Troffetråden 2008 - Del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Matz. Gå in under skövdeaf.se som länkas till under meddelandet. där finns bilder på hela hans kar. på flik Bilder 2. De bilderna är dock då gruppen var ganska nyinköpt.Kommentar
-
Tackar! Hur går det med dina kiriza? Jag tänkte då på aggresion eftersom jag har skaffat mig 35 black bemba. Tor du det är tillräckligt många.? De går i mitt 720-kar.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Risken med att släppa ihop dem med bärnstenarna är väl att någon av eller båda grupperna åker på ngn form av sjukdom pga att de bär på olika bakterier. Eller så kan det gå hur bra som helst. Dumt att chansa.Kommentar
-
Så i ett 720 med en black variant skulle jag inte ha mindre än 45. 35 låter mer lagom för ett 375 eller 450. det kanske funkar men jag tror att du kommer få en väldigt tuff chargong i karet där vissa kommer få det svårt att klara av det.
Lycka till Matz.Kommentar
-
Kan säkert fungera bra. De är ganska ihärdiga och kan smälla på rätt bra. Jag har mina 30 st + yngel i ett 325 liters och det fungerar bra. Dock ska de ner i lokalen och bo i ett 375 liters som blir perfa för dem.
Risken med att släppa ihop dem med bärnstenarna är väl att någon av eller båda grupperna åker på ngn form av sjukdom pga att de bär på olika bakterier. Eller så kan det gå hur bra som helst. Dumt att chansa.
Har slagit ihopa ett x anntal grupper utan problem. Dom har gått i olika kar men med vatten från samma kran och samma foder här hemma..
Detta har altid gått bra.
Skulle för ett tag sedan slå i hopa 1 liten grupp från här hemma med en liten grupp från ett annat ställe för att få en större grupp...
Detta slutade i katastrof och endast 4 firrar klarade sig.. Så av 2 små som skulle bli en stor finns nu ingen grupp alls..
Så jag undrar om flera har samma erfarenhet att grupper från samma lokal med samma vatten och samma mat funkar smärtfritt att slå ihopa medans att fiskar som stoppas i samma kar från olika personers kar funkar sådär?
Sedan undrar jag om flera har upplevt att undjur e inga problem att slå ihopa från olika personer, har funderat på om detta har med den ej invanda hirakien som stora djur har som eventuelt saknas hos ungdjur....
Skulle vara skoj att höra andras funderingar kring dettaPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Ang. att slå ihop grupper som du säger här om eventuella sjukdommar har jag en fundering....
Har slagit ihopa ett x anntal grupper utan problem. Dom har gått i olika kar men med vatten från samma kran och samma foder här hemma..
Detta har altid gått bra.
Skulle för ett tag sedan slå i hopa 1 liten grupp från här hemma med en liten grupp från ett annat ställe för att få en större grupp...
Detta slutade i katastrof och endast 4 firrar klarade sig.. Så av 2 små som skulle bli en stor finns nu ingen grupp alls..
Så jag undrar om flera har samma erfarenhet att grupper från samma lokal med samma vatten och samma mat funkar smärtfritt att slå ihopa medans att fiskar som stoppas i samma kar från olika personers kar funkar sådär?
Sedan undrar jag om flera har upplevt att undjur e inga problem att slå ihopa från olika personer, har funderat på om detta har med den ej invanda hirakien som stora djur har som eventuelt saknas hos ungdjur....
Skulle vara skoj att höra andras funderingar kring dettaKommentar
-
det som e typiskt e ju att av någon annledning e det ofta favorit gruppen som går åt helvete.. Men e väl för det e den man vill göra så fin och "maffig" som möjligt......
Några fler som har upplevt samma som oss eller det e bara vi som har dessa tankar..Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Kommentar
-
Jag satt och läste lite angående detta med OB varianter och som jag förstog det så drabbades små populationer lättare av detta pga någon form av inavel... någon som vet något om det?Kommentar
-
janne är trött och har gått och sussat annars hade han säkert haft en åsikt angående inavel, kram QristinaKommentar
-
Jo jag håller med där i att blanda yngel från olika ställen är sällan problem fyllt men att blanda stor vuxen fisk är att spela rysk roulette. Funkar felfritt ibland men ibland inte trotts man gjort samma sak.
Att släcka karet o täcka för med en filt så karet blir mörklagt i 2 dagar typ vid sammanslagningen är bra sätt då de håller sig lugna vid de första 2 annars stressiga dygnen då sjuka oftast byggs upp.Kommentar
-
att sätta samman fisk från samma lokal har jag aldrig haft några större problem med. Men att ta fisk från olika bakteriekulturer och vattenvärden och sätta samman dem har i nästan 90% av mina försök gått åt skogen(när det gäller tropheus). Det är ena griniga fiskar o ha o göra med dessa troffar men funkar det så är de roliga. Själv har jag dock gett upp hoppet om att ha troffar så här hemma är det bara ett malawiakvarium igång nu =)/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
Kommentar