Det är mycket möjligt att intresset för vildformer försvinner men vad gör det egentligen om 100 år om alla vill ha odlade då? Risken är ju att människan exploaterar/utrotar/förgiftar ciklider för att de inte bryr sig om artrikedomen och det vore ju synd som du är inne på jonre.
Troffetråden 2008 - Del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Tänk så här då i stället. Vi hobbyister som har tropheus står för något få tal procent av all fisk som tas upp ur sjön. Nästan allt som plockas upp går till mat till folk runt sjön. I den takt som det fångas fisk med där mm så kommer fisken snart vara utrotad då folk anv finmaskigare och finmaskigare nät för att få med även de mindre fiskarna. lägger man då in miljö påverkan av att det avverkas skog runt sjön som gör att sediment delen blir så hög att fisken inte trivs där de levt tidigare.
Den lilla del som kommer till folk som inte vill äta dom tycker jag borde hyllas och enligt mitt tycke är en av anledningarna som kan göra att fisken över huvud taget har en rimlig chans att bevaras i några decennier ytterligare iaf.Kommentar
-
Tänk så här då i stället. Vi hobbyister som har tropheus står för något få tal procent av all fisk som tas upp ur sjön. Nästan allt som plockas upp går till mat till folk runt sjön. I den takt som det fångas fisk med där mm så kommer fisken snart vara utrotad då folk anv finmaskigare och finmaskigare nät för att få med även de mindre fiskarna.Och så är det.
/JKommentar
-
jag tycker att vilda former slår det mesta, verkligen, med några få undantag..kolla på marmelade cats naturligt raktigenomTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Skickar med foto från Pelles grupp där jag tycker honan är identisk med fotot på omslaget på Schupkes bok
Hona
Hane
UngdjurSenast redigerad av stiffe; 28 February 2008, 07:53.mvh StefanKommentar
-
Man kan ju fråga sig varför det är de mest färggranna troffarna som är mest eftertraktade, även om de är VF. Bara det tycker jag tyder på att urvalsodling är berättigat.
Jag hoppas att det i framtiden finns både VF och urvalsodlat att välja på, även för troffar.//RobertKommentar
-
personligen utesluter det ena inte det andra men kan bara konstatera att de flesta vilda är snyggare och då menar jag inte bara färg utan framförallt formTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
T. Musanga
Då vad det dax för en Musanga bild.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
-
Supergranna KattstaDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba