Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

Viss variation är det ju på alla troffar helt klart. Men skall man köpa säg moliro så vill man ju att den skall ha mkt rött i kroppen. eller går ni o köper sånna som bara har en liten strimma längst bak i kroppen bara för att det finns ex i naturen som ser ut på detta sätt och bortser ifrån att det finns sånna som ser mkt bättre ut i syfte att det är naturligt.... Nä jag kan säga att jag delar inte eran uppfattning om att man skall ta vad som erbjuds och va glad åt vilken skit som hällst baar för det är naturligt med vissa som ser ut på ett visst sätt. Inom en sort finns variation på kvalite även på Vf.
    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Vad är det som säger att yngel från mindre bra färgade VF kommer att bli kassa?
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

variationen inom vf fiskar e helt klart bra då detta liknar naturens mångfald, men det e något som vi många gånger glömmer bort..
        Dom fiskar som inte e "atraktiva" i honornas ögon parar sig inte i naturen och då gallras dom defekta eller svaga generna bort.. I ett kar kan detta rubbas då biotopens storlek reduserats kraftigt..
        Därför skall det ligga i fångstmännens intresse att vid sortering av fisken plocka bort sämmre fisk. Sedan e det tur att dett finns dom som gillar variationen inom vf fiskens utsende (jag själva tex) ...
        Säger inte att vf alltid e den snyggaste utan oftare sett avkommor till dessa som e snyggare än vf föräldrarna och det e kanon..
        Frågan vi skall ställa e igentligen följande: Tycker man det e värt att köpa dyr vf fisk som e naturlig men varierande i kvaliten och utsendet eller vill man ha jämnheten i en urgallrad f1 grupp?? Andreas tycks gilla andra förslaget och jag tycker om första... Inget att orda om , men tur e det...
        Tur på det sättet att vi som har vf fisk kan plocka yngel och sortera ut dom bästa och sälja. och då får vi pengar och blir glada och dom som köper fina f1or (tex Andreas) betalar och får den fisk dom vill ha och blir glada...
        Kontentan är: Alla glada och belåtna och så var den diskutionen över
        Smacken e som baken och vad man än tycker så skall man INTE BEHÖVA SKYDDA SITT TYCKE MEN NÄBBAR OCH KLOR!!!
        Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

Föresten. varför inte urvalsobla?? fanns ju en galning på 30 & 40 talet som ville urvalsodla människor. Alla avelshanar skulle vara 187 cm atletiskt byggda ha blå ögon och blont hår samt inga hål i tänderna...
          Honorna skulla vara 170 cm långa smalt byggda och mycket intulektuella...
          och hur gick det????
          Åt helvete! Och tur var det då jag gillar både blondiner och andra som tex brunetter med ögon som har färgen bruna gröna eller blå....
          Som tur e gick detta inte hem och den naturliga mångfalden bevarades vilket den bör göras även bland allt annat levande....

Kommentar

• THORLEIF
            Användare
            • April 2007
            • 406

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            En Ok körsbär där fläckarna är runda o fina.
            Och ett yngel på körsbär ca 6cm som visa mkt rött
            den bliver næsten for "perfekt" din kirsebær!flot er den da
            men som carl siger,ude i naturen findes de i alle genre,og jeg tænker jo samtidig at hvis man har set for perfekte billeder til eks. i ad k. bøger så bliver man måske for selektiv i hvad der er rigtig og hvad der er mindre pænt

mvh
            Carsten
            Senast redigerad av THORLEIF; 16 March 2008, 02:03.
            Dansk Tanganyika Forum:
            http://www.tago.dk/forum/
            Lake Tanganyika på Facebook:
            http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
            Video fra Tanganyika-søen
            http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

ja tycker nästan alltid att vf slår odlat/urvalsodlat pga dels färg men framförallt form och detta med form bör man som seriös odlare ta på större allvar, har sett/ser så mkt skräp inom mbunas men även tropheus där det odlas/sjöodlas ibland på ett för "oss seriösa" dåligt sätt faktiskt..men angående färg på vf så gallras det rätt friskt redan vid fångsten (va jag förstår) och spillet blir ochså ibland exporterade men tycker ändå det mesta vf har hyffsad kvalite, däremot är det märkligt att mycket som är vildfångat är så småttt jämfört med förr,-STOR skillnad på framförallt mbunas...har ingen aning om varför..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

Jag köper hällre en VF grupp än odlat ifall fisken är av den kvalite jag vill ha. Jag har väl ändå inte sagt att jag inte gillar Vf utan att jag vill inte köpa de som ingen vill ha utan att de bara skall vara av en god kvalite. Jag har haft VF grupper av Katonga , mpulungu , kejsare och ilangi och de grupperna hade variation men den tot snittet var bättre än på de andra jag kollade på innan jag köpte jusst den grupp/grupper jag köpte.

