Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

Ursprungligen postat av Cutekid
    Några bilder på mina sjöodlade canary cheek
    Riktigt snygga canary cheek. Hur aggresiva är de i förhållande till andra troffar. En bekant till mig har beställt 20 stycken sjöodlade som är 7-8 cm långa som han skall ha i ett 540 tillsammans med bärnstenar. Tror du det kan funka?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

Ursprungligen postat av Göran Åstebro
      Här är några bilder på mina VF Tropheus moorii kambwimba.

Nr. 1 En hane.
      Nr. 2 Tuggande hona med 2 dag gammalt tugg.
      Nr. 3 En av honorna.

Foton utan blixt.

Mvh Göran
      Riktigt snygga och med fin form. Kan man besvära om ett kort på hela burken!

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

Matz. Gå in under skövdeaf.se som länkas till under meddelandet. där finns bilder på hela hans kar. på flik Bilder 2. De bilderna är dock då gruppen var ganska nyinköpt.
        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Matz. Gå in under skövdeaf.se som länkas till under meddelandet. där finns bilder på hela hans kar. på flik Bilder 2. De bilderna är dock då gruppen var ganska nyinköpt.
          Tackar! Hur går det med dina kiriza? Jag tänkte då på aggresion eftersom jag har skaffat mig 35 black bemba. Tor du det är tillräckligt många.? De går i mitt 720-kar.

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Riktigt snygga canary cheek. Hur aggresiva är de i förhållande till andra troffar. En bekant till mig har beställt 20 stycken sjöodlade som är 7-8 cm långa som han skall ha i ett 540 tillsammans med bärnstenar. Tror du det kan funka?
            Kan säkert fungera bra. De är ganska ihärdiga och kan smälla på rätt bra. Jag har mina 30 st + yngel i ett 325 liters och det fungerar bra. Dock ska de ner i lokalen och bo i ett 375 liters som blir perfa för dem.

Risken med att släppa ihop dem med bärnstenarna är väl att någon av eller båda grupperna åker på ngn form av sjukdom pga att de bär på olika bakterier. Eller så kan det gå hur bra som helst. Dumt att chansa.
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Tackar! Hur går det med dina kiriza? Jag tänkte då på aggresion eftersom jag har skaffat mig 35 black bemba. Tor du det är tillräckligt många.? De går i mitt 720-kar.
              Jag har ju över 50 i mitt 900 liters men med moduler så blir det la bara max 800 liter kvar om ens det. Jag planerar o ha 60 minst då jag är klar med beståndet i karet. Nästan alla hanar har märken i sidan på kroppen och vita munnar för de slåss oavbrutet medans 2st är självklara bossar o inte har ett märke då alla andra vet att dessa är ingen idé att bråka med.
              Så i ett 720 med en black variant skulle jag inte ha mindre än 45. 35 låter mer lagom för ett 375 eller 450. det kanske funkar men jag tror att du kommer få en väldigt tuff chargong i karet där vissa kommer få det svårt att klara av det.
              Lycka till Matz.

Kommentar

• Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

Kan säkert fungera bra. De är ganska ihärdiga och kan smälla på rätt bra. Jag har mina 30 st + yngel i ett 325 liters och det fungerar bra. Dock ska de ner i lokalen och bo i ett 375 liters som blir perfa för dem.

