Troffetråden 2008 - Del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Till alla =)
Det är väldigt lätt att ha massa åsikter byggda på antaganden utan grund, förutfattade meningar utan fakta spårar lätt ur... på 1700 talet så var det ju poppis att bränna vissa människor på bål bara för att man inte visste utan man antog. =)[/QUOTE]
Tja Deeley, är det något jag har tagit så får du gärna skriva vad det är, visst är det mycket antaganden i denna tråden.Kommentar
-
Men till skillnad från dig så har jag testat det i verkligen, och tyvärr Joel då hamnar vi på en helt annan nivå. sorry.
Och jag tar inte minsta upp att du argumenterar, det ser jag som ett friskhetstecken,mera sånt.
Det är sådant som utvecklar våran hobby.Janne[/QUOTE]
Odlat fisk har jag gjort sedan jag var 8 år och nu är jag 20 så jag har dragit fram en hel del fisk men inte närmelsevis i dina kvantiteter, har varit konstant aktiv här sedan 2004 och haft lokal sedan 2005 och varit aktiv i kalmar akvarieförening konstant sedan 95 så lite vet jag allt men visst är det härligt med en ärlig argumentation JanneKommentar
-
Odlat fisk har jag gjort sedan jag var 8 år och nu är jag 20 så jag har dragit fram en hel del fisk men inte närmelsevis i dina kvantiteter, har varit konstant aktiv här sedan 2004 och haft lokal sedan 2005 och varit aktiv i kalmar akvarieförening konstant sedan 95 så lite vet jag allt men visst är det härligt med en ärlig argumentation Janne [/QUOTE]
Ja där satte du spiken Joel, ärlighet, värderingar, och stå upp för sina åsikter, tänk om fler kunde göra det, utan en massa skitsnack.
Då hade vi inte haft några problemJanneKommentar
-
Jag förstår ditt argument ifrån den info du fått deelay.
Men så som jag fick infon från steffen lambrix i tyskland som vart med att ta fram denna variant så skall dessa ha inavlats i ca 12 år. När jag frågade om vad han tyckte om att blanda i dom till min grupp så avrådde han mig då han ansåg de skulle ha svårt att hävda sig mot en starkare normal kiriza. Där av mina tvivel om huru vida de är så jätte bra att avla på utan ny inblandning av gener.Kommentar
-
Tja janne.
när man snackar om dina urvalsodlingar så tycker jag det är viktigt att påpeka att det är två helt skilda urvalsodlingar du har gjort enligt mig.
På dina röd zebra så har du hela tiden odlat på dem som har bäst färg form utseende och därmed har fått en mycket färglad röd zebra dock inte förändrad bara förstärkt.
Dina Hongi däremot är ju urvalsodlade på mutationer (defekter) av denna så att du har plockat fram färger som egentligen inte finns så att dina hongi är inte lika en fisk från sjön överhuvudtaget.
En fråga på det, det snyggaste jag vet på en hongi är när alfahannen blir ljusblå nästan vit och vill leka samtidigt som honorna blir djupröda/bruna, blir dina fortfarande det?
Rätta mig om jag har fel...Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Hej Svenne
Enligt Brichard så har man ju hittat helgula exemplar genom åren som man kört i en och samma damm varefter man hittat dom... det är endast en färgmutation så det är i övrigt samma fisk som den vanliga kirizan, så att kalla den onaturlig blir lite fel om inte Brichard ljuger.
Till alla =)
Det är väldigt lätt att ha massa åsikter byggda på antaganden utan grund, förutfattade meningar utan fakta spårar lätt ur... på 1700 talet så var det ju poppis att bränna vissa människor på bål bara för att man inte visste utan man antog. =)
Även fast man har hålligt på med tropheus sedan 92Kommentar
-
Odlat fisk har jag gjort sedan jag var 8 år och nu är jag 20 så jag har dragit fram en hel del fisk men inte närmelsevis i dina kvantiteter, har varit konstant aktiv här sedan 2004 och haft lokal sedan 2005 och varit aktiv i kalmar akvarieförening konstant sedan 95 så lite vet jag allt men visst är det härligt med en ärlig argumentation JanneMvh
Peter
-
Tja janne.
när man snackar om dina urvalsodlingar så tycker jag det är viktigt att påpeka att det är två helt skilda urvalsodlingar du har gjort enligt mig.
