If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
e det någon som vet om Kala yellow e samma fisk som chilambo som dom har på Airfish stocklist?? Båda e ju en "yellow rainbow". E ett dåligt foto på deras sida så det e svårt att se. Någon som kan kolla i Shupkes bok..
Om "Kalan" fångas vid Kala så kan det inte va samma fisk. Chilambo nämns inte i Schupkes bok (vad jag vet). Jag misstänker ju däremot att Nkonde och Chilambo kan va "samma" fisk.
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)
Om "Kalan" fångas vid Kala så kan det inte va samma fisk. Chilambo nämns inte i Schupkes bok (vad jag vet). Jag misstänker ju däremot att Nkonde och Chilambo kan va "samma" fisk.
om jag inte minns fel fångas den vid Kala island..
Tropheus "Kala Yellow" fångas vid Kala Island enligt Schupke. Arten upptäcktes 1994 av DeMaison och Konings enligt Schupkes bok. Tropheus "Chilambo" nämns inte...men kan mycket väl finnas i boken under annat namn. Känns lite svårt med Tropheus för tillfället då namnsättningen verkar aningen suspekt.
e det någon som vet om Kala yellow e samma fisk som chilambo som dom har på Airfish stocklist?? Båda e ju en "yellow rainbow". E ett dåligt foto på deras sida så det e svårt att se. Någon som kan kolla i Shupkes bok..
Kala yellow är inte samma fisk enligt Schupke. Kalan tillhör linje 8, samma som kasanga, kalambo, kasakalawe mfl. Enligt Schupke finns det ingen troffe som har chilambo som fångstplats, om det nu skulle finnas det, så tror jag att chilambon skulle höra till linje 7.
Blev också lite fundersam när jag kollade på Airfish stoklist, tyckte namnet verkade lite skumt... Någon som kan kolla fotot där och bedömma det bättre än mig?? Ser inte så bra på fotot tycker mina ögon
Kazumban var mycket läcker,Oden70 och en ganska så bra bild troffar är minsan inte det lättaste att fota.
Det verkar även så att den är lika svår eller svårare att hålla isär dom olika arterna, rena rama djunglen
Har haft nu en Vf T. Musanga grupp några månader och dessa ändrade nyans så att det blev märkbart skillnad över en natt (till det bättre). Det var nästan så att man funderade om man hade fått fel på synen.
Vad har jag gjort. Matat och bytt vatten och sett till att de har det så bra som möjligt. Efter andra veckan har antydan till lek funnits men det har inte blivit mer än att några vill kella lite med varandra.
Men den stora förändringen (nyansenförändringen) skede när jag höjde PH med att tillsätta bikarbonat då PH värdet var 7,5.
Till mina funderingar, skulle detta ändå kommit eller är det så PH-höjningen kan hjälpte till så de färgar ut och blir intensivare i färgen?
Skall jag även tillföra salt?
Finns det några andra som har upplevt liknande?
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Har haft nu en Vf T. Musanga grupp några månader och dessa ändrade nyans så att det blev märkbart skillnad över en natt (till det bättre). Det var nästan så att man funderade om man hade fått fel på synen.
Vad har jag gjort. Matat och bytt vatten och sett till att de har det så bra som möjligt. Efter andra veckan har antydan till lek funnits men det har inte blivit mer än att några vill kella lite med varandra.
Men den stora förändringen (nyansenförändringen) skede när jag höjde PH med att tillsätta bikarbonat då PH värdet var 7,5.
Till mina funderingar, skulle detta ändå kommit eller är det så PH-höjningen kan hjälpte till så de färgar ut och blir intensivare i färgen?
Den erfarenheten jag har skaffat mig med mina 2grupper VF Tropheus moorii, Kambwimba är att de såg mörka och ganska tråkiga ut de första månaderna men att de sedan undan för undan har blivit ljusare i färgen ( mer gult och grönt mm ). Nu ett år efter köpet av den första gruppen så tycker jag att skillnaden är nästan som svart och vitt mot hur de såg ut i början mot dagsläget.
Jag byter vatten en gång per vecka och har inga tillsatser i vattnet Ph ligger mellan 7.5-8.
Matar med NLS till ca 80% och flingor och räkmix det övriga.
Tillsatte du bikarbonat vid PH 7,5?
Salt har jag prövat med i vissa burkar med bra resultat. Fisken färgar ut bättre men tyvärr så är växterna inte lika roade. Det svåra är hur mycket som man ska skicka i men jag brukar ta 2-3 st tabletter för varje 100/liter.
Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
Kommentar