Risken med att släppa ihop dem med bärnstenarna är väl att någon av eller båda grupperna åker på ngn form av sjukdom pga att de bär på olika bakterier. Eller så kan det gå hur bra som helst. Dumt att chansa.
                Ang. att slå ihop grupper som du säger här om eventuella sjukdommar har jag en fundering....
                Har slagit ihopa ett x anntal grupper utan problem. Dom har gått i olika kar men med vatten från samma kran och samma foder här hemma..
                Detta har altid gått bra.
                Skulle för ett tag sedan slå i hopa 1 liten grupp från här hemma med en liten grupp från ett annat ställe för att få en större grupp...
                Detta slutade i katastrof och endast 4 firrar klarade sig.. Så av 2 små som skulle bli en stor finns nu ingen grupp alls..
                Så jag undrar om flera har samma erfarenhet att grupper från samma lokal med samma vatten och samma mat funkar smärtfritt att slå ihopa medans att fiskar som stoppas i samma kar från olika personers kar funkar sådär?
                Sedan undrar jag om flera har upplevt att undjur e inga problem att slå ihopa från olika personer, har funderat på om detta har med den ej invanda hirakien som stora djur har som eventuelt saknas hos ungdjur....
                Skulle vara skoj att höra andras funderingar kring detta
                Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Ursprungligen postat av Oden70
                  Ang. att slå ihop grupper som du säger här om eventuella sjukdommar har jag en fundering....
                  Har slagit ihopa ett x anntal grupper utan problem. Dom har gått i olika kar men med vatten från samma kran och samma foder här hemma..
                  Detta har altid gått bra.
                  Skulle för ett tag sedan slå i hopa 1 liten grupp från här hemma med en liten grupp från ett annat ställe för att få en större grupp...
                  Detta slutade i katastrof och endast 4 firrar klarade sig.. Så av 2 små som skulle bli en stor finns nu ingen grupp alls..
                  Så jag undrar om flera har samma erfarenhet att grupper från samma lokal med samma vatten och samma mat funkar smärtfritt att slå ihopa medans att fiskar som stoppas i samma kar från olika personers kar funkar sådär?
                  Sedan undrar jag om flera har upplevt att undjur e inga problem att slå ihopa från olika personer, har funderat på om detta har med den ej invanda hirakien som stora djur har som eventuelt saknas hos ungdjur....
                  Skulle vara skoj att höra andras funderingar kring detta
                  Har upplevt precis det du säger. Vid et tflertal tillfällen har det gått kanon och vid ett annat har det gått åt skogen och det har bara blivit några få kvar pga sjukdom.
                  Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Oden70
                    Användare
                    • January 2007
                    • 869

Har upplevt precis det du säger. Vid et tflertal tillfällen har det gått kanon och vid ett annat har det gått åt skogen och det har bara blivit några få kvar pga sjukdom.
                    Men se på fan.... Vi kunde faktiskt skriva utan att kasta skit....
                    det som e typiskt e ju att av någon annledning e det ofta favorit gruppen som går åt helvete.. Men e väl för det e den man vill göra så fin och "maffig" som möjligt......

Några fler som har upplevt samma som oss eller det e bara vi som har dessa tankar..
                    Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• kotte

Hmmmm, detta skulle ja verkligen villja se...
                      Ursprungligen postat av svenne
                      Jag har en bemba orange OB i min grupp, Har aldrig sett det för

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Jag satt och läste lite angående detta med OB varianter och som jag förstog det så drabbades små populationer lättare av detta pga någon form av inavel... någon som vet något om det?
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

janne är trött och har gått och sussat annars hade han säkert haft en åsikt angående inavel, kram Qristina

Kommentar

• Falköping Andreas
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1214

Jo jag håller med där i att blanda yngel från olika ställen är sällan problem fyllt men att blanda stor vuxen fisk är att spela rysk roulette. Funkar felfritt ibland men ibland inte trotts man gjort samma sak.
                            Att släcka karet o täcka för med en filt så karet blir mörklagt i 2 dagar typ vid sammanslagningen är bra sätt då de håller sig lugna vid de första 2 annars stressiga dygnen då sjuka oftast byggs upp.

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

att sätta samman fisk från samma lokal har jag aldrig haft några större problem med. Men att ta fisk från olika bakteriekulturer och vattenvärden och sätta samman dem har i nästan 90% av mina försök gått åt skogen(när det gäller tropheus). Det är ena griniga fiskar o ha o göra med dessa troffar men funkar det så är de roliga. Själv har jag dock gett upp hoppet om att ha troffar så här hemma är det bara ett malawiakvarium igång nu =)
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja det kanske är så, men man kan lätt få upp en black variant i storlek senare och även höjden på den också.
                                Det är bara att vänja den vid pellets och sedan mata upp den i några månader.Janne
                                Min erfarenhet är att det INTE är så. Tvärt emot Malawis alltså.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...