If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hände något som rätt roligt ut för ett par dar sen strömen gick så dök alla mina dubbar mot ena hörnan och började slåss tydligen tänder dom till ordentligt när dom blir skrämda
Jag satt och läste i Peter Schupkes bok African Cichlids II och hittade en bild på en helsvart dubbe, Tropheus cf.duboisi; Population 10.2.
Det kom en kille idag o lämnade in singelhane som ser ut precis som den i boken, några ideer, synpunkter på om det kan röra sig om samma eller är detta ett vanlig fenomen?
Den är helsvart.
Jag satt och läste i Peter Schupkes bok African Cichlids II och hittade en bild på en helsvart dubbe, Tropheus cf.duboisi; Population 10.2.
Det kom en kille idag o lämnade in singelhane som ser ut precis som den i boken, några ideer, synpunkter på om det kan röra sig om samma eller är detta ett vanlig fenomen?
Den är helsvart.
Sa han hur gammal den var? Är de riktigt gamla så kan färgen försvinna i bandet. Beror väl lite på vilken generation det är med.
Den är helsvart.
Det där måste vara en mycket dåligt färgad hane av duboisi Bemba (schupke 10.1). Sorterade bort ett större antal med liknande nästan obefintliga band när jag skaffade min grupp. Har du Schupkes tropheus bok så kolla på bild A97362-5 på sidan 166. Det är relativt vanligt att denna variant har okompletta band (enbart en vit fläck vid ryggfenan) och steget till att bandet saknas är inte långt.
Skulle det vara den svarta dubben vilkens existens jag starkt betvivlar (ursprung okänt) så är det ju ett fynd men en hane utan hona ger ju inte så mycket glädje.
När man tittar lite nogrannare på bilden så har den ju ett svagt markerat band.
Senast redigerad av Stephan E; 06 February 2008, 19:20.
Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
Den är helsvart.
alla dubbar har inte jämna fina band på båda sidorna i naturen.
det är vanligt med halv band eller bara band på ena sidan. och de utan band.
Den är helsvart.
är det den på leasing? isf såg ja den idag-enormt långa bukfenor
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Kommentar