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

Ursprungligen postat av Malawe
                  Hm...att få fyra stycken ståendes på det sättet mot varandra är ovanligt och att dessutom vara där och fota det är ju kanon. Som jag skrev så är det ett fantastiskt foto...men man tror ju inte att det är sant för det är ett på miljonen att fyra hanar poserar så och att man får fotot så "levande". Härlig komposition...och ja..jag vet att stiffe är grym på att fota.

Vad var reklamen för triss..."ibland bara händer det"...
                  Faktum är att jag själv tycker att det blev ett ganska så misslyckat foto
                  För att när jag tryckte av så stod alla fyra med utspärrade fenor mot varandra men tyvärr så flyttade två av dom sig innan fotot var taget.
                  Men så är det ju tyvärr när man fotar Tropheus dom är ju aldrig stilla.
                  Kasangan är fortfarande ungdjur och dom är väl nånstans mellan 6-9 cm, dom och mina "färgmatade" Körsbär är ungefär lika stora/små
                  Vad det gäller Körsbären så är det bara hanarna som har den där extra fläcken under hakan honorna har alltså inte detta utan ser ut som vanliga sk traditionela Körsbär.
                  mvh Stefan

Kommentar

• stiffe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 953

Lite fler foton på Körsbären
                    1.Två honor som fightas
                    2.Hona med (enligt mig) dålig främre fläck
                    3.Tuggande hona med (enligt mig) bra främre fläck
                    mvh Stefan

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

har för mej att det förut inte fanns urval på sk storlekar på vf som sm,m,l och xl,.Då var ofta vf fullvuxna toppex (allt var bättre förr-snyft )

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • June 2004
                        • 1582

Ursprungligen postat av specmats
                        har för mej att det förut inte fanns urval på sk storlekar på vf som sm,m,l och xl,.Då var ofta vf fullvuxna toppex (allt var bättre förr-snyft )
                        Ja vad kan det bero på? förmodligen vår utfiskning på vissa arter som ligger bakom det. Tror snart en del arter blir helt utrotade i sjön pga oss.

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Ja vad kan det bero på? förmodligen vår utfiskning på vissa arter som ligger bakom det. Tror snart en del arter blir helt utrotade i sjön pga oss.
                          ja vissa arter kan det nog vara så,tyvärr,men långt ifrån alla..

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Fia_H
                            Användare
                            • January 2008
                            • 16

Ursprungligen postat av stiffe
                            Här har du två st foton på Zongwe
                            Så snygga dom är!!! har starkt funderat på att köpa in mig ett par faktiskt...

Kommentar

• Oden70
                              Användare
                              • January 2007
                              • 869

Ursprungligen postat av stiffe
                              Faktum är att jag själv tycker att det blev ett ganska så misslyckat foto
                              För att när jag tryckte av så stod alla fyra med utspärrade fenor mot varandra men tyvärr så flyttade två av dom sig innan fotot var taget.
                              Men så är det ju tyvärr när man fotar Tropheus dom är ju aldrig stilla.
                              Kasangan är fortfarande ungdjur och dom är väl nånstans mellan 6-9 cm, dom och mina "färgmatade" Körsbär är ungefär lika stora/små
                              Vad det gäller Körsbären så är det bara hanarna som har den där extra fläcken under hakan honorna har alltså inte detta utan ser ut som vanliga sk traditionela Körsbär.
                              För oss andra spelar det ingen roll... Gryma foto även det som enligt dig e misslyckat....
                              Eller som dom lärda i Lund skulle sagt....
                              -Lätt att skita när arslet e fullt
                              hatten av ialla fall fär fina foto och firrar....

Kommentar

• Falköping Andreas
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1214

Knäppte ett foto på moliro hos en polare jag besökte. de är ca 8cm Tyvär så var rutan väldigt algig.

Kommentar

Arbetssätt...