På dina röd zebra så har du hela tiden odlat på dem som har bäst färg form utseende och därmed har fått en mycket färglad röd zebra dock inte förändrad bara förstärkt.
Dina Hongi däremot är ju urvalsodlade på mutationer (defekter) av denna så att du har plockat fram färger som egentligen inte finns så att dina hongi är inte lika en fisk från sjön överhuvudtaget.
En fråga på det, det snyggaste jag vet på en hongi är när alfahannen blir ljusblå nästan vit och vill leka samtidigt som honorna blir djupröda/bruna, blir dina fortfarande det?
Rätta mig om jag har fel...
Det var ju en stegvis utveckling genom inavel, att plocka ut dom rödaste från varje kull, men som sagt var den, honan hade mycket anlag av rött så varför skulle jag missa det tillfället.
Men mutation kan jag inte kalla det.JanneKommentar
-
Men så som jag fick infon från steffen lambrix i tyskland som vart med att ta fram denna variant så skall dessa ha inavlats i ca 12 år. När jag frågade om vad han tyckte om att blanda i dom till min grupp så avrådde han mig då han ansåg de skulle ha svårt att hävda sig mot en starkare normal kiriza. Där av mina tvivel om huru vida de är så jätte bra att avla på utan ny inblandning av gener.
Tänk dig dom helgula mot en massa kolsten mums.JanneKommentar
-
Det vet du Peter att det är sällan jag vågar gå emot dig, men i detta fallet, så är inte min hongie hona en mutation, men däremot så var den mycket rödare än dom andra, men mina andra andra hongi honor var ju självklart mycket rödare än dom bruna som kom från början.
Det var ju en stegvis utveckling genom inavel, att plocka ut dom rödaste från varje kull, men som sagt var den, honan hade mycket anlag av rött så varför skulle jag missa det tillfället.
Men mutation kan jag inte kalla det.Janne
jo visst ska du säga ifrån det gör ju jag
men är inte just det att den är röd där det inte brukar vara rött det är just det som är en mutation och det är det du odlat vidare på och du har hela tiden tagit den som haft mer rött på andra ställen, altså odlat på abnormiteter istället för att odla på den finaste normalfärgade och förstärkt de färger som redan finns som är urvalsodling enligt mig.
p.s det är inte hos mig joel sett missbildade röd zebra yngel jag har dem inte kvar.....Mvh
Peter
-
Men så som jag fick infon från steffen lambrix i tyskland som vart med att ta fram denna variant så skall dessa ha inavlats i ca 12 år. När jag frågade om vad han tyckte om att blanda i dom till min grupp så avrådde han mig då han ansåg de skulle ha svårt att hävda sig mot en starkare normal kiriza. Där av mina tvivel om huru vida de är så jätte bra att avla på utan ny inblandning av gener.
Du sa i ett tidigare inlägg att han tagit bort den från sin lista för att den var konstigt på oliak sätt pga inavel.
Till mig sa han att dom han hade var slut men han kunde hämta från ett annat ställe... det känns lite bilhandlare om jag ska vara helt ärlig =)Kommentar
-
Kommentar
-
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att han varit med och "tagit fram" denna fisk.
Du sa i ett tidigare inlägg att han tagit bort den från sin lista för att den var konstigt på oliak sätt pga inavel.
Till mig sa han att dom han hade var slut men han kunde hämta från ett annat ställe... det känns lite bilhandlare om jag ska vara helt ärlig =)Kommentar
-
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att han varit med och "tagit fram" denna fisk.
Kommentar