänder o vrider så är eheim dyrare både vad gäller inköp och filtermaterialet, men då kommer också frågan om det är värt det?

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Utan att i övrigt uttala mig om vilka som är bäst så kan jag iallafall rekomendera Eheim 2250, den är riktigt tyst!. Du kan dessutom använda dina 2252 huvuden på denna om det skulle behövas.

Jag körde min 2250 på tok för länge och trögt, pumparna är ju så grymt starka så de går ändå. Pumpen började skramla lite och jag skiftade med en 2252 och den blev tyst igen medan 2250 pumpen används under vatten i en annan balja där ljudet inte blir lika påtagligt.

2250 rekommenderas! kommer alltid att kunna servas på ett enkelt o billigt sätt. Något som återstår att se med alla FX5 ägare hur det blir med den saken.

Mvh Jari

Kommentar

• tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

Köper du en tetra tec 1200 så får du pumpen komplett med material (bla biobollar och makaroner) och slangar/anslutningar. Jätte lätt att ta isär och rengöra och mina har aldrig någonsin krånglat samt att dom är tysta. Fluvalen låter helt klart en del i jämförelse med bla Tetratecen (men är ju dessto kraftigare iofs).

Senast redigerad av tjornpatrik; 03 January 2008, 14:07.

Kommentar

• Flipper
                Användare
                • March 2005
                • 143

Patriks155:

Vad har Tercan för filtervolym?

I övrigt ser det ut som mest prisvärda idag...

Kommentar

• Thor
                  Användare
                  • January 2007
                  • 106

Ursprungligen postat av Flipper
                  Patriks155:

Vad har Tercan för filtervolym?

I övrigt ser det ut som mest prisvärda idag...
                  info http://www.tetra.de/tetra/go/4252345...d=36&lang_id=2
                  där finns en video att titta på oxå

Kommentar

• Flipper
                    Användare
                    • March 2005
                    • 143

OBS !!!

Det är virus varning på den där länken - låt bli den.

Filtervolym är 12 lit på Tercan.

Kommentar

• Thor
                      Användare
                      • January 2007
                      • 106

OBS !!!

Det är virus varning på den där länken - låt bli den.

Filtervolym är 12 lit på Tercan.
                      haha kör du norton eller?
                      har nod32 den sa inget..
                      sen tvivlar jag stark att tetra har virus på sin sida

Kommentar

• Flipper
                        Användare
                        • March 2005
                        • 143

Njae..det är värre...

Sitter på jobbet på en stor logistik företag och surfar med MS Explorer skyddad av McAfee

Resultat = Expressen.se kraschar Explorern direkt = programmet svarar inte

Tur att vi har många olika ytterfilter att välja på - och alla funkar !!!

Det svider i fickorna redan, jag köper snart en Tetratec EX1200 till mig själv som en sen julklapp = Tomten var inte snäll i år... man får vad man förtjänar

Kommentar

• Thor
                          Användare
                          • January 2007
                          • 106

Njae..det är värre...

Sitter på jobbet på en stor logistik företag och surfar med MS Explorer skyddad av McAfee

Resultat = Expressen.se kraschar Explorern direkt = programmet svarar inte

Tur att vi har många olika ytterfilter att välja på - och alla funkar !!!

Det svider i fickorna redan, jag köper snart en Tetratec EX1200 till mig själv som en sen julklapp = Tomten var inte snäll i år... man får vad man förtjänar
                          oj låter inge bra det
                          flipper har du en tetratec 1200 sen innan lr?
                          bra maskin annars

Kommentar

• Flipper
                            Användare
                            • March 2005
                            • 143

Har inte haft Tetran innan men:

filtervolym+strömförbrukning+omdömen+bullernivå+pr is = den ska jag ha !!!

Kommentar

• Patric
                              Användare
                              • July 2007
                              • 189

funderar på antingen eheim pro 3 2080,eller den där Tetra EX 1200 - 1200 l/t är det ju grymt bra pris på och där ingår tom filtermedia
                              så den lockar också, avsevärt billigare om inte annat,

men skulle en sån räcka till mitt 720 kar ? den o dom tre eheim 2252 innerfilter som jag har?

hjälp mig nu ni som vet jag har noll koll på detta , har varit totalt anti ytterfilter förut
                              Senast redigerad av Patric; 04 January 2008, 01:05.

Kommentar

• Flipper
                                Användare
                                • March 2005
                                • 143

Egentligen...

Alternativ 1:
                                Om du bygger två filterfickor på varsin akvariesida och har dina tre 2252-or bakom filtermattor skulle det räcka...du får ändå 5 ggr cirkulation.
                                Då behöver du ingen ytterfilter.

Alternativ 2:
                                Om du är så kåt på en ytterfilter då kan du sälja två av dina 2252-or och köpa en ytterfilter och kombinera den med 2252-an. Ok, mindre cirkulation men mer filtervolym.

Kommentar

Arbetssätt...